לחשב מסלול מחדש: הרכבים האוטונומיים יסמנו את סוף עידן ביטוחי הרכב כפי שאנו מכירים

מהפכת הרכבים האוטונומיים שנוהגים בעצמם עדיין לא כאן, אבל אין ספק שהיא בדרך. וכשזה יקרה, קרוב לוודאי שהיא תסמן את סופו של עידן ביטוחי הרכב כפי שאנו מכירים אותו - ומי שירצה לשרוד יאלץ לבצע כמה שינויים מחשבתיים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מכוניות אוטונומיות, כמו אלה שגוגל מפעילה כבר כמה שנים, עדיין נחשבות לדבר נדיר למדי. אך נראה שהן יהפכו לחלק משמעותי בתשתית התחבורתית שלנו בעתיד הקרוב. למהפכה הזאת עשויות להיות כמה משמעויות מרחיקות לכת, ואחת מהן היא הצטמצמות ניכרת של תעשיית ביטוח הרכב, מאחר ותדירות התאונות תרד, ואילו האחריות תעבור מהנהג ליצרן הרכב או לתוכנה שמפעילה אותו.

את גודל המהפכה ניתן להבין מהודעה שפרסמה לאחרונה ג'נרל מוטורס, על שיתוף פעולה עם חברת שיתוף הנסיעות Lyft, בתוכנית בהיקף של חצי מיליארד דולר, ליצירת רשת "לפי דרישה" של מכוניות אוטונומיות. גם חברת אובר דיברה בעבר על התמקדות במכוניות אוטונומיות, ואפילו פורד הצהירה על תכניותיה בתחום – -האחרונה מתכננת לשלש את צי המחקר של מכוניות Fusion Hybrid שברשותה, ובכך מחזקת את ההערכות שהיא מתכננת ליצור מכונית אוטונומית משלה. גוגל מצידה דיווחה שצי המכוניות האוטונומיות שלה גמע מעל ל-1.6 מיליון קילומטרים מאז 2009, כאשר רק 12 תאונות מינוריות נרשמו – ואף לא אחת מהן באשמת כלי הרכב.

מכוניות ללא נהג עדיין לא זמינות בשוק הרחב, אבל טכנולוגיות אוטונומיות כמו מערכות למניעת התנגשות, סוללות את דרכן לדגמים של יצרני רכב רבים, כולל מרצדס בנץ, וולוו וטסלה. חברת המחקר והייעוץ Celent העריכה בדוח שיצא לאחרונה, כי בתוך 20-30 שנה יותר מ-50% מכלי הרכב על הכביש יהיו אוטונומיים. ואילו KPMG צופה שמשמעות הדבר היא שתוך 25 שנה תעשיית ביטוח הרכב האישי תצטמצם לפחות מ-40% מגודלה כיום. אם מכוניות הן אוטונומיות, בעליהן יצטרכו לרכוש רק פוליסות ביטוח שיכסו גניבה ונזק שלא נגרם מהתנגשות, כמו שיטפונות.

חברות המחקר מעריכות שתוך 25־30 שנה %50 מהמכוניות על הכביש יהיו אוטונומיות
חברות המחקר מעריכות שתוך 25־30 שנה 50% מהמכוניות על הכביש יהיו אוטונומיות

אמצעי בטיחות אישיים

תעשיית הביטוח תוכל להמציא עצמה מחדש בעקבות השינויים בשוק הרכב, וחברת הביטוח האמריקאית State Farm מובילה את ההיערכות לכך בארה"ב. אחת מהתוכניות שלה היא להפוך ל"חברה לניהול חיים", אשר תנתח מידע על כלי הרכב, הבית והבריאות האישית של הלקוח. לפי דפוסי ההתנהגות שתמצא, החברה תציע המלצות אישיות, הנחות על הביטוח ושירותים אחרים שהלקוח יוכל להשתמש בהם כדי לנהל ולשפר את חייו. כל אלו יוצעו דרך אפליקציה חדשנית, שתוכל אף לשלוח התרעות ועצות ללקוחות.

כך לדוגמה, נתוני הבריאות יוכלו להצביע על רמות גבוהות של לחץ, ולקשור זאת לפריצה שהייתה לאחרונה לבית או למכונית – ולהמליץ לו על אמצעי בטיחות שיבטיחו לו שקט נפשי.

State Farm היא לא חברת הביטוח היחידה שלוטשת עיניים לעתיד ולמומחיות בהערכת סיכונים, כדי לספק המלצות ועצות ללקוחותיה. חברת Travelers, לדוגמה, הטמיעה מכשיר שמציג הצעות ספציפיות לניהול נסיעות. הלקוחות יוכלו לראות מפה עם נתונים על המקומות אליהם הם רוצים להגיע, כמו חנויות, מסעדות וכבישים, ולתכנן כך את מסלולם.

עדיין לא מוכנים

דונלד לייט מ-Celent צופה כי כאשר מכוניות אוטונומיות אכן ישחקו תפקיד מרכזי בשוק, מבטחי רכב יפשטו את הרגל אם הם לא יצמצמו את העלויות המבניות שלהם – הבניינים הגדולים, צבא הסוכנים ומערכות המחשוב. לייט אף מעריך שחברות אשר תלויות בפרמיות ביטוח רכב לא יצליחו להתאים עצמן לשינויים על ידי מכירת פוליסות בתחומים אחרים, מאחר ואין מספיק פוליסות כאלו. למרות זאת, סקר של KPMG מיוני האחרון מראה שחברות ביטוח מעטות נערכות להגעתן של המכוניות האוטונומיות, כאשר קרוב לשליש מהן אמרו שהן לא פעלו כלל בעניין. הזמן של המבטחות להתחיל לפעול הוא עכשיו – מי שלא יתאים עצמו, פשוט לא ישרוד.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email