מחפש את דרכו

הגידול בתביעות כופרה ותקיפות סייבר הכפילו את פרמיות ביטוחי הסייבר בארה"ב ובבריטניה. מצד אחד הוא הופך יותר ויותר נדרש, ומן הצד השני – פחות רצוי על המבטחים. האם פוליסות ביטוח הסייבר כאן כדי להשאר?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שוק ביטוח הסייבר הולך ומתקשח; מצד אחד, ביטוח סייבר הופך יותר ויותר למוצר ביטוחי הכרחי לעסקים, ומצד שני, הגידול החד בכופרה והתקפות סייבר הופכים את ביטוח הסייבר לרצוי פחות על המבטחים.

תביעת הכופרה הממוצעת גדלה בשיעור של 82% ב-2021 לעומת 2020, מספר התקפות הכופרה גדל ב-150% ב-2021 לעומת 2020. נתונים אלו מצביעים על הגורמים להפסדים של המבטחים ואת אובדן התיאבון לסוג זה של עסקים.

פוליסות הסייבר נבחנות כל הזמן על ידי אירועים חדשים | צילום: shutterstock

שוק ביטוח הסייבר חייב ביצירת הון חדש אשר יסייע בניהול הסיכונים וייתן מענה לאירוע סייבר קיצוני, אירוע בו יפגעו הרבה חברות ויגרום למבטחים הפסדים של מאות מיליוני דולרים. המגמות בתחום ביטוח הסייבר, שהיקפו נאמד ב-5.5 מיליארד דולר, ברורות. הפרמיה גדלה בשיעור שנע בין 25% ל-75%, כששיעור הגידול מושפע מהסיכון ופעילות המבוטח.

על פי פרסום של ברוקר הביטוח הבינלאומי Marsh, הפרמיות בארה"ב גדלו בשיעור של 130% ובבריטניה בשיעור של 92%. יחס התביעות לפרמיה גדל מ-60% ל-80%. המבטחים הראשוניים הגדילו את שיעור ביטוח המשנה שהם רוכשים מ-45% ל-55%.

השפעת הפלישה לאוקראינה

פלישת רוסיה לאוקראינה חושפת את המבטחים לתביעות בהיקף של מיליארדי דולרים, על אף העובדה שסיכוני מלחמה וגורמים הנתמכים על ידי מדינה הם חלק מחריגי הפוליסה. אולם, על המבטחים להוכיח שהתקיפה נופלת בין חריגי הפוליסה וזאת מאחר שקשה לזהות את התוקפים או לייחס את פעולתם – על אף העובדה שהם גורמים ממשלתיים או נתמכים על ידי הממשלה – כפעולת מלחמתית (פעולה של מדינה כנגד מדינה אחרת).

יו"ר לוידס לונדון מסביר כי פוליסות הסייבר נבחנות על ידי אירועים חדשים וקיים הצורך לבדוק את תנאי הפוליסה. הלקוחות צריכים להבין מה הפוליסה מכסה ומה הפוליסה לא מכסה. תנאי הפוליסה וחריגי הפוליסה שונים בין מבטח למבטח ונתונים לפרשנות שונה. הכיסוי הביטוחי בתחום הסייבר כולל גם אובדן רווחים. כל אלה מהווים בסיס לאי הסכמות בין מבטחים ומבוטחים ופניה להחלטות של בתי המשפט. הגישה של בתי המשפט, כפי שקיבלה ביטוי בתביעות הקשורות למגפת הקורונה, מחייבת מבטחים לשלם תביעות בתחום של אבדן רווחים, וגורמת לאי שקט אצל המבטחים.

סיכונים משתנים

נושא הכופרה הוא נושא שנוי במחלוקת. פוליסות הביטוח כוללות כיסוי לכופר והמבטחים משלמים  את הסכומים הנדרשים על ידי התוקפים. עובדה זו הביאה לגידול חד של סכומי הכופר – סכומים ההולכים וגדלים כאשר התוקפים מודעים לקיום פוליסת ביטוח. עובדות אלו הביאו מבטחים ומבטחי משנה לחשיבה האם לכסות סיכוני כופרה, להגביל אותם או לבטלם לחלוטין.

שוק ביטוח הסייבר הוא שוק ביטוח צעיר ונראה שהוא מחפש את דרכו לאור השינויים בסיכונים, במצב הפוליטי ובאמצעי המניעה שהמבוטחים חייבים לנקוט.

ענף ביטוח הסייבר:
5.5 מיליארד דולר – היקף שוק ביטוחי הסייבר
25%-75% – שיעור העלייה בפרמיות המבוטחים
82% – שיעור העלייה בגובה תביעת הכופרה
150% – שיעור העלייה בכמות מתקפות הכופרה
*הנתונים מתייחסים לשנת 2021

הכותב הוא חבר הוועדה לביטוח אלמנטרי בלשכה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email