כולם נגד כולם בישיבת ועדת ביקורת המדינה בנושא גניבות רכב: רק 6% מתיקי גנבות הרכב פוענחו בשנים האחרונות

בתגובה לנתונים יו"ר הוועדה לביקורת המדינה קוראת להפסיק את מימון יחידת אתג"ר המשטרתית על ידי חברות הביטוח. מפקד יחידת אתג"ר: "ליחידה אין שום קשר עם חברות הביטוח מלבד במפגשים מקצועיים ועדכונים של פעם־פעמיים בשנה"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

בישיבה סוערת שהתקיימה ביום שני בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה הוצגו נתוני גניבות הרכב בישראל. לפי נתוני המשטרה, רק 6% מתיקי החקירה בגין גנבות כלי רכב פוענחו בין השנים 2012־2016. כ־65% מהרכבים שנגנבים לא נמצאים, לעומת פחות מ־30% בלבד במדינות מפותחות אחרות.

בנוסף, מהנתונים עולה כי בעשור האחרון נגנבו כ־250 אלף כלי רכב ובממוצע כ־50 כלי רכב ביום. הנזק הכלכלי הישיר הנגרם מגנבות אלו מוערך ביותר מ־1 מיליארד שקל בשנה.

בתגובה אמר מפקד יחידת אתג"ר במשטרה נצ"מ אלי מקמל, כי יש ירידה חדה במספר כלי הרכב הנגנבים בזכות פעילות היחידה והמשטרה בכלל. "בשנת 2006 נגנבו כ־35 אלף כלי רכב, ואילו ב־2015 נגנבו כ־16 אלף כלי רכב בשנה". לדבריו, מדובר בירידה של 70%, אם מתייחסים לשיעור הגניבות מתוך היקף כלי הרכב בישראל. זאת מאחר ובשנת 2006 נגנבו 15 מכוניות מתוך אלף כלי רכב וב־2015 רק 5 מכוניות מתוך כל אלף.

אישורים מזויפים

עידית דניאל, נציגת מבקר המדינה, אמרה כי המניע העיקרי לגניבות הוא הביקוש לחלקי־ חילוף זולים. היא התריעה כי אין פיקוח על תיקון כלי רכב בחלפים גנובים, הכולל לעיתים הלחמות של חלקים שאסור להלחימם והחזרה לכביש של מכונית. לדבריה, התופעה כוללת גם אישורי מוסך מזויפים, בהם אישורים של מוסכים שכלל אינם קיימים.

מהנתונים עולה כי בעשור האחרון נגנבו כ־250 אלף כלי רכב ובממוצע כ־50 כלי רכב ביום | צילום: fotolia
מהנתונים עולה כי בעשור האחרון נגנבו בממוצע כ־50 כלי רכב ביום | צילום: fotolia

דבריה של דניאל הביאו לחילופי האשמות בין חברות הביטוח למוסכים, כאשר עו"ד רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, האשים את חברות הביטוח בשימוש בחלפים משומשים במוסכים, מה שמביא לעידוד הגנבות: "השמאים דורשים להוזיל את עלויות התיקון או להשתמש בחלפים משומשים, ותמיד יימצאו שמאים שיגדירו רכב שנפגע ב־%90 מערכו גם אם נפגע רק ב־%40 – וכך חברת הביטוח תרוויח ממכירתו המחודשת".

מאיר שביט, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, האשים את משרד התחבורה בפער בין דו"ח השמאי לתיקון בפועל, בשל הוראת המשרד לשמאים לכתוב בדו"ח את מחיר התיקון ברוטו. לדבריו, בעלי הרכב הם אלו שמעדיפים שימוש בחלפים משומשים כדי לחסוך בעלויות.

להפסיק את המימון

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קראה בדיון להפסיק את מימון יחידת אתג"ר של המשטרה על ידי איגוד חברות הביטוח. "מדובר במראית־עין נוראה. על המשטרה לוותר על המימון הזה, בפרט שחברות הביטוח מעבירות 5 מיליוני שקלים בלבד מתוך התקציב השנתי של היחידה העומד על כ־30 מיליון שקל". בתגובה, אמר שביט כי "חברות הביטוח ישמחו שתקציב היחידה ימומן במלואו על ידי תקציב המדינה".

לעומת זאת, מפקד יחידת אתג"ר השיב כי "ליחידה אין שום קשר עם חברות הביטוח מלבד במפגשים מקצועיים ועדכונים של פעם־פעמיים בשנה".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email