סו"ב יפת בקשי – יו"ר מחוז דרום

יפת בקשי הוא מסוכני הביטוח הוותיקים בענף (41 שנה), והוא משמש כיו"ר מחוז באר שבע והדרום של לשכת סוכני ביטוח קדנציה שלישית ברציפות.

בקשי נשוי ליפה, שעובדת אתו במשרד כבר מעל 40 שנה. לבני הזוג שלושה ילדים – הדס, שני, וגל, וארבעה נכדים. הוא עוסק בכל ענפי הביטוח למעט ביטוח ימי. כמו כן, הוא מספק שירותי ייעוץ בביטוח אלמנטרי לחברות כלכליות ועסקים בדרום. מחוץ לתחום הביטוח, בקשי היה עד 2017 חבר הנהלת לשכת המסחר והתעשייה בבאר שבע. בעבר אף שימש כשוטר מתנדב.

שאלנו את בקשי מה דעתו על יחסי סוכני הביטוח וחברות הביטוח, ולדבריו: "לצערי הרב איני איש בשורות בעניין יחסי חברות הביטוח לסוכניהן. חברות הביטוח אינן רואות כבעבר את סוכן הביטוח כשותף לעסקים אלא כמתחרה", טוען בקשי ומוסיף: "ללא סוכן הביטוח, החברות היו עושות ככל העולה על דעתן עם המבוטחים (שאינם מבינים בביטוח ברוב המקרים) כשהשיקול של שורת הרווח היה עומד לנגד עיניהן ולא טובת הלקוח", הוא אומר.

בנוסף, "החברות משלמות עמלה לסוכנים שלא ברצון רב ובכל הזדמנות אף פוגעות בעמלות אלו", כך לדוגמה: "כל בקשה של סוכן, אם מדובר בהרחבת כיסוי, או בקשה לפרמיה מוקטנת, תשובת החברה היא לרוב: 'זה אפשרי אבל בתנאי שסוכן הביטוח ישתתף בהוצאה של החברה באמצעות הקטנת עמלתו'. אין ברוב החברות שקיפות בנושא תשלום העמלה של הסוכן, ולכן סוכנים רבים אינם מקבלים או יודעים את המגיע להם. לצערי הרב סוכנים רבים נפגעים בגלל כניעה של חברות הביטוח לבתי סוכנים שאלו מצדם ללא שום בעיה גוזרים קופון נאה על גבם של הסוכנים. בהתאם לכך, אנו עדים לרכישה או שותפויות של חברות הביטוח בבתי סוכנים", מסכם בקשי את הנושא.

מה מטריד את סוכני הביטוח היום במיוחד?
"מקצוע סוכן הביטוח הפך להיות עתיר שירות למבוטח. עם זאת, הסוכן פעמים רבות נותן שרות ללא תגמול בהתאם. בעיה נוספת – תחרות מצד חברות הביטוח אם זה בישירים שהם מקימים, מתן הטבות והנחות למבוטח עם עמלות מוקטנות לסוכן, שאינן מאפשרות קבלת תגמול הולם. לכן, סוכן שלא יתמקצע, שמשרדו לא יהיה דיגיטלי ברמה גבוהה ולא יידע לגבות עבור שירותים בהם הוא לא מקבל עמלה – לא יוכל לשרוד".

מה תכניותיך למחוז שבראשותך?
"ראשית, ליידע ולעדכן סוכנים באופן שוטף על שינויים ומסרים מקצועיים בעולם הביטוח להגברת הידע והאפשרויות שעומדות בפני כל סוכן; הקמת שלוחה למכללה של הלשכה בדרום; הגדלת כמות הסוכנים בדרום".

לסיכום, יש לבקשי מסר אותו הוא רוצה להעביר לסוכני הביטוח בכלל וחברי הלשכה: "עולם הביטוח עובר שינויים כפי שמקצועות רבים עוברים ובייתר שאת. מי שיתמקצע ויידע לתת שירותים באמצעים דיגיטליים ישרוד ותהיה לו עדנה מעבודתו.

"כשהגלים מתגברים החזקים מתגלים".