סוכן הביטוח חייב לעבור כמה שיותר מהר אבולוציה כדי להתמודד עם אתגרי המחר

כמו במקצועות אחרים, מהפכת הטכנולוגיה לא מהווה רק סיכון לסוכני הביטוח – זו גם ההזדמנות שלהם
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אחד הספרים המדוברים בישראל בשנים האחרונות הוא קיצור תולדות האנושות שכתב פרופ' יובל נח הררי מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים. בשפתו הקולחת מצליח נח הררי להעביר את הקוראים דרך המהפכות השונות שעברה האנושות בעשרות אלפי השנים האחרונות, כשאבולוציה היא מילת המפתח המקשרת בין התקופות.

בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה חדשה ודרמטית במיוחד, שאותה מקדמת הטכנולוגיה. רשת האינטרנט הפכה את היקף המידע והזמינות שלו לאינסופיים, ואיתם את האזרחים לצרכנים מתוחכמים הרבה יותר. המהפכה הזו כופה על העולם העסקי את הצורך ביציאה מן הקופסה ושינוי דרך החשיבה.

ניקח לדוגמה את עולם העיתונות, הקרוב לליבי. זמינות המידע באינטרנט והמיידיות שהוא הכתיב (חדשות שמדווחות און ליין) פגעו בעיתונות המסורתית ובמיוחד בעיתונות המודפסת. הקפיצה הטכנולוגית הזו, שהתרחשה בתוך שנים ספורות, תפסה את התקשורת המסורתית לא מוכנה.

אם בעבר צרכני החדשות היו ממתינים לעיתון של מחר בבוקר כדי לקרוא על אירועי היום ואף היו מוכנים לשלם על כך, הרי שכיום הכל ניתן לצריכה מיידית ובחינם. עוד לא הספקנו לעכל את הבשורה הזו ונכנסו לחיינו הרשתות החברתיות והסמארטפונים, שנתנו את הכוח לכל אדם לספק את הסיפור החדשותי באופן מיידי ומזווית הראייה שלו.

"ערך מוסף"

גופי התקשורת ברחבי העולם מנסים עדיין למצוא את המודל הנכון שיאזן בין סיקור חדשותי מיידי לבין סיקור איכותי, כאשר מילות המפתח הן "יצירת ערך מוסף". בתקשורת מדובר בדיווח איכותי, שמלווה בפרשנות מעמיקה של טובי המומחים ובאספקת ידיעות בלעדיות. ועדיין, טרם נמצאה הנוסחה שתאפשר חיבור אידיאלי בין הישן לחדש בדרך שתקטע את הירידה החדה ברווחיות של אותם גופים.

Successful man evolution

מה שעובר על עולם העיתונות המודפסת הוא במידה רבה מה שעובר על סוכני הביטוח, כאשר הטכנולוגיה משמשת ככלי בידי חברות "חדשניות" לנגח את הסוכנים ואת פועלם. בדומה לעיתונות המודפסת, שהמהפכה הטכנולוגית תפסה לא מוכנה, ניתן לומר כי גם סוכני הביטוח קפאו על השמרים – וגם הם מוצאים את עצמם כיום בפרשת דרכים שתקבע את עתידם.

לתוך הקלחת הזו נכנסת הרגולציה, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות. במהותה, הרגולציה נועדה לפתור כשלי שוק שפוגעים בצרכנים. חלקם של אותם כשלים הוא לעיתים תולדה של הרגולציה עצמה.

למעט היכולת לשנות אותה בשוליים, הרגולציה היא עובדה שקבועה בשטח ועל הסוכנים לנסות ולבחון לא רק כיצד היא משפיעה או פוגעת בהם, אלא כיצד הם יכולים לנצל אותה, ואת אותם שינויים טכנולוגיים שציינו קודם, כדי לקדם את עצמם. כאן המקום להחמיא ללשכת סוכני הביטוח שזיהתה את האיום הטכנולוגי ומכינה תוכנית שתקדם את הסוכנים אל העשורים הבאים.

אך זה לא מספיק. על כל סוכן להביט קדימה ולבחון היכן הוא רוצה להיות בשנים הבאות. סוכן הביטוח כמקצוע אינו הולך לחלוף מן העולם, אך בדומה לבעלי מקצועות אחרים, גם הוא נדרש לעבור תהליך אבולוציוני. אחת האפשרויות של תהליך כזה היא של הפיכת הסוכן לתחנה מרכזית אחת בחייו של כל אדם – אחד שייתן ללקוח שלו את מכלול שירותי הביטוח, מרכב ועד בריאות, מסיעוד ועד לפנסיה, וכל זאת תוך ראייה הוליסטית של הלקוח.

לצרכן הישראלי חיסרון גדול בכל הנוגע לביטוח ופיננסים: היעדר חינוך פיננסי מתאים מותיר אותו בודד במערכה. אם סוכני הביטוח ידעו לקחת את ההזדמנות הזו, ללוות את הצרכנים בג'ונגל הביטוח והפיננסים בצורה מקצועית ואיכותית, צפוי להם עתיד שהוא לא פחות ממזהיר.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email