לאחר שנים של מאבקי הלשכה: חברות השכרה וליסינג יסדירו ביטוח צד ג'

הצעת החוק שהועלתה בכנסת בשבוע שעבר תכניס חברות אלו תחת הרגולציה של חוק הביטוח. סו"ב שי שדה: "עד היום הן התעללו בלקוחות שמבקשים להיפרע מהן בגין נזקים"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

משרד התחבורה פרסם ביום חמישי שעבר תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (מונים למוניות והשכרת רכב). במסגרת הצעת החוק מוגדרים גם תנאים המחייבים לעיסוק בהשכרת והחכרת רכב.

אחד התנאים החשובים בהצעה עוסק בנושא עליו נאבקת הלשכה במשך שנים: "כל רכב המושכר על ידו (המשכיר) יהיה מבוטח בביטוח אחריות כלפי צד שלישי בשל נזקי רכוש, על ידי מבטח כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א–1981‏; השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע תנאים לעניין ביטוח כאמור, ובכלל זה רשאי הוא לקבוע תנאים לפי סוג העסקה וסוג הרכב המושכר".

שי שדה. צילום: באדיבות המצולם

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "במצב הקיים היום אין מניעה כי חברות ההשכרה יהיו מבטחות עצמיות, ובכך הן משוחררות מהרגולציה של ענף הביטוח ומפיקוחו של הממונה על שוק ההון, באופן העלול לפגוע הן בשוכרי הרכב והן בצדדים שלישיים. מריבוי התלונות המתקבלות במשרד ובאגף שוק ההון במשרד האוצר, עולה כי אין מדובר בחשש בעלמא".

בשורה למבוטחים

יש לציין, כי אם תאושר הצעת החוק, מדובר בבשורה ממשית למי שמעורבים בתאונות דרכים עם רכב מושכר או רכב של חברת ליסינג. לשכת סוכני הביטוח התריעה בשנים האחרונות פעמים רבות על הבעייתיות הקיימת בניהול תביעות רכב מול חברות השכרה וליסינג.

בתשובה לשאילתה של ח"כ יצחק פינדרוס לשרת התחבורה חה"כ מרב מיכאלי, וזאת לבקשת הלשכה, ענתה השרה כי הצעת החוק של גינזבורג מטפלת בסוגיה זו וקובעת "שחברות ההשכרה וההחכרה לא יוכלו לשמש יותר כמבטחים עצמאיים".

בלשכה קיבלו בברכה את הצעת החוק שיזם ח"כ גינזבורג הכוללת, כאמור, התייחסות מפורשת לסוגיית הביטוח הבעייתית בחברות ההשכרה והליסינג.

"ביטוח עצמי"

סו"ב שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי בלשכה, מסביר: "חברות השכרה וליסינג בעצם אינן רוכשות לעצמן ביטוח לנזקים לצד ג' ולרוב מבצעות 'ביטוח עצמי'; כלומר, אם רכב שלהן גרם נזק לרכב אחר, הן מבצעות סילוק של התביעה ומשלמות את הנזק בעצמן.

"הבעיה היא שהן לא רואות עצמן כפופות לחוזר ישוב תביעות של רשות שוק ההון, ובעצם מתעללות בלקוחות שמבקשים להיפרע מהן בגין נזקים. כאשר אנחנו באים בדרישה לרשות שוק ההון לבצע אכיפה עליהן, שולחים אותנו לפיקוח על התחבורה במשרד התחבורה, והפינג פונג נמשך.

"הלשכה הציפה לא פעם בעיה מוכרת ועגומה של טיפול לקוי בתביעות של חברות השכרה (וליסינג).  לפני מספר חודשים, נקבע פס"ד שאליו הצטרף לא אחר מאשר היועמ"ש לממשלה, שקבע כי חברות ההשכרה אינן יכולות לנהוג בנושא סילוק תביעות כריבון עצמאי, ועליהן לפעול לפי חוזר ישוב תביעות של רשות שוק ההון.

"בית המחוקקים לצידנו"

"הנושא עלה במספר פגישות של הנהלת הלשכה עם חברי כנסת, כולל בפגישה עם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת. ביקשנו מחבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהדות התורה) לצאת בשאילתה בנושא למשרד.

"משכך, הצעת החוק החדשה לתיקון פקודת התעבורה באה לעשות סוף סוף סדר בנושא, ותחייב חברות השכרה וליסינג לרכוש לעצמן ביטוח וכמובן שאז סילוק התביעה יעמוד בכל תנאי הרגולציה. טוב לראות שיש רוח גבית מבית המחוקקים לבצע סדר בנושא גם דרך תיקון חקיקה".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email