"הביטוח הטלפוני נרכש לרוב ללא מעורבות סוכן, ולעתים המבוטח אף כלל לא מכיר את האדם שמכר לו את הפוליסה", אמר השבוע עו"ד עודד שטרנברג, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, בכנס השנתי של ביטוחי הבריאות והסיעוד של עדיף.
"עניין זה הוא בעל חשיבות עצומה, שכן אין להשוות את הכשרתם של מוקדני המכירות לזו של סוכני הביטוח, לא כל שכן כשמדובר בהתקשרות טלפונית, ולדבר יש השלכות משפטיות מרחיקות לכת".
לדבריו, ביטוח טלפוני עומד בסתירה מול דרישת הכתב המופיעה תדיר בחוזה הביטוח. "כך למשל, תנאי לתחולת הוראות הגילוי שבחוק חוזה הביטוח הוא הצגת שאלה בכתב". "דין הקלטת שיחת טלפון בין חברת הביטוח למבוטח היא כדין הפוליסה. מקום שבו נכרת החוזה באמצעות שיחת טלפון, מהווה השיחה עצמה חלק מחוזה הביטוח", טען שטרנברג.
"מטעה לחשוב על הדרך שבה נרכשת פוליסת ביטוח כסיטואציה שבה יושב המבוטח מול הסוכן, והשניים מנהלים משא ומתן ארוך עד רגע החתימה על בקשת ההצטרפות. "המציאות שונה בתכלית, במיוחד בתחום ביטוחי הבריאות, שבו חלק גדול מהפוליסות נרכשות באמצעות שיחה טלפונית, בדקות ספורות ומבלי שהמבוטח אפילו יפגוש נציג אחד של המבטחת או שיעיין בתנאי הפוליסה".