על התמודדות במצבי משבר, לחץ וסטרס

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כבר די ברור שבימים האלה אנחנו נכנסים בצעדי ענק לקראת עוצר כללי. כל יום מהדקים לנו את החגורה עוד קצת ודי ברור שעל מנת לא להטיל את זה עלינו בבת אחת ולגרום לכאוס, הממשלה עושה זאת בהתאם לחוק הדירוג ובכל יום מצמצת אותנו עוד קצת ועוד קצת.

ומה עובר עלינו מבחינה מנטאלית ורגשית?

אנחנו מרגישים ש"לקחו" לנו הכל; ”לקחו" לנו את סדר היום שלנו; ”לקחו" לנו את החירות האישית שלנו לצאת החוצה; ”לקחו" לנו את יכולת ההשתכרות שלנו; ”לקחו" לנו את היכולת לבוא במגע עם אנשים ולהיות בחיי חברה פעילים.

פרח מזרחי. התמדה עם המדיטציה יוצרת שקט נפשי. צילום: עצמי

כל המציאות שלנו משתנה, ולמרות שיש לנו יכולת הסתגלות מעצם היותנו יצורי אנוש, המהירות שבה הדברים קורים, לא נותנת לנו את היכולת להפנים ולהסתגל למציאות החדשה בקצב שבה היא "נכפית" עלינו.

המצב הזה יוצר סטרס. לא מעט אנשים חווים חרדות קיומיות ו/או הישרדותיות והאמת שזה די טבעי שנרגיש כך. אנחנו עוברים טלטלה רגשית ומנטלית באופן יומיומי שהגיעה מאוד במפתיע וללא התראה מראש.

במאמר הזה אביא כלים וטיפים שיעזרו לכם להתמודד עם התקופה המאתגרת שנקלענו אליה.

דרכי ההתמודדות עם סטרס:

  1. להמשיך לקום מוקדם בבוקר ולא לתת לגוף להיכנס למצב שבו היקיצה טבעית. מחזוריות השיגרה מאוד חשובה על מנת להתמודד עם סטרס.

כן תוכלו לאפשר לעצמכם לנוח שעה בצהריים, באם תרגישו צורך, אך חשוב מאוד לשמור על שגרת הבוקר ולקום עד השעה 08:00.

  1. לפתוח את הבוקר ב"טקס בוקר". בכל בוקר, שנייה לפני שאתם מזנקים מהמיטה ליום שלכם, התחילו את היום בהודיה על מה שיש לכם.

טקס בוקר הוא אחד הכלים החזקים לשמור על רמת אנרגיה גבוהה, על תדר שליו ועל כוחות נפש להתמודד עם היום שמחכה לי.

  1. פעילות גופנית זה הזמן לשים מוזיקה, לפנות מקום בסלון הבית וליצור זמן לפעילות גופנית.
  1. מדיטציה בדמיון מודרך – (מומלצת בעיקר לפני השינה).

לדמיון מודרך לא מעט יתרונות מדהימים על השקטת הmind שלנו. מחקרים מדעיים הוכיחו כי המוח האנושי שלנו אינו מבדיל בין מציאות לבין דמיון בכל הקשור להשפעות הנוירולוגיות עליו, ולכן הוא מפעיל את אותם אזורים בדיוק כך שהוא מגיב באופן דומה לאירועים בין אם הם התרחשו במציאות או בין אם הם התרחשו בדמיון.

מכך יוצא שכוח השכל והחשיבה של האדם המאפשר דמיון יוצר, הוא אחד הכלים העוצמתיים לעבודה על שינוי של דפוסי מחשבה, דפוסי התנהגות והרגעת הנפש.

בעת שהאדם חווה מדיטציה בדמיון מודרך, הנגישות אל תת המודע פתוחה וכך ניתן לעבוד עם הכוח, המשאבים, היצירתיות הטמונים בכל אחד מאתנו.

