יוצאים לחופשה? הנה מדריך קצר לאיתור לקוחות פוטנציאליים בזמן הרגוע ביותר – שלכם ושלהם

כל אחד זקוק לזמן מנוחה מהעיסוק השגרתי. זו הסיבה שאנו יוצאים לחופשות. החלפת הסביבה מאפשרת לנו לבלות זמן איכות עם המשפחה, לנקות את הראש, לאזן את לחץ הדם ולפתוח את הראש לתובנות שמבזיקות רק כשאנו מחוץ למשרד. אם כן, מדוע להשקיע זמן בחיפוש לקוחות דווקא באמצע החופשה?

ראשית, חופשות מציבות אותנו בסביבה אידיאלית לאיתור לקוחות:

  • כולנו שווים. בהפלגות למשל, כל המשתתפים נמנים בדרך כלל עם מעמד חברתי זהה
  • לוחות הזמנים צפופים וחברויות יכולות להירקם במהירות
  • אנשים עושים עסקים עם אנשים שהם מחבבים. ייתכן שאינם מחבבים את היועץ הנוכחי שלהם ואילו את חברם החדש לחופשה דווקא כן

אנשים מקסימים

אל תבינו לא נכון. אתם לא אמורים לפגוש המוני אנשים, להפריע להם בעודם משתזפים על סף הבריכה, לשאול לעיסוקם ולהחליף כרטיסי ביקור.

האסטרטגיה שלכם היא פשוט לעשות מאמץ לפגוש כמה אנשים מעניינים ומקסימים. תשקיעו בשמירה על קשר עם אלה שחיבבתם גם לאחר שהחופשה הסתיימה, ואולי במקרה גם תירקם עסקה.

איך עושים זאת? מתחילים בביצוע חקירה קטנה: נניח שאתם נמצאים באתר נופש או יוצאים להפלגה. חברות ספנות ובתי מלון רבים מציעים שירותי אירוח ברמות שונות. עיון בעלון המידע יגלה לכם כי בחדרכם יהיה חלוק רחצה רגיל, בעוד שאורחי הסוויטות ייהנו מחלוקי מעצבים. טיילו סביב הבריכה ותוכלו להבחין בחלוקים האיכותיים יותר.

אם תרצו להתמקם ליד אדם שישמח לנהל אתכם שיחה על הא ועל דא, כדאי שהוא יהיה דובר שפה בה אתם שולטים. שוטטו וחפשו מישהו שאוחז בספר בעברית למשל. אך לא רק שפת הדיבור חשובה – גם תחביבים משותפים יכולים להיות קרקע פורייה לשיחה מוצלחת. ספינות שיט ואתרי נופש מציעים פעילויות שונות, כגון טעימת יין, הרצאות ואימון גופני. בחרו את אלו שמתאימות לכם – כך תהיו בחברת אנשים עמם יש לכם מכנה משותף.

בחופשה יצירת קשרים וחברויות יכולה להירקם במהירות | צילום: fotolia
יצירת קשרים וחברויות בחופשה יכולה להירקם במהירות | צילום: fotolia

אז על מה כדאי לדבר?

ייתכן שהשאלה הראשונה שתישאלו תהיה "במה אתה עוסק?". ברגע שתחליפו פרטים, עמיתכם יהרהר, מן הסתם: "אוי, לא! אני יושב בסאונה עם סוכן ביטוח". וכך ההזדמנות הוחמצה.

במקום זאת, הזכירו לחבריכם החדשים שאתם, וגם הם, בחופשה. התעניינו מהיכן הם, ספרו דברים טובים ששמעתם על המקום או כיצד בחרת את החופשה הזו, אך זכרו – מאוד מפתה להשתלט על השיחה. הירגעו ותנו להם לספר על עצמם.

כאשר יגיע תורכם לדבר, כדאי שתהיו מודעים לכך שלעשירים יש קוד דיבור שמאפשר להם לקבוע אם האדם מולם הם עומדים הוא "אחד משלהם". בדרך כלל עולה נושא הטיולים. היכן הייתם, כיצד הגעתם לשם והיכן התאכסנתם – כל אלה מהווים חלק מהקוד.

סיפורים על טיולים יקרים ואזכור מחירים משדרים וולגריות.  מצד שני, אם תספרו על "דילים" במחירים מפתים, תסגירו את עצמכם כקמצנים. העשירים נוהגים לעתים קרובות בחסכנות; תוכלו לחלוק עמם את הפרטים הללו ביחידות, לאחר החופשה. לא כעת.

אז מה בכל זאת לשאול?

השאלה "האם היית פעם בלונדון?" עלולה להיראות טיפשית אם מפנים אותה למנכ"ל חברה. "האם היית בלונדון לאחרונה?" תהיה דרך טובה יותר להציג את הדברים. "האם בשהותך שם ביקרת בתערוכה מפורסמת?" תוכלו להוסיף: "בביקורי האחרון הספקתי לראות את הציור של מונה, 'גני המים בז'יברני', בגלריה הלאומית". מכאן משתמע שאתם מזדמנים לשם מעת לעת וגם ניתן להבין שאתם מעריכים תרבות.

שאלה אחרת שיכולה להתאים היא "מהו שדה התעופה האהוב עליכם?" או "באיזה שדה התעופה הכי טוב לערוך קניות?". אנשי העולם פוקדים שדות תעופה רבים ובוודאי יהיה להם מה להשיב בנושא.

המטרה הסופית היא לשמור על קשר גם לאחר סיום החופשה ולמען האמת, בעידן הדואר האלקטרוני והרשתות החברתיות, קל מאוד לעשות זאת. אך צריכה להיות סיבה לכך: הצטלמו יחד כדי לשתף תמונות ואל תהססו לנדב ידע מיוחד או מאמר על עניין או תחביב משותף.

אם בכל זאת אתם בוחרים באופציית כרטיס הביקור, כתבו על צדו השני את שמכם ומספר הטלפון שלכם. כך חברכם יודע במה אתם עוסקים (הצד העליון של הכרטיס) וגם מבין שמדובר בקשר חברתי (גב הכרטיס).

ביליתם חופשה נהדרת. פגשתם אנשים ויצרתם את הבסיס לקשר עתידי. מי יודע לאן זה עשוי להוביל?