מנכ"ל הדסה בכנס בריאות: "הפוליסות האחידות לא מתייחסות לסיכון הגדול ביותר של המבוטח"

במסגרת פאנל שהתקיים בכנס הבריאות אמר פרופ' רוטשטיין כי רפורמת הבריאות של רשות שוק ההון לא שיפרה את מצב הרפואה הציבורית וכי חברות הביטוח מקשות על המבוטחים בתביעות. "מזל שיש את הסוכנים שעומדים בין הלקוח לחברת הביטוח"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
"ההגדרות בביטוחי הבריאות של חברות הביטוח עמומות, עוזרות לחברות למכור ומקשות בתביעה. מגיעות אלינו המון פניות כדי לתת פרשנות לפוליסות הביטוח. מזל שיש את הסוכנים שעוזרים ללקוח ועומדים בינו לבין חברת הביטוח. בעידן של פוליסות אחידות, החברות יכולות להבדיל את עצמן באמצעות השירות והטיפול בתביעות". כך אמר מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, במסגרת רב שיח תחת הכותרת "פרטי, ציבורי ורגולציה – ביחד לטובת הציבור", שהתקיים במסגרת כנס הבריאות של לשכת סוכני ביטוח. בפאנל, בהנחייתו של סו"ב יואל זיו, יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד בלשכה, השתתפו גם דני אנגל, מנכ"ל מדיקל סנטר, יואב יונש מרשות ההון, ביטוח וחיסכון, ונאוה ניב־סרוודיו, מנהלת אגף
הבריאות באיילון חברה לביטוח.
"הפוליסות האחידות לא מתייחסות לסיכון הגדול ביותר של המבוטח, אם הטיפול יקר במיוחד או אם יש לו כיסוי לתרופות מצילות חיים. מי שרוצה כיסוי גם לזה צריך לאפשר לו, ולמי שאין – המדינה צריכה לקחת את הטיפולים האלה תחת אחריותה", אמר רוטשטיין. "הייתה דעה שהשירותים הפרטיים הם אלו שמחוללים את המשבר ברפואה הציבורית, וכדי לטפל בו צריך לפגוע בביטוחים הפרטיים וברפואה הפרטית. אנחנו כבר תקופה לאחר רפורמת הבריאות של רשות שוק ההון והמשבר ברפואה הציבורית לא נעלם. הדסה פשטה את הרגל ובתי החולים הממשלתיים ממשיכים להיות בגירעון, למרות הכסף שמוזרם אליהם".
לדברי יונש, הצורך בפוליסת בריאות אחידה נבע מ"שוק עם מגוון מוצרים שבלבלו את המבוטח. רצינו לייצר פוליסה אחידה, מיטבית וברורה. המצב כיום הוא שהמבוטח יכול להיות שקט בשל התנאים הטובים ולבחור את החברה בהתאם לשירות ולמחיר הטוב ביותר", אמר יונש והוסיף כי "הפוליסות החדשות הן דינמיות וישתנו בהתאם לפניות הציבור. איכות הפוליסות הנוכחיות טובה יותר מהקודמות והן משתפרות כל הזמן".
בתגובה אמרה ניב־סרוודיו כי "גם קודם היו הפוליסות דינמיות, והחברות היו ממציאות ריידרים ונספחים ועמדו בחזית השינויים לטובת המבוטחים", ואנגל הוסיף כי הוא "מקווה שהפוליסה האחידה אינה אלא בסיס שרק יילך ויישחק".
זיו, רוטשטיין, אנגל, יונש וניב-סרוודיו

השר"פ משחית

"באתי מעולם ללא שר"פ לבית חולים עם שר"פ, והיה בו מודל שר"פ שלא אהבתי אותו. אני בעד לאפשר חופש בחירה, אבל לא על חשבון הציבור", אמר רוטשטיין. "רופא שעובד בבית חולים ציבורי לא יכול לעשות לביתו, שייתן לציבור לבחור בו. אם הוא רוצה באופן פרטי, שיעשה את זה אחר הצהריים. אילו היו עושים זאת היו יוצאים מהגירעון".
לדברי אנגל, "אנו בעידן שבו לא ניתן למנוע מהחולה לבחור את הרופא. במדינת ישראל, שיכולות האכיפה והניהול בה בעייתיים, השר"פ
בעייתי ומשחית בגלל ניגוד העניינים שלו.
השר"פ לא בהכרח מביא מודל כלכלי טוב לבית חולים, ועובדה שבתי חולים שהיה בהם שר"פ פשטו את הרגל".
אנגל תקף את הממשלה על הכפל בביטוחים המשלימים והשינויים התכופים שלהם. "יש חוסר אמון בממשלה. למה שאסמוך על השב"ן המשתנה כל הזמן בשעה שביטוח הוא חוזה. הממשלה קלקלה גם את זה כשבמקום חוזה לכל החיים, הפוליסה האחידה מתחדשת כל שנתיים וניתנת לשינויים בעת החידוש", אמר אנגל. לדבריו, "ההוצאה הציבורית קטנה ועד שהממשלה לא תגדיל את התקציב לרפואה הציבורית, החולים יברחו לרפואה הפרטית".
בהתייחסו לשאלת המנחה אם לא הגיע הזמן לבחון את הרפורמה בכתבי השירות, אמר יונש כי "בחנו מהו ביטוח ואלו מוצרים נכון שיתלוו
אליו. לא כל כתבי השירות בוטלו. אין אמירה שלנו לגבי החשיבות הרפואית של כתבי השירות הנוספים, והשאלה היא מה הוא חלק מעסקת
ביטוח ומה אינו נכלל בעסקת ביטוח".
ניב־סרוודיו התייחסה לגישת החברות בנושא תביעות ואמרה כי "חברות הביטוח בודקות את התביעות באופן אנושי ונכון, אבל הן צמודות לתנאי הפוליסה. בתחום איכות השירות יש לנו בהחלט מה לשפר אך בתשלום אני מאמינה כי החברות פועלות בהוגנות. אין אף חברת ביטוח שבכוונה לא משלמת על תביעה או מערימה קשיים על המבוטח". בהתייחסה לכך שחברות הביטוח מקשות בעניין מחליף ניתוח אמרה כי "אם רופאים קובעים שזה מחליף ניתוח אז משלמים. אם רופא קובע שזה לא מחליף ניתוח אז אין לזה כיסוי".
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email