ביטוח החובה כשמו כן הוא – חובה שחלה על פי חוק ומחייבת כל רכב מכל המגזרים במדינה להיות מבוטח.
מאז פירוק תאגיד אבנר חברות הביטוח לקחו על עצמן את מלוא החבות ורואים בביטוחי החובה עוד מוצר כחלק מהמוצרים שהם מאפשרים לסוכני הביטוח לשווק. כמו כל גוף עסקי הן שואפות לרווח ושכיחות התביעות במגזר הערבי, אשר גבוהה משכיחות התביעות במגזר היהודי, אכן מהווה עבורם שיקול בעת עבודתן מול הסוכנים.

עניין של השקעה
מדוע בעצם נטען כי שכיחות התביעות במגזר הערבי גבוהה יותר? ישנן מספר סיבות אובייקטיביות אשר באות לידי ביטוי בכמות תאונות גבוה יותר:
א) תשתיות ירודות בכפרים ובערי המגזר; לצערנו, העדר התקציבים אשר המדינה העניקה לישובים אלה הביא לחוסר השקעה מספקת בתשתיות הישובים. הרחובות הצפופים והכבישים שאינם מתוחזקים מביאים לעליה בכמות התביעות.
ב) מספר הקילומטרים אשר נוסעים הנהגים גבוה יותר במגזר, זאת מאחר שאין מספיק מקומות עבודה בישובים הערביים ועל הנהג הערבי לנסוע למרחקים גדולים יותר כדי לעבוד באזורי התעשייה והמסחר בישובים היהודיים. כמות הקילומטרים מהווה פרמטר משפיע על מספר התאונות.
ג) המצב הכלכלי במגזר הערבי פחות טוב מאשר במגזר היהודי. עובדה זו יוצרת מצב שבו תושבי המגזר הערבי נוסעים בכלי רכב משנות יצור ישנות יותר. כמו כן, מרבים התושבים לקיים נסיעות משותפות על מנת לחסוך בהוצאות. בשל כך, כאשר מתרחשת תאונה, מספר הנפגעים גבוה יחסית, וגם פגיעותיהם קשות יותר, כי כלי הרכב הם ישנים ופחות בטיחותיים.
ד) יתכן כי עדיין חסרה מודעות בקרב הולכי הרגל לזהירות בדרכים ובקרב הנהגים לנהיגה בטוחה יותר, דבר אשר מעלה את שכיחות התאונות.
הרצון לשפר את המצב קיים, אך על מנת לבצע זאת נדרשת עבודה משולבת של מספר רב של גורמים ושילוב ידיים של משרדי הממשלה.
עד אז, עדיין יש צורך לוודא כי השירות שמקבל האזרח הערבי מחברות הביטוח ומסוכני הביטוח אינו שונה מזה שמקבל היהודי. לכן יש לאפשר לכל סוכני המגזר לשווק פוליסות לציבור לקוחותיו, שהן פוליסות חובה על פי חוק.
הכותב, סגן יושב ראש הועדה לביטוח כללי לשכת סוכני ביטוח