אז מהו בעצם מחשוב ענן? האם באמת אנו יודעים כיצד זה עובד? האם זה אמור לעניין כל אחד מאתנו גם אם זה לא מקצועו? התשובה היא בהחלט כן. כדאי לדעת ולהתעניין בכדי להבין מה נכון לבחור ולדעת מה לשאול.
הביטוי "ענן" הינו דימוי לרשת אינטרנט כאשר למעשה מאוחסנים בה קבצים ומידע שאינו על גבי המחשבים והשרת הפיזי של משרדכם. "ענן" נועד לדמות שירות שהינו זמין 24/7 לכל פעולה שתדרשו לבצע, בכל מקום וזמן ואינו תלוי קרבה פיזית למקום מסוים שבו אתם נמצאים באותו רגע.

כמובן שאיננו מדברים רק על מקום העבודה או קבצי עבודה, אלא כל קבצי השירים, תמונות וסרטים על גבי המחשבים והטלפונים החכמים, הכל זמין בכל מקום בקליק אחד. ישנן מאות חברות בארץ ובעולם שמספקות שירותי ענן, אך איך נדע לשאול ולבחור נכון על מנת לדעת כי אנו נמצאים במקום בטוח ושקט עבורנו?
1. נפח אחסון – חשוב להבין מהו נפח האחסון הניתן מהחברה וכמה נשלם על כל חריגה מגודל המסגרת המוצעת.
2. חיסיון המידע ואבטחתו – נדרוש מספק השירות להציג בפנינו מידע על עמידה בסטנדרטים גבוהים ותקניים של אבטחת מידע.
3. סיכון בזליגת מידע – במחשוב ענן קיים סיכון מתקיפה חיצונית של ספק שירותי הענן – היות והמידע של הארגון שלך ושל עוד מאות לקוחות נמצא בשירותי הענן, ספק השירות הינו הגוף שאמור גם לאבטח אותו. נדע לבקש אודות אבטחת הארגון והמוניטין שלו לאורך פעילותו.
4. פרטיות המידע – מומלץ לוודא שקיימת הפרדה של המידע בין הלקוחות השונים של ספק הענן.
5. אימות דו שלבי – מומלץ לוודא כניסה למערכת הענן באימות דו שלבי המחזק את האבטחה של פרופיל המשתמש.
6. יכולת הגירה\מעבר משירות לשירות – כאשר נבחר תוכנה או שירות בענן נכון לשאול על יכולת המעבר בין החברות, כך נדע שאנו לא "כלואים" בתוכנה או בשירותי הענן שבחרנו נכון לעכשיו.
7. גיבוי ושרידות ספק הענן – נוודא כי ספק השירות עומד בתקנים מחמירים של גיבוי כלל השרתים באופן כפול – נשאל על רמת השרידות של שרתי החברה, גיבוי נתונים וגיבוי החשמל למקרה של נפילות.
8. סעיף שמירת הסודיות – הארגון איננו יודע מי העובדים אשר מועסקים על ידי הספק ומטפלים בכלל תשתיות החומרה והתוכנה שהינם הבסיס לשירותים אותם הוא מספק ועליהם נמצא המידע הארגוני הרגיש. חשוב לבקש בהסכם השירות כי יופיע סעיף זה וכמובן התחייבות לסודיות.
9. מערך ניהול סיכונים – כחלק ממערך החשיבה וביצוע מעבר לעבודה בענן, יש לבחור תוכנית ביצוע ליום תקלה או השבתה. ליווי של איש מקצוע בתהליך שידע לכוון על תהליכים מהירים של התאוששות בעבודה במידה וישנה תקלה בשרותי הענן. כמו כן, עמידה על כך שיהיה עותק מקומי לכל הנתונים אחד לשבוע לפחות, הינה הכרחית.
10. התאמת גרסאות למובייל – כיום הניידות הינה מפתח לניצול מקסימלי של שעות עבודה ותכנון מערך עובדים בשטח אשר ייתן מענה בכל מקום עם נתוני החברה. חשוב לוודא שנבחר במערך ענן המותאם לכל סוגי המובייל בכל הגרסאות.
לסיכום, כאשר אנו נדרשים לבחור בספק שירות ענן, מומלץ להתייחס לכל נושאים אלו בקפידה. במידת הצורך להיעזר בגורמים מקצועיים או מומחה בתחום על מנת לקבל תמונה ברורה יותר בהיבט הטכנולוגי ובכך לקבל החלטה נכונה בשיקול העסקי והניהולי של בית העסק.
נכון לציין כי מחשוב ענן תופס תאוצה ביתרונותיו בשנים האחרונות, אך חשוב לא פחות שלא לקבל זאת כמובן מאליו אלא לבדוק, להתעניין ולקבל ייעוץ על מנת לבחור בספק הנכון שיצעיד את בית העסק לטכנולוגית מקצועית ואיכותית.
הכותב הינו יועץ הלשכה בתחום מחשוב ותקשורת