כמה יעלה ביטוח למכונית ללא נהג?

מכוניות הנוהגות את עצמן עדיין לא חוקיות וייקח עוד זמן עד שכולנו נחזיק אחת - אבל סטארט אפ חדש בתחום הביטוחים כבר בדק כמה הן יכולות לחסוך בהשוואה לרכבים הקיימים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מכוניות ללא נהג יחסכו לבעליהן כ־1,000 דולר מדי שנה בממוצע – כ־80% מהוצאות הביטוח. כך מעריכה חברת סטארט־אפ ביטוחי המכוניות מטרומייל.

למכוניות שמסוגלות לנהוג בעצמן ישנו רקורד בטיחותי מרשים, והתאונות שבהן הן היו מעורבות עד כה היו באשמת בני אדם. מאז שגוגל החלה לפרסם נתונים על מעורבות המכוניות בתאונות, החלו גופים כמו KPMG וה"וול סטריט ג'ורנל", לחזות התכווצות דרמטית בתעשיית ביטוח הרכב.

כדי שהשערה כזו תקבל מספרים ממשיים, בנתה מטרומייל מודל תמחור עבור מכוניות שנוהגות בעצמן. המודל מבוסס על נתונים מדוחות התאונות המפורטים של גוגל, שמנסה לקדם את כלי הרכב ללא נהג שלה.

מטרומייל נכנסה לאחרונה לשותפות עם חברת אובר כדי לספק לנהגיה עסקת ביטוח מיוחדת. מאחר שבכוונת אובר להחליף את צי הרכב שלה במכוניות ללא נהג, סביר כי מטרומייל תהיה בין החברות הראשונות שתציע מודלים מתאימים לתמחור הביטוח.

פרטי המודל

מודל הביטוח מבוסס על פרופיל של נהגת רווקה, בת 20, באזור מפרץ סן פרנסיסקו, שנוהגת 12,000 מייל לשנה (כמעט 20 אלף ק"מ). רוב החיסכון בעלויות של מכוניות ללא נהג מגיע ממניעה כמעט מוחלטת של התנגשויות (הפחתה של 90% בעלויות).

אבל אם כל כך מעט מכוניות מעורבות בתאונות, מדוע אנו עדיין זקוקים בכלל לביטוח? המודל מעריך כי חלק מהמכוניות עלולות לסבול מוונדליזם או מפריצות, גורמים שאחראים לחלק גדול מעלות הביטוח השנתית של כלי רכב ללא נהג. בעתיד, מכוניות ללא נהג יוכלו פשוט להחנות את עצמן בחניה מוגנת בלילה, במקום להמתין בסביבה כשבעליהן ישן או הולך לקניות במכולת – וכך העלויות יוזלו אפילו יותר.

דוגמה נוספת מציגה עוד הערכות גסות על האופן שבו הדבר עשוי לשנות את ערך המכונית. בהנחה שהחיסכון מגיע בסך הכול ל־6,000 דולר במשך חמש שנים, הרי שמכונית טסלה מודל 3 ללא נהג, יכולה להיות זולה יותר לאורך חייה מאשר ב.מ.וו עם נהג מסדרה 2.

"אני מצפה כי בטווחים הקצר והבינוני, התביעות ילכו ויפחתו בהדרגה ככל שהתאונות יהפכו לפחות ופחות שכיחות", אומר ג'יימס אנדרסון, מדען התנהגות בתאגיד ראנד, שכתב לאחרונה על ההשפעות ארוכות־הטווח של מכוניות הנוהגות בעצמן. "בשלב כלשהו בעתיד, סביר שנגיע להפחתות של 90% בעלות", הוא ממשיך, אולם משער שחיסכון כזה עשוי להגיע בעוד 10 שנים או יותר, כאשר מכוניות ללא נהג יהיו אוניברסליות כמעט.

מכוניות שנוהגות בעצמן עדיין אינן חוקיות, וממשלות המדינות אינן ממהרות להעניק להן היתרים. מכוניות אלו צריכות להתמודד עם מכשול בדמות המחוקקים, והן עלולות בסופו של דבר להתייצב מול מחסומים שתציב תעשיית הרכב.

אבל, אם הצרכנים ידעו שהחוקים הללו עולים להם 1,000 דולר לשנה, הרי שהלחץ הציבורי יוכל להאיץ את המאבק להענקת מעמד חוקי למכוניות. שום דבר לא מניע את ציבור הצרכנים כמו הכיס שלהם.

Car parts icon set

סטטיסטיקת התאונות של גוגל: "המכונית לא היתה אשמה בשום תאונה"

החשש העיקרי והטבעי של כולנו ממכוניות ללא נהג הוא מידת הבטיחות שלהן. אולי כדי להרגיע את הציבור, החלה גוגל לפרסם דוחות חודשיים על תאונות. לפי הדוח, בשש השנים שחלפו מאז החלה החברה לפתח מכוניות ללא נהג, הן צברו קילומטרז' של כמעט 3 מיליון קילומטר, והיו מעורבות בסך הכל ב־12 תאונות שוליות – ולדברי הדוח, "מכונית ללא נהג לא הייתה הסיבה לתאונה, באף אחד מהמקרים". דוגמאות לתאונות כוללות מקרה מ־2010 בה נהרסה מכונית גוגל פריוס כשהתנגשו בה מאחור. מקרה נוסף מדגיש כמה דינמיקות בין מצב אוטומטי למצב ידני בעת תאונה: "גוגל לקסוס נסע צפונה במצב אוטומטי, כאשר רכב נוסף שנסע מערבה לא עצר בתמרור עצור, התגלגל ופגע בחלק האחורי של הרכב. לפני ההתנגשות, הטכנולוגיה האוטומטית של הרכב החלה להפעיל את הבלמים כשזיהתה את המסלול והמהירות של הרכב השני – אבל ממש לפני ההתנגשות, הנהג של המכונית של גוגל לקח שליטה ידנית על כלי הרכב".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email