מנוף או משקולת: היתרונות בניהול עסק משפחתי

אם לא ערכתם הסכם ממון, ייתכן שהעסק שבבעלותכם נמצא בבעלות שווה גם של בני זוגכם • על היתרונות בניהול עסקים שהוקמו ומנוהלים על ידי בני המשפחה ומה מסייע להם לצלוח את משבר הקורונה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רבים נרתעים מהשילוב בין משפחה ועסקים, אשר כל אחד מהתחומים הללו מורכב ורגיש בפני עצמו, ובטח שקיים חשש טבעי מהחיבור של שניהם ביחד.

מקובל לחשוב כי העסק המשפחתי הוא העסק שהבעלות בו מתחלקת בין מספר בני המשפחה. האם זה תמיד כך? 

אנשי עסקים רבים אינם מודעים לכך כי ייתכן מאוד שהעסק אותו הם הקימו, מנהלים ומשקיעים בו את כל זמנם והונם, הינו עסק משפחתי על כל ההשלכות הכרוכות בכך. אם כך, מתי עסק הופך להיות עסק משפחתי? העיקרון הכללי של הלכת השיתוף וחוק יחסי ממון בין בני זוג קובע שיתוף בכלל המשאבים שנצברו למי מהצדדים במהלך מערכת היחסים. בעל עסק אשר מחזיק 100% ממניותיו בחברה, בהנחה ולא ערך הסכם ממון, צריך לקחת בחשבון כי בפועל מחצית ממניות החברה שייכות לבת זוגו, גם אם מניותיה אינן רשומות.

עסק משפחתי. כולם למען מטרה משותפתה | צילום: shutterstock

משמעות הדבר כי לשני בני הזוג חלקים שווים בעסק אשר הופך להיות עסק משפחתי. עובדה זו יכולה להשפיע השפעה מכרעת על התנהלות העסק.

בהיעדר צוואה, חלוקה על פי דין נקבעת על פי חוק הירושה הישראלי בו 50% מהעיזבון מועבר לבן הזוג ואילו ה-50% הנותרים נחלקים בין הילדים בחלקים שווים. בהורשה זו גם בן/בת הזוג וגם הילדים הופכים להיות בעלים במשותף של העסק המשפחתי – מצב שלא תמיד משקף את הדרך האולטימטיבית לשמירה על ניהולו התקין של העסק ולא תמיד מעיד על כוונת מייסדיו.

כעת נעבור לבחינת העסק המשפחתי במובן הקלאסי שלו – עסק אשר הוקם ומנוהל על ידי בני משפחה. היתרונות בניהול עסק משפחתי.

אמון ומחויבות

היתרון הבולט והמשמעותי ביותר שחשוב לציין הוא יחסי האמון בין בני המשפחה המאוחדים, והנאמנות לעסק. מאחר ומערכת היחסים בין מנהלי ועובדי החברה אינה מסתכמת בקשר עסקי בלבד, הרי שישנה מחויבות גדולה כמו גם תחושת שייכות ונאמנות כלפי העסק, שכן, כולם משתייכים לאותה המשפחה, והמטרה היא מטרה משותפת. נוסף לכך, נדמה שהמוטיבציה בעסקים משפחתיים גבוהה יותר, זה כנראה בשל העובדה שרווחי העסק נשארים במשפחה, והם עתידים לשמש את כולם. כמו כן, ניכר כי רמת המעורבות של בעלי התפקידים בחברה גבוהה יותר מעסקים שאינם משפחתיים, הן בתהליכי קבלת החלטות והן מבחינת רמת האכפתיות והלויאליות לעסק. אם לא די בכך, הרי שבעסק משפחתי, בני המשפחה כבר מגובשים, כך שהדינמיקה הקבוצתית עשויה להיות טובה כשהעסק עדיין בחיתוליו.

היכרות טובה

התקשורת בין עובדי החברה נחשבת לקרובה ופתוחה יותר, שהרי גם אם קיימים הבדלים היררכיים בין התפקידים, השיח בתוך המשפחה הוא שונה מאשר שיח בין עובדים במערכת יחסים עסקית בלבד. היחסים הבלתי פורמליים ותקשורת פתוחה בין העובדים תאפשר לעסק להתייעל ולעבוד על הצד הטוב ביותר, מה שיאפשר לייצר הכנסות גבוהות לטווח הרחוק. לא בכדי ניתן למצוא במשק עסקים משפחתיים רבים וטובים, במגוון תחומי עיסוק, קטנים, בינוניים וגדולים. כמו כן, ההחלטה על הקמת מדד חדש בבורסה – מדד ת״א-פמילי, המתייחס לחברות משפחתיות במשק מחזק ומעגן את היתרונות המדוברים בעסק המשפחתי.

כולנו עוברים בתקופה זו ימים לא פשוטים של אי וודאות ודאגה. משבר הקורונה לא פוסח גם על העסקים משפחתיים ומייצר לכולנו אתגרים עסקיים, פיננסים, ניהוליים, אישיים ומשפחתיים רבים. החדשות הטובות הן שניסיון העבר בארץ ובעולם מלמד שדווקא עסקים משפחתיים צולחים תקופות משבר בהצלחה רבה יותר מעסקים שאינם משפחתיים.

לזכותם של עסקים משפחתיים עומד ה-DNA היזמי, ניסיון רב השנים, מערכות היחסים העמוקות עם הלקוחות והספקים כמו גם ההסתכלות ארוכת הטווח, היכולת לקבלת החלטות מהירה והבולט מכל – המחויבות הגבוהה, החוסן המשפחתי וההתגייסות המשפחתית המיידית של כולם "מתחת לאלונקה".

הכותבת הינה סגנית יו"ר הוועדה הבינדורית בלשכה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email