ערפול בשחקים: מדוע תעשיית הביטוח אינה מוכנה לעידן הרחפנים?

ההגדרות המשפטיות של חברות הביטוח לגבי רחפנים מעורפלות ומובילות למאבקים משפטיים יקרים וארוכים - החדשות הטובות הן שיותר מדינות בארה"ב מחוקקות חוקים שיעשו סדר בתחום
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

סמכו על תאונה מסקרנת שמעורב בה מגש פיצה שנפל כדי להדגיש כיצד מעורפלות ונמצאות מאחור חברות הביטוח בארה“ב, כאשר מדובר ברחפנים. המקרה הזה התרחש בניו המפשייר, שם רחפן שהעביר משלוח של פיצה נפל על אדם ומכוניתו. כאשר הפיצרייה נתבעה עבור יותר מ־300 אלף דולר, חברת הביטוח של המסעדה סירבה לגבות את התביעה מאחר שמדיניותה לא כוללת חבות עבור כל התאונות שמערבות "כלי טיס". לרוע מזלה, הפוליסה שלה לא כללה "רחפנים" בהגדרת כלי טיס, ולאחר קרב משפטי ארוך, בית המשפט העליון בניו המפשייר אילץ את חברת הביטוח לשלם את התביעה. החברה הזו לא לבד במערכה. חברות ביטוח הראו סימנים קלושים של אימוץ מהיר מספיק של הרחפנים, שמתפשטים במהרה גם ככלים מסחריים וגם כמכשירי פנאי, עם נושאי חבות שעולים במקביל לפופולריות שלהם. כאשר מספר הטיסות ממשיך לגדול, אי הבהירות הזו מצד חברות ביטוח יכולה להפוך לחוויה לא נעימה ואף יקרה באופן פוטנציאלי, עבור המבטחים והלקוחות שלהם. לתעשיית הביטוח יש חשוב להגדיר מהו 'רחפן' במדיניות שלה, כמו גם לציין באופן ברור יותר מה מכוסה ומה לא בהקשר זה.

אף אחת מפוליסות ההשכרה או הבעלות האמריקאיות שניתחתי לא מציינת במפורש "רחפנים", או אפילו את השמות הטכניים שלהם. לעומת זאת, צורות אחרות של תחבורה, כמו אניות ומכוניות גולף, מקבלות ציון מפורש בפוליסות. בעלי פוליסה יידעו באופן חד משמעי מה יקרה במקרה שמעורבת בו, לדוגמא "סירה עם מנוע פנימי שגדול יותר מ־50 כוחות סוס", מאחר שזה כתוב במפורש בתוך הפוליסה. לא נמסר לנו מה יקרה אם רחפן יעבור משקל מסוים או יטוס במהירות מסוימת ויפגע באדם.

הדבר שהכי קרוב לרחפנים ברוב הפוליסות הוא הוראה שמחריגה את כל הפציעות והנזקים מאופרציה של "כלי טיס". יחד עם זאת, ההגדרה של "כלי טיס" בפוליסות האלו היא לא כוללנית. עבור המבטחים, "כלי טיס" הוא "כל כלי שנמצא בשימוש ומעוצב עבור טיסה, מלבד מודל של כלי טיס או כלי טיס למשחק שלא נמצא בשימוש לנשיאת אנשים או מטען".

כך, בעיני חברת הביטוח רחפן הוא לא כלי טיס. אבל כפי שבית המשפט בניו המפשייר הראה, אם פוליסות לא מציינות במפורש החרגה זאת, הן עדיין יהיו נתונות לתביעות שנעשו על ידי מחזיקי פוליסות – למרות שאלו ייאלצו לעשות זאת קודם כל תוך מאבק משפטי יקר וארוך.

