לוקחים את הסמארטפון לחו״ל? אל תשכחו לבדוק מי יפצה אתכם

נוסעים לחו״ל? אחרי שהזמנתם כרטיסי טיסה וחדרים במלון, בטח תרצו לצלם, להעלות ולשתף את החברים והמשפחה בארץ בחוויות שלכם. אבל מה יקרה אם הטלפון החכם שלכם יינזק או יאבד לכם? מי יפצה אתכם?

עונת הנסיעות החלה וחלק בלתי נפרד מהנסיעה לחו”ל הוא הביטוח. בדרך כלל מקדישים הלקוחות והמבוטחים זמן לא מבוטל להזמנת שירותי תיירות שונים בהם טיסה, חדרי לינה, רכב ועוד בהתאם לצרכים הנדרשים לכל נוסע. כל זאת, כאשר ביטוחי הנסיעות, שהם כאמור חלק בלתי נפרד, נעשים בסופו של התהליך – לאחר שהנסיעה כולה מתוכננות ומתואמת. מדובר בטעות נדושה, ביטוח נסיעות לחו”ל צריך לתת לנו את הפתרון הביטוחי הקרוב ביותר לביטוח היום־יומי שיש לנו בזמן היותנו בארץ.

התחום החשוב בביטוח נסיעות לחו”ל הוא התחום הרפואי, כאשר לצידו ניצב תחום נוסף והוא ביטוח הכבודה (שקיים מתוקף סיכוני הנסיעה). אחד הסעיפים בפרק המטען הינו – חפצי ערך. סעיף זה מוגבל, שכן בדרך כלל אין הביטוח נועד להגן על תכשיטים, פרטי אומנות או ציוד יקר. אולם, אחד הצרכים המרכזיים של הלקוחות, שמוחרג באופן גורף הוא מכשיר הסמארטפון.

מכשיר הסמארטפון הצמוד לנוסע משמש אותו לצרכי תקשורת ותיעוד והכיסויים שבפוליסות אכן כוללים כיסוי למצלמה, אך לא למכשירים משולבים טלפון, כלומר סמארטפון. מכיוון שהמצלמה נכללת היום במכשיר הטלפון החכם, ביטוח המצלמה אינו רלוונטי ותשלומי התביעות של חברות הביטוח בגין אובדן או נזק פחתו באופן משמעותי.

רק לחברת ביטוח אחת יש כיסוי לסמארטפון בפוליסה הבסיסית
רק לחברת ביטוח אחת יש כיסוי לסמארטפון בפוליסה הבסיסית

טלפון חכם במקום מצלמה

אמנם לרוב מכשירי הטלפון החכם אינם מבוטחים בזמן היותנו בארץ, אך הצורך בהם בחו”ל משמעותי ורב יותר. כאמור, הסמארטפון משמש כ־GPS , מחשב נייד, טלפון, מצלמה ומסרטה (בפוליסות הקיימות, לחלק מהשימושים יש כיסוי וחלק צריך לרכוש ככיסוי נוסף ומיוחד).

נכון להיום, רק לחברת ביטוח אחת, יש כיסוי לסמארטפון בפוליסה הבסיסית, ללא תוספת מחיר. בשאר החברות יש לרכוש הרחבה מיוחדת. מדובר בעובדה תמוהה, אך בפוליסות שסוכני הביטוח אינם יכולים למכור, פוליסות של קופות החולים – כללית ומכבי (באמצעות כלל ביטוח) יש כיסוי לסמארטפון בעלות של 350-400 דולר.

אנו קוראים לחברות הביטוח לכלול כיסוי מוגבל לטלפונים החכמים וזאת מכיוון שהתביעות בגין מצלמות הולכות מתמעטות, ובפרט שמכשיר הטלפון נשמר על ידי הנוסעים כך שהסיכון מאובדנו אינו רב.

נכון להיום, במקרה של נזק או אובדן לסמארטפון, פונה הלקוח לסוכן כאוטוריטה מקצועית ולכן, טרם הנסיעה, הסוכן אמור להציע לנוסע ולהסביר לו את המשמעות של כיסוי נוסף עבור הטלפון החכם, וזאת גם במקרה והלקוח יסרב לתוספת זו.

עלות הרחבה בגין ביטוח זה היא משמעותית ביחס למחיר הפוליסה הבסיסית, ומשתנה מחברת ביטוח אחת לשנייה. כמו כן, הכיסוי הביטוחי וגובה ההשתתפות העצמית משתנה בעקבות המקרה, בין אם מדובר באובדן או לחלופין בגניבה.

הכותב הוא יועץ הלשכה לביטוחי נסיעות לחו"ל