ככל שתתמידו עם המדיטציה על בסיס יומיומי, אתם תרגישו את השינוי הפלאי שמתחולל בתוככם בעקבות הכלי המדהים הזה.

  1. לימוד דרך האינטרנט על מנת לא להיכנס לשעמום אשר גורם למצע של מחשבות טורדניות, חיבור לטלוויזיה רוב שעות היום ובעיקר לחדשות מלחיצות, זה הזמן לרכוש קורס דיגיטלי בתחומי עניין שיש לכם שמזמן רציתם ללמוד ולא עשיתם זאת עקב חוסר זמן ו/או עומס.

למידה של תחומי עניין תתרום לכם הן ברמה האישית והן ברמה הרגשית והמנטלית וכך גם תעזור לכם לייצר שעות תעסוקה במהלך היום.

  1. הגבילו צפייה בחדשות התקשורת מאוד דרמטית ופועלת על הלחצות, פחד והפחדות. ככל שתצפו יותר בטלוויזיה כך רמת הסטרס והפאניקה שלכם יעלו.
  2. תזונה אנטי סטרס לתזונה יכולת מופלאה להוריד/להעלות סטרס; כל המזונות עתירי הסוכר, השומן הרווי, והקופאין מעלים את רמות האדרנלין בגוף ומפרישים קורטיזול (הורמון הסטרס).

מזונות מורידי סטרס:

בננה, תפוח עץ, אבוקדו, שיבולת שועל, שקדים לא קלויים, חלב שקדים, ירקות ירוקים עליים (כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, סלרי, מלפפון, חסה, תרד, עלי בייבי, בזיליקום, נבטים), תפוזים (בשל תכולת הויטמין C אשר מורידה מתח ומחזקת מערכת חיסון), קטניות, דגים, דגן מלא (אורז מלא, קינואה, שיבולת שועל). וגם כמה חליטות מרגיעות נפש קמומיל, מליסה, גרניום.

  1. למי שילדיו עדיין גרים בבית, זה הזמן לשלוף מהמגירה את קלטות בר/בת המצווה, ברית, החתונה של אבא ואמא וכן הלאה. זה הזמן לצחוק על הלבוש "של פעם", התסרוקות "של פעם", להיזכר ברגעים מאושרים וליצור זמן איכות משפחתי.
  1. לנצל את הזמן לעשות סדר במסמכים שאנחנו תמיד זורקים למגירה מסוימת בבית בהבטחה שנחזור לשם כשיהיה לנו זמן, ולהפתעתנו אף פעם אין לנו.
  1. לשלב את הילדים במטלות הבית כל אחד אחראי על מטלה אחת וכולם משתתפים בתחזוקת הבית בתקופה הזאת, מה שיגרום לחיבור ושיתוף פעולה חדש.
  1. לא להתנגד לשום רגש שעולה בנו בתקופה הזאת כשאדם מרגיש בלחץ או בפחד, האוטומט שלנו דוחף אותנו להתנגד להרגיש את הרגש הזה משום שחינכו אותנו שרגשות "שליליים" הם לא טובים.

דווקא הסכמה להרגיש עכשיו חרד / מפוחד / לחוץ היא זו שתעזור לרגש הזה להיעלם הרבה יותר מהר. הסבל שאנו חווים הוא לא בגלל "הרגש השלילי" אלא בגלל ההתנגדות שלנו להרגיש כך או אחרת.

לסיכום, התקופה הזאת מאתגרת אותנו לחשוב מחוץ לקופסה, לגלות יצירתיות, גמישות מחשבתית. האנושות מבקשת לעבור אבולוציה והמציאות משתנה לנגד עינינו. אנחנו נמצאים בתקופת מעבר שמאופיינת "בכאבי גדילה".

הכותבת היא מאמנת אישית, מטפלת בתת־מודע, D.N, נטורופתית, אירידיולוגית ורפלקסולוגית בכירה

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email