ליאור הורנצ'יק: "העובדים צריכים ייעוץ נכון, אחרת יעמדו בפני שוקת שבורה"

מ"מ נשיא הלשכה השתתף בכנס המעסיקים של עדיף והסכים עם טענות המשתתפים לכך שהפנסיה לא בראש מעייניהם של הצעירים, ולכן ישנה חשיבות לייעוץ האישי עבורם ועבור המעסיקים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"ייעוץ בתחילת החיים הפנסיוניים של העובד ובהמשכם הוא ייעוץ משמעותי, קרדינלי ויכול להציל את משפחתו ממצבים קיצוניים מבחינה כלכלית. כל עובד לדעתי חייב לקבל ייעוץ אישי", כך טענה קרן שמיר, מנכ"לית קבוצת שקל, בפאנל מפיצים בכנס המעסיקים ה־9 של עדיף שהתקיים השבוע. את הפאנל הנחה רועי ויינברגר, העורך הראשי של עדיף.

לדברי שמיר, ייעוץ אישי כזה מיועד לבנות את התוכנית של העובד בהתאם לצרכים האישיים שלו, לבנות תוכנית מיטבית מבחינת דמי הניהול ולהמשיך בייעוץ שוטף. סו"ב ליאור הורנצ'יק, מ"מ נשיא הלשכה, המשיך את קו הדברים ואמר כי "כפי שאדם רגיל ללכת ליועץ מס או לרו"ח ולקבל הכוונה נכונה וליווי לאורך כל הדרך, כך גם בעולם שלנו. אמנם לנו העניין קל כי אנחנו עוסקים בתחום, אבל ללקוח הקצה הוא מסורבל וכך גם למעסיקים, שאינם שולטים בחומר וצריכים לידם איש ביצוע. אני מתחבר לכך שהעולם מתפתח ומתקדם והפך להיות בצורה משמעותית דיגיטלי יותר, וזה בסדר, אבל בסוף צריך בן אנוש שילווה את המעסיק והעובד וייתן פתרונות ראויים ונכונים".

ליאור הורנציק | צילום: באדיבות הלשכה

ישראל לחמן, מנכ"ל משותף ב"שאול את לחמן", תאגיד ייעוץ פנסיוני, אמר כי "העולם הפנסיוני מתנהל לפי טרמינולוגיה שמזמן עברה מהעולם. השיח נע סביב דבר אחד – המחיר. יש נקודה שכמעט כל מעסיק מבקש מאיתנו – ערך. אנחנו מלווים מאה ארגונים מהגדולים במשק בישראל, דמי הניהול כמעט זהים לחלוטין והמחיר כמעט דומה לכל מוצר אחר".

לדברי לחמן, "הפנסיה לא מעניינת את החבר'ה הצעירים. הילדות שלי, בנות 22 , נכנסו למעגל העבודה לפני חצי שנה, בנות של היועץ המפורסם בישראל. אז אמרתי בואו ואסביר לכן, אבל הן אמרו 'עזוב אותנו, זה לא מעניין'. העובדים מצפים מהמעסיק שיעשה עבורם את הבחירות והאנשים שיושבים פה בחדר אלה האנשים שיקבעו ויובילו את התהליכים", טען לחמן.

עד לא מזמן מעסיק היה יכול להעביר רשימה של עובדים ולצרף את כולם ביחד. הדבר נאסר לאחרונה. איך אתם רואים את זה בלשכת סוכני ביטוח וגם באופן אישי?
הורנצ'יק: "הבעיה העיקרית שנוצרה אצל המעסיקים הקטנים והבינוניים היא האחריות לפתוח קרן פנסיה לעובד. להם אין יכולת לעשות זאת. העלויות מורכבות וכבדות, צריכים אדם שיסייע, ילווה ויוכל לתת פתרונות. העובדים צריכים את הליווי הנכון ביותר כי אחרת הם יעמדו בפני שוקת שבורה".

מהם הדגשים שחשוב שהמעסיקים ידעו לפני שבוחרים?
לחמן הציג מודל המופעל בחברות הייעוץ.
"בשלב ראשון מבצעים אבחון פנסיוני של בית העסק בידי איש מקצוע; בשלב השני מקיימים תהליך בחירה פנימי בין הספקים הקיימים, קרנות הפנסיה, חברות הביטוח ולבסוף מקבלים החלטה; השלב השלישי, שהוא קריטי בתהליך, מדבר על הטמעה של כל הפרמטרים הראשונים לכל אחד מהעובדים בחברה; והשלב הרביעי שגם הוא קריטי, נקרא 'תקשור פנסיוני' – כמעסיקים אתם משקיעים כסף, זמן, אנרגיה וחשיבה, עשיתם דברים חשובים והתוצאה מאוד אפקטיבית, אבל העובד לא מודע לכל זה. צריך לבנות תהליך שמקשר את כל הנושא שנעשה. השלב החמישי הוא תחזוקה שוטפת כדי שהכל ימשיך ויתנהל בצורה סדירה", הסביר לחמן.

חינוך פיננסי לאומי

לשאלת המנחה על רמת הידע של העובדים המגיעים לפגישות איתה, ענתה קרן שמיר: "לצערי הרב רמת הידע לא כל כך גבוהה. אני קוראת המון שנים וממשיכה לקרוא לביצוע תכנית או יצירת תכנית ברמה לאומית אסטרטגית של חינוך פיננסי מגיל קטן, עוד מבית הספר".

האם הערך נשאר כמו בעבר – ייעוץ לגבי מוצר פנסיוני בודד, או שיש מקום להתפתח בנושאים אחרים?
הורנצ'יק: "רשות שוק ההון הובילה כמה מהלכים טובים, גם אם יש דברים פחות טובים שעשו במרוצת הזמן. יש מוצר שאני מניח שרובכם מכירים בשם 'הר הביטוח', ומוצר נוסף שנקרא 'מסלקה פנסיונית'. היום לפני שנפגשים עם עובד ולאחר שתואמה פגישה, על המסלקה הפנסיונית נאלצים לבצע הר הביטוח. בפגישה ראשונית כשפורסים את כל המוצרים שיש, אפשר לקבל החלטות מה נכון עבורו ומה לא.

"בהתחבר למה שאומרים חבריי, העובד צריך לקבל את הליווי הנכון ואת המוצר הנכון עבורו. בסוף היום זה הכסף שישמש אותו/ה כשיפרוש לפנסיה. צריך לנסות כל הזמן להתייעל גם מבחינת רמת המוצרים וגם מבחינת גובה דמי הניהול שבסוף כולנו משלמים על המוצרים הפנסיוניים שלנו".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email