התייחסות בעייתית

אם רחפנים הם לא כלי טיס באופן טכני, חברות הביטוח ייאלצו להתייחס לתביעות שכוללות אותם כמו כל נושא חבות אחר. המשמעות היא שכאשר תביעה מובאת לפתחם, למבטחים תהיה נטייה לכסות את התביעה, כל עוד השימוש ברחפן היה חוקי וכל נזק שקרה בעקבותיו לא היה מכוון.

למרבה הצער, החוקים הפדרליים שמפוקחים על ידי רשות התעופה הפדרלית (FAA), לא תמיד ברי יישום לסיטואציות שסובבות את החבות בתחום הרחפנים. חוק פדרלי אחר אוסר טיסה מעל אצטדיונים כשעה לפני ואחרי אירוע של MKB ,NFL או NCAA. מקרה לדוגמא הוא תאונה במשחק פוטבול של אוניברסיטת ויסקונסין, בה רחפן נראה מרחף מעל אזור הסטודנטים בסוף המשחק. אם בעלי הרחפן במקרה הזה היו פוגעים במישהו ונתבעים, חברת הביטוח בוודאי לא היתה מגנה עליהם מאחר שהם לא צייתו לחוקים שקבעה רשות התעופה הפדרלית. חוקים אחרים כוללים את אלו שאוסרים על טיסה ליד שדות תעופה, בסיסים צבאיים, או ליד אירועים שכוללים זיקוקים.

החוקים בכל מדינה בארה“ב מפורשים יותר מבחינת מה שהם מאפשרים ולא מאפשרים לרחפנים. בסך הכל, 43 מדינות בארה“ב העבירו חוקים או ממתינות לחקיקה שכוללת רחפנים, כשרק ל־13 מתוך 43 המדינות הללו יש חוקים שמפקחים על הפרעות לפרטיות שמערבות את כלי הטיס.

הישענות על החוקים כדי לפתור את הסוגיה תוכל לעבוד אם טיסת רחפן היתה נחשבת לצורה מעורפלת של תחבורה. יחד עם זאת, עם תחזית של 1.7 מיליון רחפנים באוויר עד 2025 ,ניהול מאבק משפטי בכל פעם שרחפן פוגע במישהו או מרגל אחריו תיצור כאוס חוקי מוגזם ואי בהירות.

43 מדינות בארה"ב העבירו חוקים או ממתינות לחקיקה בנושא הרחפנים | צילום: Fotolia

הדרך לפתרון

כדי להפחית את חוסר הבהירות מסביב לחבות הרחפנים, חברות הביטוח צריכות לכלול שפה בהירה יותר בתוך הפוליסות שלהן, או להציע מוצרי ביטוח נוספים עבור בעלי הרחפנים.

מבטחים יכולים לבחור לא לכסות רחפנים שגדולים יותר מגודל מסוים – בדומה לכך שהם לא יבטחו בעלים שיש להם סוגים מסוימים של כלבים. המבטחים גם יכולים לומר במפורש שהם לא ייקחו שום תיק שמעורב בו רחפן עם מצלמה, כדי להימנע מחוסר הבהירות שסובבת סביב חוקי פרטיות.

דרך נוספת יכולה להיות הצגה של "הסמכות" עבור רחפנים, שמהוות תוספת לפוליסה המרכזית שלכם, ומעניקה כיסוי רחב יותר עבור נכסים או אירועים מסוימים. בדיוק כפי שחברות מציעות הסמכות עבור תכשיטים, המבוטחים יוכלו לרכוש את ההסמכה שמעניקה להם כיסוי חבות נרחב יותר כאשר מדובר ברחפנים שלהם. נכון, שינוי פוליסות ביטוח והוספת מוצרים חדשים לא יכולה להיעשות בהנפת יד. זה עשוי לקחת שנים ליישם באופן מלא שינויים, אך הדבר החשוב הוא שהמבטחים מזהים את האיום הגובר, ויהיו מוכנים כאשר יותר ויותר רחפנים ימלאו את השניים בשנים הבאות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email