סוכן ביטוח פנסיוני מודל 2019 – נאמן ללקוח, נאמן למעסיק

בזמן שהריבון כבר לא המעסיק וכל עובד מחליט אחרת, הסוכן הפנסיוני חייב להתחדש לפני שיישחק בין שניהם ויאבד את פרנסתו < דורון הורנפלד

לפני שנים לא רבות כל כך, בארץ לא דמיונית, חי לו בעל מקצוע – נקרא לו ״סוכן ביטוח״. בכל חודש היה הסוכן מהלך בין לקוחותיו, שהיו זקוקים לו כדי להבטיח את ההווה והעתיד שלהם. ההווה, שמא יקרה משהו נורא שישנה את אורח או אורך חייהם, והעתיד, שמא יאריכו ימים.

לסוכן היה מכשיר קסמים – נקרא לו ״פוליסת ביטוח״, שידע באורח פלא לפתור את כל חששות ההווה והעתיד. את המכשיר הזה רק הוא ידע להפעיל, ולא היה אח ורע ליכולותיו להתאים את המכשיר הזה ללקוחותיו.

חלק מהלקוחות רכשו את מכשיר הפלאים באמצעות ישות – נקרא לה ״המעסיק״. הסוכן, שנבחר על ידיה מסיבות שונות, לא היה ממרה את פיה, כי אז עשוי להיות מוחלף מיידית בסוכן אחר. ולא בחינם עבד הסוכן. את שכרו היה גובה ממי שייצרה עבורו את המכשיר המופלא – נקרא לה ״חברת הביטוח״.

צילום: shutterstock

ותשקוט הארץ שנים רבות. והנה, יום אחד, החלו הלקוחות לשאול את עצמם שאלות: מהו המכשיר הזה? האם יש טובים או זולים ממנו? ולמה רק הסוכן הוא זה שיודע להפעילו? אולי אני יכול לבד? ובארץ הזו, משלה מלכה, שאת פיה אין להמרות. היא המחליטה וזהו, ועל פיה יישק דבר – נקרא לה ״המפקחת״.

ותהפוך המלכה את כל סדרי בראשית, ולכל אדם, ניתנה הזכות לבחור בין המכשיר ובין סוכן זה או אחר. והארץ הייתה תוהו ובוהו. בעולם העבודה של ימינו השתנו כללי המשחק הפנסיוני מהקצה אל הקצה. הריבון הפסיק להיות המעסיק, כל עובד ובחירותיו, טעמיו והחלטותיו, והסוכן? הולך ונשחק בין שני הכוחות, מאבד את הכנסתו עקב שחיקה מתמדת בפרמטרים, וחייב להמציא את עצמו מחדש, כמו יצרני הקרח כשהומצאו המקררים הביתיים.

תפקידיו של סוכן הביטוח בהיבט המעסיק, שהסתכמו בעבר בהוצאת דוחות, העברת כספים ו״תפירת״ כיסויים ביטוחיים לעובדים, השתנו ללא היכר. האם פחתה נחיצותו? להיפך, בעולם הפנסיוני המשתנה, מקומו של הסוכן המקצוען )ולא הסוכן כאיש מכירות(, הולך ומתחזק. הסוכן, שממילא היה נאמן בעבר לעובד ו/או המעסיק, התחשב בעבר גם ביצרן, שרק ממנו קיבל את הכנסתו – לא עוד.

האחדת התגמול הצפויה מהיצרן, בהכוונת הרשות, משנה את כללי המשחק. סוכן הביטוח הופך להיות נאמן המעסיק, והוא שיכוון אותו בסבך הפנסיוני של הרגולציה המשתנה. במקביל, ילווה את העובד ממקום אובייקטיבי ומקצועי, ימנע ממנו לטעות בפעולות כמו משיכת כספי פיצויים, תמהילי ביטוח נכונים, והכי חשוב, בתביעות.

הסוכן המודרני יקבל חלק מהכנסתו מהמעסיק או בשיתוף העובד, למה? כי רק כך, תובטח להם נאמנות מוחלטת לכל אורך הדרך. וזה כבר קורה – מעסיקים רבים מחזיקים ומשלמים לסוכן ביטוח מקצועי המלווה אותם, ומוריד מראשם את הדאגה הזו.

״סוכן נאמן מעסיק״, המודל בו ניתן להגדיל את ההכנסה ללא היתקלות בסעיף 19 א׳, חכם, פשוט ואלגנטי. אז נכון, המעסיקים עוד לא יודעים, אבל תפקידו של מי זה להביא את העניין לידיעתם? יש בי אהבה והיא תנצח, וכך גם סוכן הביטוח המודרני, ינצח את כל הפטנטים החדשים, העיקר לצאת מהקיבעון, כמו שאומר טוני רובינס, גדול המנטורים העסקיים בעולם: If you’re stay .in your head, you’re dead.

הכותב הינו בעלים של ״פרמיום״ בוטיק ביטוחי ומנטור סוכנים