לסגור מעגל

לקראת המסע לפולין, סו"ב מירה פרחי בראיון אישי עם המדריך ברוך קופל, מי שליווה את המסעות לפולין בתקופת ילדותה וילווה את המסע לפולין

עבורי, ברוך קופל היה ויהיה המנהל המיתולוגי של שלושת ילדי בתיכון מו"ר מכבים רעות, ושל דורות רבים של בני נוער.

השנה אני רואה זאת כפרויקט אישי שלי, כחברת הוועדה לרווחה בראשות סו"ב מאיר רוטברג וכיו"ר תת הוועדה לרווחת הסוכן ומשפחתו, לסייע בארגון המסע לפולין, לצאת אליו עם ברוך קופל יחד עם סוכני הלשכה, הצעירים והבוגרים ולסגור מעגל. אני רואה זאת כשליחות, כחובתנו כגוף לעבור את המסע.

המסע השנה יקבל פנים שונות ותוכן שונה משני המסעות הקודמים. אני ממליצה לכל אחת ואחד מאיתנו להצטרף לחוות את הריגוש ואת הביחד המייחד שנעבור. אני נרגשת, למרות שלפני שנתיים עברתי את המסע, אבל המסע הזה אינו דומה לקודמיו. לקראת המסע, קיימתי שיחה של "אחד על אחד" עם ברוך קופל.

ספר לקוראים מי אתה.
"אני תושב שוהם, נשוי, אב לארבעה וסב לשישה נכדים. שירתי בצה"ל בתקופת מלחמת ההתשה בסיני כאיש מודיעין בחטיבת שריון. שירתי במילואים שנים רבות מעבר לגיל הנדרש והשתחררתי בדרגת סגן אלוף. אני אדם שהחינוך זורם בעורקיו. פנסיונר מערכת החינוך לאחר 40 שנה בהן הייתי מורה, מחנך ומנהל בתי ספר. לשמחתי עבודתי הייתה עם מגוון אוכלוסיות ילדי החינוך המיוחד, נוער מנותק וכמובן נוער מצטיין. בין בתי הספר שניהלתי, תיכון מכבים רעות שהייתה לי הזכות להקימו, קריית החינוך פרקאוף באור יהודה ותיכון מקיף יהוד.

"זכות גדולה הייתה לי להקים ולנהל בית ספר לנוער מנותק בשכונת התקווה (אורט מרכז יהושע). בתפקידי זה זכיתי לתואר מנהל מצטיין של רשת אורט".

מדוע אתה מתמקד במסעות פולין?
"את הרצח הגדול ביצעו הגרמנים. עיקר פעולת הרצח הייתה על אדמת פולין. בלתי ניתן להבין את האירוע ההיסטורי הזה שנקרא שואה מבלי לבקר בארץ זו, להכיר ולנסות ללמוד מי חי שם, איך חיו, מה היו תפיסותיהם הפוליטיות, תנועות הנוער, זרמי היהדות שהיו שם. ואולי כמדריך – לגרום למודרכים, נערים ומבוגרים, לשאול שאלות ולא להיכנס לתהליך שיפוטי. להוביל בני נוער ואזרחים ישראלים שם על אדמת פולין זו הזכות הגדולה".

מהו סגנון ההדרכה שלך?
"כולנו מדברים על שישה מיליון הנרצחים. האם אנחנו מבינים את המספר? האם אנחנו יכולים להזדהות איתו? לדעתי לא.

"זוהי אמירה בלבד. בהדרכה, המטרה לרדת לרמת הפרט, לספר את הסיפור האישי של האדם במחנה. לנסות להבין את שקרה מנקודת המבט של היחיד בין אם הוא היסטוריון, לוחם או 'רק' אב או אם. לחשוב על הדילמות העומדות בפני הפרט במצב שבו היה".

אילו חוויות אתה לוקח איתך מהדרכה?
"לפגוש אנשים שהיו שם ומספרים את סיפורם. לעמוד ליד בלוק 10 באושוויץ ולפגוש את פפיצ'ק שהיה הילד (אחד משני תאומים) הצעיר ביותר בבלוק הניסויים ולשמוע את סיפורו.

"לפגוש את יעקב ברוך בנו של עובדיה ברוך ז"ל (דמויות עליהן ארחיב בהדרכה) ולשמוע את הסיפור על עובדיה ועליזה.

"ב־1993 הייתה נסיעתי הראשונה לפולין כמנהל תיכון מכבים רעות הלכתי לראות את הסרט החדש 'רשימת שינדלר'. בסוף הסרט כשהתנגן השיר 'אלי אלי' קמנו והתחלנו לשיר ומאות צופי הקולנוע הקיפו אותנו בעיניים דומעות והחלו לחבק אותנו מכל עבר".

מדוע לדעתך צריכים סוכני ביטוח צעירים לצאת ומה צפוי למבוגרים יותר?
"לדעתי, חובתו של כל אזרח במדינת ישראל ושל כל יהודי לבקר באתרים האלו. חובה לנסות ולהבין מה היה ואולי יותר מכל לחשוב איך לעשות הכל שדבר כזה לא יחזור.

"לנסות להבין את מה שהיה כדי שנוכל לכבד להעריך ולתת את היחס המגיע לשורדי השואה בין אם הם חיים או נפטרו. חשוב לדון ולעסוק במושג גבורה ולחשוב מיהו גיבור בתקופה זו. לחשוב על המורדים בגטאות או להיות אבא או אימא בשואה".

איזו הכנה נוכל לעשות ברמה האישית לקראת המסע?
"לקרוא על התקופה, יומני אנשים שהיו שם ובעיקר לעסוק במושגי יסוד של התקופה. בדרך כלל יוצאים למסע כדי לקבל תשובות וחוזרים עם הרבה יותר שאלות".

לפרטים על המסע ניתן לפנות אלי באופן ישיר גם בנייד וגם באמצעות הוואטסאפ והמייל, ודרך הלשכה. חשוב להקדים ולהירשם למסע. לי חשוב אישית לפגוש כל אחת ואחד מכם לדבר ולהסביר.
מייל: [email protected], נייד: 050-88578