"חוק האופנועים" להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

הצעת החוק תגדיל את מרכיב ההעמסה בביטוח חובה ל־8.5% במקום 6.5% כיום, כדי למנוע את התייקרות ביטוח החובה לאופנועים, ש־ 40% מהם לא מבוטחים בגלל יוקר הביטוח
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מחר תועלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, הצעת החוק לתיקון פקודת רכב מנועי (מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח), תיקון שיזמו ח"כ מיקי מכלוף זוהר, איתן כבל ויצחק וקנין. התיקון ימנע את עליית פרמיית הביטוח חובה לכלי רכב דו-גלגליים.

החוק הנוכחי קובע כי 5.5% מעלות הסיכון שמייצר נוהג בכלי תחבורה דו גלגלי, יועבר מפרמיות ביטוחי החובה שמשלמים מבוטחי כלי רכב בעלי ארבעה גלגלים. מדובר בהעמסת עלויות שמכונה בחוק "מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח". כספים אלו שמשלמים בעלי כלי רכב רגיל, "מסבסדים" ומוזילים את עלות הביטוח של בעלי כלי רכב דו גלגליים. הצעת החוק מבקשת להעלות את אחוז ההעמסה המקסימאלי מ־6.5% ל־8.5% ובכך למנוע עלייה עתידית של פרמיית ביטוחי החובה לכלי רכב דו גלגליים.

חוק האופנועים – הצבעה בכנסת | צילום: fotolia

ההצעה אושרה לקריאה ראשונה במליאה בוועדה מיוחדת במסגרת ועדת הרפורמות שבראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו). בדיונים בוועדה להכנת הצעת החוק השתתפו מטעם לשכת סוכני ביטוח סו"ב ישראל גרטי, יו"ר הוועדה לביטוח כללי, וסו"ב יובל בר, חבר הוועדה.

בתיקון 19 לחוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי 2011, נקבע מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח, שנועד להוזיל את פרמיית ביטוח החובה של רוכבי אופנועים באמצעות העמסת חלק מהסכום על יתר המבוטחים בביטוח חובה, וכך לעודדם לרכוש ביטוח חובה במחיר סביר. מאז הוא עומד על 6.5% מעלות הסיכון. "למרות זאת פרמיות הביטוח לאופנועים
בפול עדיין גבוהות, ולכן רוכבי אופנוע רבים עדיין אינם מבוטחים בביטוח חובה", נטען בדברי ההסבר להצעת החוק הנוכחית. ברשות שוק ההון מעריכים כי כ־40% (כ־50 אלף אופנועים וקטנועים) נוסעים ללא ביטוח, בגלל עלותו היקרה.

דברי ההסבר מתייחסים גם לנושא ההיוון בעקבות מסקנות ועדת ההיוון בראשות השופט ד"ר אליהו וינוגרד לבחינת הנתונים המשמשים את המוסד לביטוח לאומי לחישוב הקצבאות המשולמות לנפגעי תאונות עבודה. על סמך מסקנות הוועדה הורד שיעור הריבית להיוון הגמלאות המשולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי מ־3% ל־2%.

"השינוי הביא להגדלת התשלום לנפגעים המבקשים לקבל סכום חד־פעמי מהמוסד לביטוח לאומי, אולם בפועל השפיע על כל התשלומים של חברות הביטוח למבוטחים שמועברים בסכום חד־ פעמי ולא כקצבה חודשית, ובייחוד בתחום ביטוחי חובה לרכב. חברות הביטוח נאלצו לבצע הפרשות בעבור תביעות עתידיות, וכעת הן דורשות לייקר גם את תעריפי ביטוחי החובה לכלי רכב, ובכלל זה לאופנועים.

"לפיכך, מוצע לקבוע כי השיעור המרבי של מרכיב ההעמסה למימון העלות של ביטוח אופנועים במסגרת הפול יהיה 8.5% מעלות הסיכון הטהור במקום 6.5% כקבוע היום", נכתב בהצעת החוק.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email