בחמש השנים האחרונות אני משמש כחבר הוועדה האלמנטרית ובמסגרת זו אני אחראי על חיבור השאלות לחידון הידע לסוכנים בכנס אלמנטר. אני מאוד מאמין בידע מקצועי.
ברקע שלי אני איש חברת ביטוח – עבדתי 32 שנה באיילון והייתי סמנכ"ל ומנהל מחוז בחברה. לפני שמונה שנים פרשתי והקמתי יחידה בתוך סוכנות אליפים בשם "אליפים אפלר", אני מנהל אותה ושותף בה ב־50%, כשמתחתיי כ־45 סוכנים. את הידע שלי מתוך התנהלות חברת ביטוח אני מנסה להעביר גם לסוכנים באמצעות הוועדה האלמנטרית.

אחד הדברים שקבענו לעצמנו כיעד לארבע השנים הקרובות בוועדה האלמנטרית זה לבדוק איפה יש חוסרי ידע אצל הסוכנים, גם על בסיס התשובות לשאלות החידון. אני מנתח את התשובות לחידון חמש שנים אחורה (כולל את אלה שיהיו בכנס הקרוב), ואז נקבע שניים או שלושה נושאים שבהם נתמקד וננסה להעשיר ולהכשיר את הסוכנים באמצעות סדנאות.
הכוונה היא לערוך השתלמויות וסדנאות בשיתוף המכללה לפיננסים וביטוח בתוך הלשכה. 4־5 מפגשים בכל תחום, עם מרצים מובילים בנושאים השונים. מדובר בנושאים רגולטוריים כמו חוזר החידושים וחוזר הצירוף. עו"ד עדי בן אברהם, היועץ המשפטי של הלשכה, בנה מורה נבוכים בנושא. היום סוכנים רבים לא יודעים ולא מודעים לכל הפרטים בחוזר וחושבים שהם עושים הכל נכון, אבל אני חושש שחלקם יקבלו קנסות על אי מילוי הטפסים כנדרש.
העמקת הידע
נושא נוסף הוא אובדן רווחים בתחום הביטוח העסקי, שלגביו קיים חוסר בידע מקצועי. נושא אחר הוא הסייבר שכולם מייחסים אותו לעולם העסקי, אבל הסייבר הוא איום גם על לקוחות פרטיים – אין בית שלא חשוף לאיומי הסייבר, וגם להם יכולים להיגרם נזקים כבדים ישירים ועקיפים. אני מאמין שיש למכירת ביטוח סייבר ללקוחות פרטיים ולא רק לגופים עסקיים. כדי לעשות את זה הסוכנים חייבים להעמיק את הידע שלהם בתחום. סדנא נוספת שנבנה על פי התשובות שקיבלנו בחידונים, היא בנושא ביטוחי קבלנים וציוד מכני הנדסי. בנושא זה יש להעמיק את הבקיאות של הסוכנים; כך למשל, ההבדל בין ביטוח קבלנים רגיל לבין ביטוח קבלני שיפוצים – קבלן שיפוצים עושה עבודה בבית במשך מספר חודשים ללא ביטוח, אם אין לו ביטוח פרטי.
בנוסף לידע המקצועי, הוועדה עוסקת גם בהעמקת הידע הטכנולוגי והחדשנות הטכנולוגית. לצערי, יש עדיין סוכנים שחיים בעידן החושך. יש היום סוכנויות עם מערכות ממוחשבות משוכללות, שהסוכנים שלהן, מכל מקום בעולם, יכולים בתוך דקה באמצעות הסמארטפון, לתת הצעת מחיר אטרקטיבית. התגובה של הסוכנים בעידן הדיגיטלי חייבת להיות מהירה אף יותר מזו של כל החברות האינטרנטיות שמוקמות בימים אלה.
היתרון של סוכן העל פני חברות אלו, שהלקוח מדבר עם בן אדם. המטרה היא שהלקוח יקנה את הפוליסה מהסוכן עם המחיר של החברה האינטרנטית. אני עדיין חושב שלקוח רוצה לדבר עם מישהו; ואם לסוכן יהיו את המערכות הטכנולוגיות, שהן קיימות בשוק אבל לא כל הסוכנים מודעים להן, יהיה לו יתרון גדול על פני החברות הישירות.
הכותב הינו חבר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני ביטוח