"לפעמים פוסט אחד מביא לסגירת עסק ולנזק אדיר"

בוועדת הכלכלה בכנסת נחשף: בשנת 2017 נכתבו 55,000 פוסטים של שיימינג נגד עסקים קטנים
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה השבוע לדיון בתופעת הביוש (שיימינג) ברשתות החברתיות, והפגיעה שהיא מסבה לעסקים קטנים ובינוניים. יש לציין, שרבים מהעסקים הקטנים והבינוניים הם סוכני ביטוח, שגם הם סובלים מתופעה זו.

הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ יעקב פרי, אליו הצטרפו חברי הכנסת יעקב אשר ואורן חזן וחברות הכנסת לאה פדידה ומירב בן ארי. ח"כ פרי ציין כי עסקים בשנת 2018 חייבים נוכחות ברשתות חבריות, אולם תופעת השיימיג הלכה וגברה עד כדי ממדים מפלצתיים. לדבריו, בשנת 2017 פורסמו ברשת 55,000 פוסטים נגד עסקים קטנים ולעיתים פרסום פוסט הוא צעד ראשון, עוד לפני הפנייה לבית העסק, ולעיתים הלקוחות מנצלים זאת כדי להשיג הנחות והטבות.

היד קלה על המקלדת

"אני לא חולק על זכות הצרכן להתלונן אם נגרם לו עוול, אבל האם לא כדאי קודם למצות את כל האפשרויות האחרות? אני מרים קול זעקה ופונה למשרד הכלכלה – צריך למצוא איזון שלא יפגע בעסקים הקטנים אבל יאפשר לצרכן להביע מורת רוח אם קיימת", אמר ח"כ פרי.

ח"כ חזן הוסיף: "זה לא סוד שכל אדם שמבקר במקום שהיה לו טוב הוא מספר לחבר או שניים, וכשרע לו הוא מספר לכל העולם. יצר האדם רע מנעוריו וכלים שקיימים להפיץ את הרוע ברשתות חברתיות מאוד מסוכנים. יש פה סכנה אמתית ומחובתנו להתערב".

ח"כ בן ארי אמרה: "הבעיה היא שאנשים שלא נהנים לא מספרים לבעל העסק, אלא ברשתות החברתיות". ח"כ פדידה אמרה: "זו בריונות והיד קלה על המקלדת, חייבים לעצור את זה". ח"כ אשר הוסיף: "חכמים היזהרו במקלדת שברשותכם, זה כלי רצח גם אם לא פיזי אלא כלכלי".

מנכל קבוצת Success ייעוץ עסקי, אלעד הדר, טען כי גוגל ופייסבוק יכולות לעשות הרבה כדי למנוע את התופעה, והוסיף כי לעסקים קטנים אין יכולת כלכלית להתמודד איתה. מנגד, אסף שמואלי, המשמש יועץ להתמודדות עם שיימינג, אמר כי כשקוראים לעצור את התופעה פוגעים בזכות הביטוי של צרכנים שמצליחים לשנות התנהלות של עסקים. הוא הוסיף כי אסור לעצור את זה וכי אין עסק שנפל בגלל פוסט אחד בודד אלא בגלל שנכשל בהתמודדות עם התופעה.

ח"כ כבל סיכם את הישיבה ואמר כי גם הפוליטיקאים נפגעים לעיתים מהתופעה, אולם צריך להיות ברור שאין כוונה לעשות צנזורה. עם זאת הוא הוסיף כי "בעלי העסקים צריכים להבין שאם פעם היה לוקח יום שלם עד ששמועה הייתה מגיעה מקריית שמונה לאילת, היום זה עניין של שניות בודדות".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email