מהן ההשלכות הביטוחיות של קריסת החניון בת"א?

האסון ברמת החייל יגרור בוודאי תביעות ביטוחיות מורכבות במיוחד, אך גם פוליסות עסקיות של פרויקטים קטנים יותר, דורשות מהסוכנים להפגין רמת מקצועיות גבוהה ולפעול בשיתוף פעולה
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

תודה לאל שלא כל יום מתרחש בישראל אסון כמו זה שארע בחניון התת קרקעי שהלך ונבנה ברמת החייל. אבל כשזה קורה, מלבד התחושות הקשות, כולם רצים לראות האם נקנתה פוליסת ביטוח והאם היא מתאימה ונכונה.

חברת דניה סיבוס, הבונה את החניון, היא חברה מרכזית בענף הבניה במשק, והיא מבוטחת באחת מהסוכנויות הגדולות בארץ. אני מניח כי הסוכנות עשתה עבודתה בצורה המקצועית ביותר שניתן.

המורכבות רבה

תביעות הביטוח שיוגשו באירוע חמור זה, יכללו מגוון רחב של מבוטחים (מזמיני העבודה, חברת הבניה, חברות קבלני המשנה, אדריכלים, מהנדסים יועצים וכדומה) ומגוון רחב של פוליסות: פוליסות קבלניות עם כל הרחבותיהן, פוליסות הקמה, פוליסות חבות מעבידים, ציוד מכאני הנדסי, פוליסות של אובדן רווחים, ואף יתכן כי בסוף יוגשו גם תביעות לפוליסות הדירקטורים (במידה ויתברר כי יש כאן כשל ניהולי).

מעבר לכך, תוגשנה גם תביעות על פוליסות צד שלישי שנפגע, פוליסות אחריות מקצועית במגוון המקצועות, וכמובן תביעות על פוליסות אישיות של הפועלים עצמם – פוליסות פנסיוניות, אובדן כושר עבודה, נכויות, ריסק, תאונות אישיות ועוד. כיוון שכסוכנים אנחנו עוסקים לרוב בביטוח של חברות קטנות יותר, קבלנים בודדים, שיפוצניקים וכמובן אנשים פרטיים, לא נותר לנו אלא ללמוד ממורכבות אירוע זה ולזכור כי גם בפרויקט קטן יותר המורכבות המקצועית עדיין רבה.

תביעות באירוע חמור כזה, כוללות מגוון מבוטחים | צילום: משטרת ישראל
תביעות באירוע חמור כזה, כוללות מגוון מבוטחים | צילום: משטרת ישראל

אנחנו חייבים לזכור כי פוליסה היא פוליסה, ועלינו לשלוט במהותה וכן באותיות הקטנות שבה. הפוליסות העסקיות מעמידות בפנינו אתגר מקצועי רב. לא ניתן לבטח בפוליסה מורכבת, שהשלכותיה בעת תביעה תהיינה אף מורכבות יותר, במידה ולא ביצענו עבודה מקצועית ומבלי לדעת כי אנו מבינים היטב את עיקרי הפרויקט עצמו, ואת עיקרי הפוליסה. כמו כן, עלינו לדעת לנתב את הלקוח אל הפוליסה הנכונה והרחבה ביותר עבורו; אנו חייבים לשלוט בהשלכות הביטוחים הישירים לרכוש עצמו, אך גם בנזקים העקיפים העלולים להיגרם כתוצאה מעבודה או חומרים לקויים, הרחבות נוספות כפינוי הריסות, מתקנים נוספים שאינם חלק מהפרויקט עצמו ועלולים להינזק, וכמובן הרחבות שנוגעות להוצאות תכנון או מדידה, פיקוח והשגחה שיידרשו כדי להשיב מחדש את המצב לקדמותו; יש לדעת לבצע אומדנים נכונים של הפרויקט עצמו, קביעת סכומי הביטוח השונים בפרקים השונים, ואת כל נושא תביעות השיבוב והאחריות הצולבת בין קבלני המשנה.

לשתף פעולה

נכון שתמיד אנחנו רוצים למכור עוד פוליסה, אך בטרם ניכנס לפרויקטים נרחבים, טוב נעשה אולי אם גם אנחנו נדע לשתף פעולה – בינינו לבין עצמנו ועם סוכנים או סוכנויות המתמחות בפוליסות עסקיות מורכבות. עדיף לזכור כי תמיד שווה להתחלק בפוליסה ובעמלה, אך להרגיש בטוחים יותר בזמן החיתום והתביעה. שיתוף פעולה בין סוכנים יביא אותנו למקצועיות רבה, ובסופו של דבר גם יעזור ללקוח.

הפוליסות העסקיות הן המקומות שבהן נוכל להביא לידי ביטוי באופן הברור ביותר את הידע שלנו ולהראות ללקוחות את הערך המוסף שלנו.

כמובן, לא ידענו כי יתרחש השבוע האסון, כאשר קבענו כי כנס אלמנטר הקרוב באילת יתרכז בפוליסה העסקית וחשיבותה; בכנס יהיו הרצאות רבות אשר יתרכזו בחשיבות הפוליסה העסקית, הן מהצד החיתומי והן מהצד המשפטי. כדאי להשכיל ולהגיע לכנס ולהתמקצע עד כמה שניתן.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email