"נציגי החברות, תהיו הוגנים ללקוחות ולסוכנים שעובדים אתכם"

יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד סו"ב איגור מורי נשא נאום חריף במיוחד במהלך כנס הבריאות, בו ביקר את התנהלותן של חברות הביטוח ושל רשות שוק ההון
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"נציגי החברות, תעשו חשבון נפש ובדק בית. תנהגו בהוגנות כלפי הלקוחות וגם כלפי הסוכנים שעובדים אתכם. האם מצב בו המוקדן חסר הניסיון שלכם יכול להציע הצעה שאתם לא מאשרים לשווק לסוכן הביטוח, זה הוגן? עקיפת הסוכן בדרך ללקוח שהוא הביא לכם, שיחות בהם מושמצים הסוכנים על ידי הנציגים שלכם בשימור ובמכירות, זה הוגן? משחק ברשימות מנתחי ההסדר, מניעת כניסתם של מנתחים ופגיעה בפועל בחלק העיקרי של פוליסת הבריאות, זה הוגן? אבל עזבו את ההגינות, האם כל הדוגמאות האלו נכונות מבחינה עסקית? נראה שלא. זה קוצר ראיה של מנהלים מנותקים שיודעים רק לקצור את פירות עץ הכסף, אבל לא לנטוע אחד כזה. תכבדו את הסוכנים שעובדים אתכם", כך אמר אתמול סו"ב איגור מורי, יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד, בנאום תקיף שנשא בכנס הבריאות השנתי של לשכת סוכני הביטוח.

"החלטות חסרות היגיון"

לאחר שתקף את התנהלות חברות הביטוח, התמקד סו"ב מורי ברשות שוק ההון: "בשנה האחרונה קיבלנו הרבה רפורמות, חלקן יצאו לפועל וחלקן רק הוכרזו. רפורמת ביטוח התאונות למשל, קשה לקבוע אם היא הושלמה. משום מה, החליטו ברשות שוק ההון להחיל אותה ויהי מה, גם כשאין מוצרים על המדף", אמר מורי.

סו"ב מורי בכנס הבריאות 2021 | צילום: גיא קרן

"אף חברה מסורתית לא הצליחה לאשר מוצר חדש. אני חושב שניתן היה להמתין ולתת לחברות זמן להיערך. שום דבר לא היה קורה אם הרפורמה הייתה נכנסת לתוקף מאוחר יותר. במסגרת הרפורמה הזו, נמחק מהמדף מוצר הנכות התעסוקתית והייתה לו חשיבות ללקוחות. המבוטחים החולים, או כאלה שלא יכולים לרכוש אובדן כושר עבודה רגיל או שהוא לא מתאים או מספק אותם, היו מקבלים פתרון. מה ההיגיון בהורדה של המוצר הזה, הרי יש פגיעה בלקוחות וביכולת שלהם לרכוש את המוצר החשוב ביותר שהיה בענף התאונות", הסביר.

בהמשך התייחס מורי לרפורמת רישיון לרפורמת סוכן הבריאות שמקדמת הרשות, ואמר: "מה התועלת ברפורמה הזו אם את עיקר הנזק ללקוחות גורמים מוקדנים חסרי רישיון שכל מטרתם למכור את המוצר אותו הם דוחפים? מה התרומה בלהחיל רגולציות על סוכן עצמאי אם לא מטפלים בסוכנויות בבעלות חברות הביטוח או במוקדים של חברות הביטוח? מסוכן פרטי מרעננה או מבאר שבע למשל, שמכיר את כל הלקוחות שלו באופן אישי, הדרישה היא שיהיה לו רישיון ושהוא יעמוד באופן מוקפד בכללים. סוכנויות הענק של הבנקים ושל חברות הביטוח נהנות מדרישות אחרות. החברות האלו מלאות באנשי מכירות חסרי פנים שנאמנים רק למעסיקים שלהם. צריך להיות דין ורישיון אחד לכולם. רק בעל רישיון אישי שכתוב על שמו צריך להיות בעל זכות למכור ביטוח ללקוחות".

לפתור איומים אסטרטגיים

בהמשך, התייחס מורי לרשות שוק ההון ופנה ישירות למי שעומד בראשה: "אני רואה באולם מאות סוכנות וסוכני ביטוח אובייקטיביים שבראש דאגתם עומד מי שמפרנס אותם, הלקוח. אנחנו נראה את ההוכחה לכך גם בתוצאות סקר הסוכנים בו שאלנו לגבי רמת חשיבות המרכיבים בעבודה מול חברות הביטוח. רכיב העמלה לא עומד בתוצאות האלה בראש ואפילו לא באמצע המדרג. עם זאת, סוכני הביטוח צריכים להתפרנס טוב, כי עוני ודוחק לא מעודדים אובייקטיביות ולא שירות טוב ולא המלצה נכונה. מה שרשות ההון יכולה להביא זה אפשרות למשחק הוגן לכל השחקנים".

בתוך כך, מורי המליץ לרשות לפתור את בעיית מנתחי ההסדר שהפכה לדבריו לאיום אסטרטגי על הענף: "המחוקק יכול למחוק את העיוות הזה על ידי ביטול הסעיף בחוק ההסדרים שמונע מהחברות מימון מנתח שלא בהסדר. זו חקיקה טיפשית שפוגעת בזכותו של האזרח לזכות בנגישות לרפואה איכותית. גם הרשות יכולה לפתור את הבעיה הזו באופן חלקי על ידי חוזר שיקבע כי חברות הביטוח צריכות להתקשר בהסדר עם כל מנתח פרטי שמוכן לעבוד בתנאי ההסדר הקיים אצלם".

"צריך לשנות לחלוטין התייחסות לכיסוי שנקרא מחליפי ניתוח. זה אחד התחומים האפורים ביותר בשוק הביטוח, עם המון תביעות שנענות בחיוב מתוך רצון טוב של חברת הביטוח ולפנים משורת הדין. וזה לא תקין. צריך לתת פתרון, לא רק את הרצון הטוב של חברת הביטוח. הפתרון מאוד פשוט, להחליף את השם ואת ההגדרה בכלל. צריך להפסיק לדבר על מחליפי ניתוח, ולדבר על כיסוי טכנולוגיות רפואיות, שבאות לרפא ולמנוע הישנות המחלה או למנוע אותה כליל. אפשר וכדאי להפוך את הכיסוי הזה ליסודי ולאפשר לרכוש אותו גם לאלה שאינם יכולים לקנות את פרק הניתוחים המלא. אנחנו מצפים כבר זמן רב לרפורמה שבאה לשחרר את ענף הניתוחים מאחידותו ולהסדיר וליישר קו בכיסויי הקטסטרופות הרפואיות".

בסוף נאומו התייחס מורי אל סוכני הביטוח עצמם, שעומדים בפני אתגרים רבים ורצופים, הן בגלל הרפורמות התכופות והן בשל ההשמצות הרבות שהם סופגים ברשתות החברתיות: "בקרוב יהיו שינויים טכנולוגיים שישפיעו גם על ההעדפות והצרכים של הלקוחות. הרפורמות יוכרזו, וייתכן שהן יצליחו או ייכשלו. אנחנו סוכני הביטוח נמשיך לפעול מתוך שליחות, מקצועיות, למען הלקוחות שמהם מגיעה הפרנסה שלנו, ונעשה את כל זה בגאווה עצומה".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email