מאחר שסוגיית ביטוח החובה של סוכני המגזר הערבי, שבה סוכנים רבים לא מקבלים מענה מחברות הביטוח, טרם נפתרה תקדם הלשכה הצעת חוק חדשה במקום זו שהונחה על שולחן הכנסת ב־2018 בידי ח"כ מיקי זוהר.
לדברי סו"ב עאדל מחאג'נה, יו"ר ועדת ההיגוי של החברה הערבית בלשכת סוכני הביטוח, הכוונה בהצעת החוק המתגבשת היא לשים את האזרח/צרכן הביטוח במרכז, במקום את סוכני הביטוח. ההצעה תדבר על הענקת הזדמנות שווה לכל אזרח לרכוש ביטוח בכל מקום במדינה: "רשות שוק ההון מצהירה תמיד שהיא פועלת לטובת הצרכן, אז טובת הצרכן היא לתת הזדמנות שווה ללקוח בנצרת כמו זה שבגוש דן; שלקוח בגליל ייהנה משירותי סוכן בסביבתו הקרובה ולא יצטרך לנסוע 70-80 קילומטר כדי למצוא סוכן יהודי שיכול למכור לו ביטוח רכב חובה". לדבריו, גם סעיף ההנמקה בכתב שאמורות להוציא החברות במקרה של סירוב לבטח הוא בעייתי מאוד: "בעצם מדובר בכתב אישום כלפי המבוטח ללא יכולת תגובה שלו; כי מבוטח שסורב ויש מסמך בכתב המנמק את הסירוב, לא יוכל כמעט להתקבל בחברה אחרת״, מסביר מחאג'נה.

הסוכנים בחברה הערבית סובלים כבר שנים מכך שחברות ביטוח מסרבות לעבוד איתם בביטוח רכב. לרוב מדובר בסוכנים שפשוט נחסמים לעבודה עם חברת הביטוח, משום שהחברה טוענת כי התיקים שלהם הפסדיים וגורמים לה נזק כספי; ואולם, המצב הגיע לכך שיש חברות שמראש מסרבות לבטח לקוחות מהחברה הערבית, מה שהביא לכך שסוכני ביטוח רבים בחברה הערבית נאלצו לסגור את משרדיהם. אחרים, ומדובר ביותר ויותר, עובדים כסוכני משנה של סוכנים יהודיים "ללא עמלה״, מדגיש מחאג'נה, "רק כדי שלקוחותיהם יוכלו לרכוש ביטוח חובה. הם מרוויחים מביטוח הרכוש/ביטוח צד ג'. לקוחות אחרים פשוט נוסעים עשרות קילומטרים לסוכן ביטוח יהודי כדי לקנות אצלו את הביטוח.
יותר תביעות
״האפליה זועקת לשמיים, ואני לא מדבר כאן על אפליה על רקע פוליטי דווקא״, טוען מחאג'נה: "נכון שיש הרבה יותר תביעות בחברה הערבית, אבל זה נובע בין היתר לא רק מתשתיות גרועות ביישובים, אלא גם מהעובדה שאזרחים ערביים רבים נוסעים מדי יום בין 100 ל-250 קילומטר למקום העבודה שלהם, לרוב במרכז הארץ, ואז הם יוצאים 3-4 ברכב אחד, כך שבמקרה של תאונה, גם מספר הנפגעים גדול יותר. חסימת הסוכנים הערביים בידי חברות ביטוח גם גורמת לאפליה נוספת של הנהגים הערביים, כי סוכן יהודי יכול להציע הרבה יותר הצעות ללקוח ולבחור את האטרקטיבית מהן, מאשר סוכן ערבי שנאלץ לעבוד רק עם חברה אחת או שתיים; כך גם למשל מחירון ביטוח חובה שמפרסמת רשות שוק ההון, היא אינה רלבנטית לאזרח הערבי, משום שרוב ההצעות הן של חברות שלא עובדות עם סוכנים ערביים. התוצאה – המחיר הזול בחברה הערבית לביטוח חובה הוא 1,400 ש״ח לשנה, ובחיפה, חדרה או תל אביב – רק 1,100 ש״ח – זה כמעט 30% יותר, רק כי לסוכן היהודי יש את האופציות הזולות, שלסוכן הערבי אין אותן.
על פי חוק ביטוח חובה, חברות הביטוח חייבות לעבוד עם כל סוכן מורשה במדינה; אין לא אפשרות לקבוע עם מי כן לעבוד ועם מי לא. ״לחברות הביטוח יש את הכלים לזהות לקוח בעייתי עם עבר ביטוחי לא טוב; שיפעלו נגד הלקוח הבעייתי – שיחסמו אותו ולא את הסוכן".
בפגישה שהתקיימה לאחרונה עם בכירי רשות שוק ההון, הציג להם מחאג'נה נתונים לפיהם "עבודה של סוכן ערבי באמצעות סוכן יהודי כמעט ולא מגדילה את שכיחות התביעות והסיכון של הסוכן היהודי, אשר ממשיך ליהנות מהעמלה של החובה שאינו משלם בדרך כלל לסוכן הערבי," טען והוסיף: "כלומר, גם בהנחה שלא קיימים במדינה סוכנים ערבים – התוצאה הכללית בחברות הביטוח לא משתנה. לכן הדגש צריך להיות על זיהוי וחסימת הלקוח הבעייתי ולא על חסימת הסוכן”.
הזדמנות היסטורית
ה"פול" הודיע כי הוא מאפשר מתחילת החודש הפקה מלאה של תעודת ביטוח חובה דיגיטלית דרך האתר שלו. זה לא עוזר לפתרון הבעיה?
"זה בגדר אקמול ולא טיפול בבעיה; לחלק גדול בציבור הערבי, וגם לחלק בציבור היהודי, אין כרטיס אשראי, שנדרש ברכישה הדיגיטלית, כך שלגביהם אין פתרון".
כדי לקדם את הצעת החוק, תקיים הלשכה פגישות עם ח"כים ושרים מהחברה הערבית והדרוזית, וכן גם עם ח"כים יהודיים, במטרה שאחד מהם או יותר יקדמו את הצעת החוק המדברת על שוויון הזדמנויות לאזרחים במדינה גם בביטוח חובה: "אנחנו מתכוונים לגייס לובי חוצה קווים בסוגיה זו, ומשרד הלובינג החדש שלנו (בן הרוש), נרתם למשימה בימים אלה״, מציין מחאג'נה.
נשיא הלשכה סו"ב יוסי אנגלמן מוסיף: "בגלל מבנה הממשלה, נוצרה הזדמנות היסטורית לתקן עוולה שנמשכה שנים רבות. הלשכה בראשותי מחויבת לציבור סוכני החברה הערבית ותעשה הכל על מנת שלכל הסוכנים תהיה הזדמנות שווה ללא קשר למוצאם".
סו"ב קובי צרפתי, יו"ר הוועדה האלמנטרית, מוסיף: "חברות הביטוח רבות מסרבות לעבוד עם סוכנים מהמגזר הערבי בביטוחי חובה. הבעיה קיימת שנים רבות ללא שום פיתרון, והדרך היחידה היא חקיקה בכנסת. כל סוכן ביטוח בעל רישיון יוכל להפיק תעודת חובה בכל חברות הביטוח ובתנאי שבעל הרכב והנהגים לא היו מעורבים בתאונות דרכים במשך 3 שנים לפחות. זה לדעתי הפיתרון היחידי, וזאת הזדמנות ההיסטורית שמפלגה ערבית נמצאת בקואליציה".