הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: “תרבות הנהיגה בישראל היא הגורם האחראי לתאונות הדרכים הקטלניות”

שלושת הגורמים המרכזיים לתאונות הדרכים בארץ – תשתיות, אכיפה ותרבות נהיגה • כמות ההרוגים בתוך העיר עלתה משמעותית
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"70% מההורים יודעים שאופניים חשמליים והובר־בורד מותרים לנסיעה רק החל מגיל 16, ובכל זאת קונים לילדיהם הקטינים את כלי הרכב האלה והתוצאה – קטלנית”. כך אמרה מנכ”לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים רחל טבת ויזל, בהתבססה על סקר שביצעה הרשות לאחרונה ושממצאיו הוצגו במסגרת כנס אלמנטר ה־ 12 של עדיף.

טבת ויזל הוסיפה ואמרה: “אני גרה בשוהם, ורואה בכל יום ‘להקות’ של ילדים על הובר־בורד, כלי שמותר לשימוש רק מעל גיל 16. מכירים ילד מעל גיל 16 שנוסע בהובר־בורד? כולם מתחת לגיל 16 ונוסעים בלי קסדות. מי קנה להם את ההובר־בורדים? לא הילדים עצמם. ילד בן 12 או בן 10 לא יכול לקנות לעצמו. מישהו קנה לו. מישהו גם קנה אופניים חשמליים לנערים מתחת לגיל 16. רק מתחילת השנה נהרגו שני רוכבי אופניים חשמליים. ההורים יודעים שזה אסור ובכל זאת קונים.

שליש מההרוגים הם מהחברה הערבית | צילום: fotolia

מה זה אומר עלינו כהורים וכחברה? מאוד מטריד”, אמרה טבת ויזל וציינה עוד כי “חשוב להבין, ביחס לרוב העולם, מצבנו לא מזהיר. המצב בארה”ב גרוע בהרבה, אבל מהם אי אפשר ללמוד כלום בעניין הזה. יש במדינות אירופה תוכנית שנקראת VISION ZERO ששואפת לאפס תאונות. זה נשמע יומרני אבל זו תפיסה מעניינת של לחשוב על האפס ולא מעבר”.

364 הרוגים בשנה

על פי נתוני הרשות, מספר הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2017 זהים לאלו של 2016 – 364 הרוגים. כשליש מההרוגים הם מהחברה הערבית. 70 הרוגים הם רוכבי אופנועים וחלק בלתי מבוטל הוא בתאונות דרכים עצמיות. גם לאוטובוסים ומשאיות חלק גדול בתאונות הדרכים.

“שליש מההרוגים הם מהחברה הערבית”, אמרה טבת ויזל: “זה נתון מזעזע. ישנה תכנית למאבק בתאונות דרכים בחברה הערבית, הכוללת אסטרטגיה ופרסום. גם בקרב הולכי רגל מבוגרים הבעיה חמורה. בני 65 ומעלה מעורבים בכמות תאונות הדרכים הרבה ביותר בקרב הולכי הרגל. הם גם מעורבים עיקריים כפוגעים בתאונות דרכים”, ציינה מנכ”לית הרשות, והוסיפה: “בשבוע שעבר נהרגו 10 אנשים בתאונות דרכים. במודיעין עילית חצה ילד את הכביש במקום שאין בו מעבר חצייה ונפגע. בטובא זנגרייה נהרג ילד בן 15 בהתהפכות טרקטורון. ובכביש 89, התאונה המדוברת, הנהג הפוגע הוא בן 17 ללא רישיון נהיגה. כל אלה מקרים שאירעו לאחרונה, ולא פרטתי הכל”, הדגישה.

רבע מההרוגים – במעבר החציה

לדבריה, מבין שלושת המרכיבים של תאונות דרכים: תשתיות, אכיפה, ותרבות נהיגה, השלישי הוא המכריע ואחראי לכמות התאונות הגדולה ביותר: “לאכיפה קפדנית וריבוי ניידות בכבישים ישנה השפעה על תרבות הנהיגה ועל תאונות הדרכים. “אכיפה תמיד עוזרת אבל לא תהיה ניידת בכל מקום.

בתוך הערים יש כמות הרוגים גדולה בצורה דרמטית. רבע מההרוגים נהרגו על מעבר חציה כי לא נתנו זכות קדימה. לא תהיה ניידת בכל מעבר חציה”, אמרה וקראה לציבור הישראלי: יש לפעול לשינוי תרבות הנהיגה בישראל. על סוכני הביטוח וכל העוסקים בענף ללמוד את הנתונים השוטפים ואת הסטטיסטיקה ולפעול לחיזוק נקודות התורפה המובילות לריבוי תאונות”.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email