יוקר המחיה מקשה יותר ויותר על חיי רבים מאיתנו, השכר לא עולה כבר שנים ובסביבה בה הריבית היא אפסית סל הקניות של המשפחה הישראלית הממוצעת הרקיע שחקים. כפועל יוצא מכך, הרבה משפחות נקלעות למצב כלכלי קשה ונאלצות לוותר על רכישת מוצרים יקרים, לוותר על השקעה בתרבות ופנאי וכמובן לקצץ בעלויות רכישת סל הביטוח המשפחתי.
בדרך כלל זה מתחיל בשיחת טלפון ממבוטח המבקש לבטל ביטוח מסוג X או Y. הטעות הכי גדולה היא להיכנס למשא ומתן עם המבוטח בטלפון ולבצע את רצונו באותו רגע, גם בגלל שזה עלול להוריד כיסוי חשוב למבוטח (שלא תמיד מבין את חשיבות אותו מוצר) וגם מכיוון שלא ניתן לעשות עבודה יסודית תוך זמן קצר על מנת לספק את רצונו של המבוטח.

לכן, יש לציין בפני המבוטח כי תוך מספר ימי עבודה יבדקו כל הביטוחים שיש לו אצל הסוכן ואף כי תבוצע בדיקה של יתר הביטוחים דרך המסלקה הפנסיונית והר הביטוח ורק לאחר שמערך הביטוחים הכללי יהיה בפנינו נוכל לתת לו המלצה מושכלת מה להפחית ואם בכלל, האם יש לו כיסוי ביטוחי כפול או מוגזם על חשבון חוסר ביטוח אחר.
הרבה פעמים מבוטחים נמנעים מלבטל את מה שרצו לבטל בהתחלה ואף מוסיפים כיסוי ביטוחי חשוב כזה או אחר לאחר שהם מבינים את חשיבות הדברים. אין סוכן שלא שמע את מבוטחיו אומרים: "אני משלם המון על ביטוח", "בכלל לא בטוח שאני צריך את הביטוחים הללו", "אם הייתי חוסך את הכסף של הפרמיות הייתי קונה…", ועוד.
נכון, קשה מאוד להחזיק בכל מגוון הפוליסות אבל מה קורה ללקוח הקצה בעת אירוע ביטוחי? אסביר זאת באמצעות מקרה אמיתי בו טיפלנו. אישה בת 59 , גרושה + 3, עצמאית ובעלת חנות היתה דורשת פגישות שירות חדשות לבקרים, מדי פעם מקטינה כיסויים ולא מבינה מדוע עליה לשלם עבור פוליסת בריאות, מחלות קשות, אובדן כושר עבודה, סיעוד, ריסק, פנסיה וכו'. רק את המוצר של קרן השתלמות הבינה והסכימה לשלם ברצון.
ה־100% שלך
לימים, חלתה המבוטחת בסרטן אלים בריאות כתוצאה מעישון כבד לאורך שנים רבות. כאן אני נכנס לתמונה ומרגע זה כל המוצרים שיש לה הופכים לדבר הכי חשוב שיש לה, והכי רלוונטיים. ולמה? כי זה היה ה־100% שלה. עם גילוי המחלה, עת הפסיקה לעבוד והחלה לעבור טיפול כימי קשה והקרנות, קיבלה סכום חד פעמי מפוליסת ביטוח מחלות קשות שהיתה לה. לאחר תקופת המתנה של שלושה חודשים החלה לקבל אובדן כושר עבודה. במשך תקופה זו עברה מספר ניתוחים באופן פרטי באמצעות פוליסת הבריאות, כל חודש היא מקבלת שתי תרופות יקרות מאוד שלא נמצאות בסל הבריאות ואשר מאריכות את חייה שכן ללא התרופות, לא בטוח שהייתה שורדת.
מדובר על תרופות שהמבוטחת לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לולא הפוליסה. עם החמרת המחלה קיבלה הקדמת מחצית סכום הביטוח למקרה מוות (סעיף מיוחד שיש בפוליסות הוותיקות של הקדמת סכום ביטוח למקרה פטירה בעודה בחיים בשל מצב בריאותי קשה מאוד וסופני). למותר לציין כי החנות נסגרה עם הפסדים כספיים קשים מאוד.
בימים אלה, בשל החמרה במצבה הרפואי אנו מפעילים את פוליסת הסיעוד של המבוטחת ואין ספק כי זה יעזור לה מאוד ביום יום. מקרה נוסף, לקוח בן 56 , נשוי ואב לארבעה, עצמאי, התקשר אליי וביקש פגישת שירות. לאחר מספר ימים דיברתי איתו בטלפון מכיוון שהיה עסוק ולא יכול היה להיפגש. הוא הבין את כל הביטוחים שיש ברשותו וביקש לבטל את ביטוח הריסק שעמד על סך של כמיליון שקל. הסיבה לבקשת הביטול היתה כי ארבעת ילדיו כבר מעל גיל 18. שניים מהם כבר עזבו את הבית וכי זה ביטוח מיותר עבורו. כמובן שלא הסכמתי איתו, חלק מהילדים עדיין סמוכים על שולחנו גם אם עזבו את הבית לצורך לימודים ו/או טיול ולכן שכנעתי אותו להשאיר את הכיסוי הביטוחי החשוב הזה.חודשיים אחרי השיחה, המבוטח נפטר מדום לב. כאן עולה חשיבות סכום הביטוח לאלמנה שנותרה עם ארבעה ילדים ושנים רבות לפניה לתמוך בהם.
לסיכום, יוקר מחיה, לחץ, ומרוץ החיים גורמים לעיתים למבוטחים לבטל ביטוחים ולקצץ כיסויים ואז ביום פקודה אנחנו נרגיש שנכשלנו במקום בו לא עמדנו איתן מאחורי כל הכיסויים מצילי החיים. אם נאמין במוצר, במה שהוא נותן ללקוח בעת צרה, נוכל למכור יותר טוב והמבוטח יהיה מכוסה באופן מלא.
הכותב הוא עו"ד ו־CLU