כך ישנו הרכבים החשמליים את ענף הרכב העולמי

חיסכון כספי, הטבות מס וסביבה ירוקה יותר לצד עומסי שינוע חריגים ומאפייני תקלות שונים: אתגרי שירותי הדרך והגרירה בעידן הרכבים החשמליים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

העולם דוהר לכיוון הרכבים החשמליים וגם בישראל מרגישים בשינויים שחלים בענף הרכב בכלל ובענף הרכבים החשמליים בפרט. אם ב-2020 נמכרו בארץ כ-1,500 רכבים חשמליים בלבד, ב-2021 מדובר כבר על יותר מ-10,000 רכבים, קפיצה של יותר מ-700%. השנה המספר אף צפוי לגדול עם עלייתם של רכבים חשמליים חדשים לכבישים – חלקם של קבוצות רכב קיימות וחלקם יבוא של מותגים חדשים בעיקר מסין.

ההערכות בענף הרכב הן כי היקף הרכבים החשמליים ב-2022 עשוי להגיע ליותר מ-25 אלף מסירות חדשות. עדיין מדובר בשיעור קטן ביחס לכלל מסירות הרכבים הפרטיים החדשים בישראל, שהגיע ב-2021 לשיא של כ-300 אלף רכבים, אבל הכיוון ברור: הרכבים המונעים חשמל כבר כאן, כחלק ממגמה עולמית.

רכב חשמלי בטעינה. צילום: shutterstock

הסיבה לכך טמונה ביתרונות של הרכב החשמלי, כמו למשל החיסכון הכספי לאורך זמן ומגוון הטבות מס. כניסת שחקנים חדשים לשוק אף תיצור תחרות רצינית על המחירים, שצפויים להיות זהים למחירי המכוניות הרגילות ואולי אפילו נמוכים מהן, בין אם בקטגוריות המנהלים והיוקרה, ובין אם בקטגוריות המשפחתיות והקטנות.

מטבע הדברים, לרכבים מתקדמים אלו נדרשים מגוון שירותים מותאמים, בהם כתב שירות הכולל חבילת שירותי דרך וגרירה במסגרת ביטוח הרכב. בהקשר זה, קיימים שני אתגרים מרכזיים לספקים בשוק: עומסי שינוע חריגים ומאפייני תקלות בכבישים או בכתובת המבוטח.

רכבים כבדים יותר

עומסי השינוע החריגים נובעים ממשקלם של הרכבים החשמליים, הכבדים ביותר מ-35% ממקביליהם עם מנועי בערה, בהתאם לקיבולת ולטווח הסוללה – לב ליבו של הרכב החשמלי. כך למשל, משקלו של רכב חשמלי של טסלה נע בין 1.9-2.2 טון לעומת רכב המנהלים סקודה סופרב השוקל 1.4 טון בלבד; משקל אאודי אי טרון חשמלי הוא מעל ל-2.5 טון בעוד שמשקל מקבילו אאודי 5Q עומד על 1.7 טון; ומשקל סקודה אניק החשמלי עומד על 2.5 טון לעומת אחיו הגדול, סקודה קודיאק, השוקל 1.6 טון בלבד. מבין הדגמים החשמליים שצפויים לכבוש את כבישי ישראל בשנים הקרובות, נמנים בנוסף יונדאי איוניק 5 במשקל 2 טון, קיה נירו חשמלי עם 1.85 טון וג'ילי גיאומטרי עם 1.65 טון. 

כלומר, הרכבים הפרטיים בעידן החשמלי מגיעים למשקלים שהיו שמורים עד כה לרכבים מסחריים. לכן, נדרשים פתרונות ייחודיים בהתאמת הנגררים לעומסי גרירה וחילוץ, יחד עם אמצעים הידראוליים ולוגיסטיים חדשניים להעלאת הרכבים לנגררים ולשינועם למרכזי טיפול ייעודיים.

נעילת כלל הגלגלים

במקביל, עולם שירותי הדרך והגרירה יתמודד גם עם שכיחות תקלות שונה ברכבים חשמליים, בשל מערכות התוכנה המתקדמות שלהם והמפרט הטכני אשר כולל, בין היתר, מנגנון נעילת כלל הגלגלים עקב חלק מתקלות הרכב. המשמעות היא רכישת מיומנויות ויכולות מתאימות בטיפול ברכב תקוע, לרבות פריצתו, טעינה ניידת של הסוללה במידה והיא התרוקנה ועד לביצוע עדכוני תוכנה, בהתאם לאישור שיינתן לכך מהיצרנים.

לצרכים אלה מתווסף ממד נוסף אשר יש לתת עליו את הדעת ועלול להשפיע על היקף התאונות: הסתגלות הנהג לתאוצת הרכב החשמלי ולשקט המרבי בעת נהיגה. טסלה 3 הבסיסית, לדוגמה, מגיעה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-6 שניות, בעוד שהטסלה המשופרת, דגם הפרפורמנס, אף מאיץ מעמדת עמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.3 שניות. מדובר ביכולות תאוצה שהיו נחלתן עד כה של מכוניות ספורט ולא של מכוניות הנעות בכבישים עירוניים פקוקים. בנוסף, השיוט של הרכב, ללא רעש מהמנוע כמו ברכבי בנזין ודיזל, מקשה על הנהג להרגיש את מהירות נסיעתו מחד ולהתריע בפני הולכי הרגל במרחב מאידך.

על רקע אתגרים אלה, הרכבים החשמליים יגבירו את הצורך בשירותי דרך וגרירה מותאמים, במורכבויות שונות ממה שהכרנו עד היום.

הכותב הוא סמנכ"ל תפעול בכיר בחברת "בלו" לשירותי דרך וגרירה ולשעבר סמנכ"ל תפעול ושירות בקבוצות הרכב הגדולות בישראל

התוכן הוא מטעמו ובאחריותו של הכותב והוא אינו תוכן ממומן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email