כנס פעילים 2015: "על הסוכן לשמש כמורה נבוכים למשפחה"

כ-100 פעילי לשכה דנו בפתרונות אפשריים להצעדת סוכן הביטוח לעבר העתיד
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לכנס פעילים, שנערך בשבוע שעבר בכפר המכביה ברמת גן, הגיעו כ-100 פעילי לשכה. במסגרת הכנס הסביר אליעוז רבין, מרכז הפרויקט סוכן הביטוח 2030, לפעילים מה נעשה עד עתה במסגרת הפרויקט, מהם האיומים העומדים בפני הסוכן, וכן נערכו דיונים בדבר הפתרונות האפשריים וכיצד על הלשכה להיערך לנושא, באמצעות קבוצות דיון.

לדברי נשיא הלשכה אריה אברמוביץ, ”הכנס זכה להצלחה רבה ולהשתתפות מרשימה בקרב הפעילים, שנחשפו לפרויקט המהפכני ’סוכן ביטוח 2030‘, שנועד להבטיח את שגשוג הסוכן גם בעתיד הרחוק והתאמתו לעידן הדיגיטלי. מדובר בכנס ראשון מסוגו שנערך למען פעילי הלשכה, ובו הוענקה לי ההזדמנות להודות לפעילים על עבודתם ותרומתם הענפה למען סוכני הביטוח. כמו כן, ציינתי את הערכתי לעובדי הלשכה על תרומתם הרבה להצלחות ולהישגי הלשכה“.

לדברי רבין, ”ההישג המרשים של הכנס היה עצם ההשתתפות של 100 איש, שישבו, הקשיבו ואף שיתפו פעולה בדיונים, שעות ארוכות, וזה לא דבר של מה בכך. מבחינת הפרויקט, חשוב לנו שכמה שיותר סוכנים יהיו מעורבים בתהליך, כדי שהפתרונות יהיו חלק מההוויה שלהם. לכן אנו מקדישים זמן רב ומאמץ לחשיפת מידע ורעיונות לכמה שיותר סוכנים“.

במהלך הכנס חשף רבין את תוצאות הסקר שנערך בין הסוכנים, ובו דובר בין היתר על הגורמים שמאיימים על תחושת הקיום של הסוכן. ”לטעמי, החלק המעניין יותר הוא זה ה‘עתידני‘. למעשה, עתידנים מדברים על מה שכבר קורה עכשיו ולא על מה שיקרה בעתיד. לחלק מהנושאים נחשפו הסוכנים לראשונה, כמו גם להשפעה של אותם הנושאים על עולם הסוכנים“.

רבין הזכיר לדוגמה את עולם הסינגולריטי, שנחשב לדבר הגדול הבא. ”ביקשתי מהם לחשוב על המשמעות לסוכן ביטוח, שבעוד 15 שנה לא יבטח איש, אלא תערובת של איש ומכונה. איזה סוג של שירות וביטוח צריך לתת ליצור כזה?

”דוגמה נוספת היא פרויקטים דוגמת סירי באייפון. אמזון כבר אימצו את השיטה וכשמצלצלים אליהם כיום מי שנותן שירות הוא רובוט, שיודע לענות על כל שאלה שאת שואלת עם מקורות ידע עצומים. בימים אלה מתגבש פרויקט של הרופא המושלם – תוכנה רובוטית שהיא הרופא האולטימטיבי: גם מאבחנת, גם נותנת פתרונות וגם מלווה לכל אורך תהליך ההחלמה. אם זה נכון לרופא, למה שזה לא יקרה גם לסוכן הביטוח? אתגרים לא פשוטים עומדים בפני הסוכן“.

לדבריו, סוכן הביטוח עוסק כיום בעיקר בתיווך בין הלקוח לחברות הביטוח. ”הצורך בתיווך עולה בשל שלושה פערים: פער של מרחק, פער ידע ופער אמון – כששני צדדים לא סומכים זה על זה. ואולם כיום למרחק אין כל משמעות; פער הידע נפתר על ידי רובוטיקה, כפי שראינו בדוגמת הרופא; ופער של אמון נסגר על ידי שני גורמים: רגולציה, תקשורת ומודעות גורמות לכך שחברות חייבות להיות הוגנות, והלקוח יודע הרבה יותר כיום על הזכויות שלו“.

