לאחר עבודה מאומצת של כשנתיים בלשכת סוכני ביטוח, בהובלתו של סו"ב אריאל מונין, יו"ר הוועדה לביטוח כללי, עלה לאוויר ממשק של מחולל הצעות והפקה חדש של ביטוחי חובה באתר חברת ה"פול". לדברי מונין, המחולל יפתור, גם אם
לא בצורה מלאה כפי שיפורט בהמשך, את הבעיה של סוכני הביטוח במגזר הערבי.

במשך שנים מתלוננים סוכני המגזר הערבי שבשל ריבוי תביעות של לקוחותיהם חברות הביטוח ניתקו אותם מהמערכות הממוחשבות שלהן להפקת תעודות ביטוח חובה. הנושא נדון לא פעם בוועדות הכנסת, והסוכנים אף איימו בעתירה לבג"צ שתחייב את
הלאמת ביטוח החובה שהוא חוק. לדברי סו"ב סוהיל משרקי מעכו, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, מעל 80% מסוכני הביטוח במגזר הערבי נותקו ממערכות החברות בביטוח חובה.

"הבעיה שנוצרה לא הייתה של הלקוחות, שיכלו לקבל פתרונות אצל סוכנים מחוץ למגזר, אלא של הסוכנים עצמם, שאיבדו לקוחות ומוניטין. את חברות הביטוח אי אפשר לחייב לבטח את מי שהן חושבות שהוא בעל סיכון גבוה מבחינתן", אמר מונין. "הלשכה מלווה את מאבק הסוכנים הערביים כבר למעלה משנתיים. הוצעה הצעה  בעבר שהסוכנים יבטחו את לקוחותיהם במאגר הפול, אבל בעבר היו המחירים מאוד גבוהים בפול לעומת השוק. לאחר הרפורמה שבוצעה אשתקד בביטוח חובה על ידי רשות שוק ההון, הפכו תעריפי הפול למחירים זולים יותר, גם אם עדיין לא ממש תחרותיים לשוק. הבעיה הייתה שהנגישות לפול הייתה מאוד מסורבלת, היית צריך להגיע למענה קולי לא פשוט, וכדי לקבל את תעודת הביטוח היה צריך לגשת לסניף קרוב של הפול. לפול אין פריסה של סניפים בכל
הארץ, וכך יצא שלקוח מכפר ערבי בצפון היה צריך לנסוע לנצרת לסניף של הפול ושם לקבל את התעודה", מספר מונין.

מונין. שיפור דרמטי

המגעים עם נציגי האוצר והפול, בשיתוף נציגי סוכני המגזר, נמשכו במשך שנתיים. "לחצנו בלשכה על הפול למצוא פתרון נגיש לנושא. בשנה שעברה הצלחנו לעבות את מערך הפול בדסק מיוחד לסוכנים שיעזור לסוכנים בהפקה. יחד עם ניר ברטל מרשות שוק ההון ומנכ"ל הפול, אילן שמיר, נמצא הפתרון הדיגיטלי להנגשת הפקת התעודות", מוסיף מונין.

לדבריו, המחולל, מחשבון שנמצא באתר הפול,  מאפשר להפיק את התעודה עם אמצעי זהירות בהם נוקט הפול למניעת רמאויות. "באתר יכול המבקש, גם לקוח וגם סוכן, למלא את הפרטים הנדרשים להפקת תעודת ביטוח החובה ולאחר מכן יתקשרו מהפול ללקוח כדי לוודא אם הפרטים נכונים. לאחר קבלת האישור יוכל המבקש לרכוש את התעודה באתר באמצעות כרטיס אשראי, והתעודה תישלח אליו במייל. לחילופין למי שאין כרטיס אשראי, תישלח אליו התעודה הלא משולמת בדואר", מסביר מונין ומדגיש כי אמנם עדיין לא מדובר בהפקה מלאה במשרדי הסוכן, "אך עדיין מדובר בשינוי קריטי שישפר דרמטית את יכולת הסוכנים אשר יהיו מעוניינים לבצע רכישה ללקוחותיהם באמצעים דיגיטליים".

התהליך עדיין מסורבל

הממשק עלה לאוויר בתחילת החודש, אך במגזר הערבי כבר יש ביקורת עליו, כפי שמספר סו"ב עאדל מחאג'נה, סגן יו"ר ועדת ביטוח כללי בלשכה שבבעלותו סוכנות ביטוח במעלה עירון. "מהניסיון האישי שלי ושל אחרים במגזר, להשתמש בממשק הוא פתרון חלקי. אין אפשרות להפיק מיידית את תעודת החובה, התהליך עדיין מסורבל, לאחר הקלדת הפרטים והטלפון של הלקוח, חוזרים אליו לאחר 24 שעות, מה שגם מהווה מעמסה על הפול עצמו שצריך ליזום מאות שיחות בחודש. ברור שהממשק הוא יותר טוב ממה שהיה קודם, אבל אם הושקעו כול כך הרבה מאמצים וכסף, למה לא לעשות אותו ממשק להפקה מידית כמו בחברות הביטוח. למה לסרבל את התהליך? הרי מי שמרמה, מרמה את עצמו, וכך גם המצב כשעושים ביטוח בחברת ביטוח רגילה. צריך שהממשק
יאפשר מההתחלה להזין את כרטיס האשראי של הלקוח, ואם הרכישה מאושרת, להפיק לו מיידית את תעודת החובה. זהו צעד אחד בכיוון הנכון, אבל צריך להשלים אותו", קובע מחאג'נה. בתגובה אמר מונין כי "אמנם הפתרון אינו מושלם, אך זו התקדמות. האחריות של סוכני המגזר היא גם בלהעביר מסר ללקוחותיהם כי אמצעים דיגיטליים מחייבים גם שינוי בהרגלי הצריכה, וביטוח חובה נכון שישולם בכרטיס אשראי. בנוסף, במצב הקיים, סוכני הביטוח צריכים לעבוד על ההנפקה לפחות חודש מראש כדי להקליד את הפרטים של כל הלקוחות שלהם ולעמוד בלוח הזמנים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *