עו"ד ג'ון גבע: "אני לא רואה סיטואציה של שיווק מוצרי ביטוח ללא סוכן ביטוח"

עם זאת, הסוכן כן צריך להיערך – בתחום הדיגיטלי, במקצועיות, בשירותיות, בשקיפות ובהיעדר ניגוד עניינים

"סוכן הביטוח חייב לשלוט בחומר המקצועי ולהתעדכן הרבה יותר ממה שהיה בעבר. ידע זה כוח ויותר ידע זה יותר כוח. הסוכן כיום חייב לאמץ לפחות ארבע מנטרות – מקצועיות, שירותיות, שקיפות/גילוי נאות והיעדר ניגוד עניינים. כך הוא יהיה ערוך טוב יותר למה שמצפה לו בשנים הקרובות".

כך אומר עו"ד ג'ון גבע, המלווה את לשכת סוכני ביטוח ואת חברי הלשכה כבר עשרות שנים, וכיום הוא היועץ המשפטי במחוזות מרכז, השרון וירושלים, בראיון ל"ביטוח ופיננסים" בנושא סוכן הביטוח – 2018 . עו"ד גבע זכה לאחרונה במגן הוקרה שהוענק לו בוועידת עדיף. בין היתר נכתב על מגן ההוקרה, כי הוא ניתן: "על תרומתך לעולם הביטוח ופנסיה, על היותך מורה נבוכים ומחנך דורות רבים של סוכני ביטוח".

ג'ון גבע | צילום: שלומי דעי

למי שלא יודע, ג'ון גבע נמשך באופן טבעי לתחום הביטוח מינקות, כי אמו אגנס לסלו, הייתה סוכנת ביטוח עוד כעולה חדשה מהונגריה. הוא אף נבחר זו השנה ה־11 ברציפות ברשימת עורכי הדין המובילים בתחום הביטוח והנזיקין על פי דירוג Dun's 100 ועיתון גלובס לשנת 2018 .

ומה מצפה לסוכן בשנים הקרובות?
"א. השוק מתרחב עם הקמתן של שלוש חברות ביטוח חדשות; שתי חברות כבר הושקו (ליברה ואינשורטק) והשלישית בדרך לקבלת רישיון. כולן בבעלות ובניהול אנשי ביטוח בכירים ומקצועיים. החברות המסורתיות נערכות להתמודדות מול החברות הדיגיטליות, בין היתר בהצטיידות במערכות מתקדמות וחדשניות.

"אני לא רואה סיטואציה של שיווק מוצרי ביטוח ללא סוכן ביטוח, אבל סוכן הביטוח יצטרך להתאים את עצמו לעולם טכנולוגי וחדשני. הוא צריך להיערך, כי כל הזמן מפתחים טכנולוגיות לרכישת ביטוחים ללא תיווך, יש אפליקציות מדהימות בעולם ובארץ בתחום הפיננסים והביטוח.

"ב. תחרות "מחוץ לבית" כמו למשל סוכני הנסיעות, לגביהם הוגשה הצעת חוק שתאפשר להם למכור ביטוח נסיעות לחו"ל, בכפוף לתנאים מסוימים. הלשכה נוקטת במהלכים שונים, כולל חקיקה, כדי למנוע מכירת מוצרי ביטוח על ידי מי שאינם מחזיקים ברישיון סוכן ביטוח".

מהירות ומקצועיות

אז מה צריך לעשות כדי להיערך? "הסוכן ייבחן בשירותיות, במהירות ובמקצועיות מול האפליקציות והחדשנות; אסור לו להיתפס לשאננות. הלקוחות מעריכים בעיקר שירות מהיר ומקצועי. מה זו מקצועיות? הבנת הרגולציה לעומק ושליטה בכל רכיבי המוצר הביטוחי המשווק על ידי הסוכן.

"אנחנו מפתחים היום במשרדנו העמקה מקצועית ומשפטית בתחום הסייבר, ביטוחי הסייבר ולימוד מעמיק של כל ההשלכות בתחום זה ההולך ומתפתח במהירות".

איך אתה רואה את סוכן הביטוח העתידי?
"אני רואה בסוכן הביטוח קודם כל כמנהל הסיכונים המשפחתי, אבל הוא גם יכול להיות מנהל הסיכונים העסקי של המשפחה, אחרי רפורמת בכר נפתח שוק הפיננסים בפני סוכני הביטוח ומי שזיהה את הפוטנציאל, פועל גם בתחומים אלה. הסוכן חייב להרחיב את סל המוצרים שהוא משווק כדי להיות פחות תלוי בעמלות חברות הביטוח, שהולכות ונשחקות".

רשת ביטחון לסוכן

סוכן הביטוח של ימינו צריך עו"ד צמוד? "לצערי, היום יש הרבה יותר תביעות נגד סוכני ביטוח; פעם זה היה דבר נדיר, כי המבוטחים היו תובעים בבתי המשפט את חברות הביטוח וכמעט ולא את הסוכן.

"לכן חשובות רשתות ביטחון כמו ביטוח אחריות מקצועית, שהיא לא חובה בחוק, אבל הלשכה השכילה לזהות כבר לפני שנים רבות את הצורך בפוליסה זו ובנתה, לטעמי, את פוליסת ביטוח האחריות המקצועית הטובה ביותר בארץ לסוכן הביטוח שנותנת מענה לצרכים המשתנים והמתפתחים שלו".

מה דעתך על סיכויי החקיקה של שכר טרחה מהלקוח בנוסף לעמלה?
"סעיף 19 א בחוק השיווק והייעוץ הפנסיוני מהווה אמירה ברורה של המחוקק שמצדיקה ומאפשרת לסוכן הביטוח הפנסיוני לגבות שכר מהלקוח, אם הוא לא מקבל גם עמלה מהגוף המוסדי. החוק לא אוסר על הסוכן לקבל גם עמלה וגם כסף מהלקוח במוצר שאינו פנסיוני.

"החוק מאפשר כיום ליועץ הפנסיוני לגבות גם עמלה וגם כסף מהלקוח, ולכן הוא מפלה את סוכן הביטוח. עוד בעיה שקיימת בחוק שמצריכה תיקון; המחוקק לא קבע כמה עמלה מקבל הסוכן מחברת הביטוח מול כמה הוא יכול לגבות מהלקוח; יש לקבוע מדרג בחוק – עד סכום כזה וכזה עמלה מחברת הביטוח – יכול הסוכן לגבות כך וכך מהלקוח ולהגדיר את התשלום האם הוא חד פעמי, ריטיינר וכד'.

"מדובר בשוק חופשי ובמשק תחרותי. אנחנו במצב אנומאלי שבו הלקוח רוצה ומוכן לשלם כסף לסוכן הביטוח הפנסיוני במוצר פנסיוני והסוכן הפנסיוני לא רשאי לקבל כספים מהלקוח אם הוא מקבל עמלה כלשהי מחברת הביטוח בגין המוצר הפנסיוני. אני מאמין שמצב זה ישתנה והשוק יהיה תחרותי וחופשי גם בתחום זה של קבלת כספים מהלקוחות ללא מגבלות".