אם כך, מה יהיה תפקידו העתידי של מתווך שכל תפקידו נבנה על הפערים האלה? רבין נותן דוגמה נוספת: ”המכונית הממוחשבת של גוגל כבר עובדת, ובקליפורניה אף הועברו חוקים מיוחדים לגוגל קאר. סוכן שרגיל לבטח רכב ימצא עצמו בעולם שבו אנשים לא קונים מכוניות, אלא נסיעות. אז מה יהיה תפקידו?“

רבין מסביר כי שינויים שקורים אל מול עינינו מאיימים על זכות הקיום של סוכן הביטוח. ”חשבנו מה צריך להיות הכיוון של סוכן הביטוח, איזה צורך יכול הסוכן למלא? הפער האפשרי לתיווך הוא התפוצצות המידע ואובדן היכולת להכיל ולנתח. לכן על הסוכן לשמש כמורה נבוכים למשפחה: לתת דגשים למה צריך לשים לב, מה חשוב ומה כדאי לרכוש. כיום, כשמשפחה באה לבטח, היא עושה זאת לאחר שקיבלה החלטה. הסוכן נכנס לתמונה לאחר מעשה. מעט מאוד לקוחות מתייעצים עם הסוכן איזו מכונית לקנות למשל. אנחנו רואים את הסוכן העתידי יותר כיועץ. המשפחה תוכל למצוא מענה אצלו לתהיותיה ולשאלותיה.

”אספנו את סיכומי הדיונים וצריך לנתח אותם, אבל בעיני הדבר החשוב ביותר בתהליך הוא לא הפתרונות, אלא החשיפה לבעיות ולמגמות ולצורך להגיב למגמות. גם בשלבים הבאים, ככל שנגיע לתוכניות קונקרטיות יותר, הן ייבנו בחשיפה ובשיתוף של כמה שיותר סוכנים, כדי שהפתרונות יגיעו בסופו של דבר מהסוכנים, ולא ממישהו זר שנחת עליהם מבחוץ“.

לדברי יו“ר ועדת הטכנולוגיה ראובן רפ, ”התרשמתי מאוד מהכנס. הוצגה בפנינו תמונה, שלא היכרנו לפני כן, של מצב הענף ומצב החברים, וגם בהמשך להרצאה של רבין התקיימו דיונים בקבוצות קטנות. בדיונים האלה ניסינו למצוא נקודות תורפה וכלים שיסייעו לפתור את בעיות הסוכן מנקודת המבט של כל אחד באופן אישי. הייתי בקבוצה שריכזה סגנית הנשיא שוש כהן, ובה דיברנו על כלים ואמצעים טכנולוגיים שהיה כדאי להשתמש בהם כבר היום, ואיך אנחנו רואים זאת בעתיד. התחושה שלי היתה שהלשכה אינה שוקטת על שמריה, אלא מחפשת כל דרך להצעיד את החברים קדימה ולהכין אותם לקראת העתיד. אנחנו בוחנים מה לעשות היום כדי שמחר לא נעמוד בפני שוקת שבורה“.

יו“ר ועדת האתיקה חוה פרידמן-וינרב מסכימה כי היה כנס מרשים ופורה, שבו עלו רעיונות יפים ונעשתה עבודה מקיפה מאוד. ”השאלות שהפנו לקהל הסוכנים בהחלט הקיפו את עבודת הסוכן ואת הקשיים שבהם נתקל סוכן מדי יום, ויכולנו לראות על מה צריך לשים דגש, היכן הבידול שלנו, ובאילו נושאים להתעמק כדי שניתן שירות וטיפול טוב יותר למבוטחים ונעמוד בתחרות מול המתחרים. הסוכן צריך להיות מקצועי יותר בתחום הביטוח ובתחום המחשבים, מכיוון שזה דור העתיד וראינו זאת בכנס. קיבלנו הרבה טיפים וכיוונים. כל כבוד למי שאירגן אותו ולרבין על העבודה היפה שעשה“.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email