פוינטר ישראל, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכמת את שנת 2018 בגנבות רכב ומדווחת כי אחוזי הגנבות של כלי רכב עם התקני איתור נשארו זהים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
מהחברה נמסר, כי בשנת 2017 החלה תופעה חדשה ופחות מוכרת בישראל שבה כנופיות מתוחכמות של גנבי רכב משכפלים מפתח “גולם” בתהליך הגניבה תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ־15% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו ב־2017 התבססו על שיטה זו. בשנת 2018 הנתון זינק ל־45% מסך הגנבות. מדובר על זינוק של 200% כשכמעט אחד מכל שני רכבים בישראל נגנב בשיטה זו.

אילן גולדשטיין, מנכ”ל פוינטר ישראל, מציין כי "במסגרת הטמעת בינה מלאכותית במוקד המבצעי הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי התנהגות הנהג, בשעות נסיעה, הנעות בשעות חריגות, אזורי נסיעה חריגים, שיגרת נסיעה של הרכב ושל הנהג ועוד. שילוב יכולות ה־AI הוא תוצאה של זיהוי מגמה במהלך השנתיים האחרונות של גניבות רכבים דרך מפתחות הרכב וקוד או שיתוף פעולה בין נהג מורשה לגנב רכב. נסיעות שזוהו כחוקיות מקוטלגות עכשיו כניסיונות גנבה, נשלחות התראות ומופעל אירוע גנבה עבורן".
שעות הגניבה הפופולאריות ביותר הן בשעות הלילה בין 22:00-05:00 לפנות בוקר. שיטות הגניבה הפופולאריות:
שכפול מפתח – התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב, לימוד מפתח חדש ומחיקת המפתחות הקיימים. 45% מהגניבות שנרשמו השנה. עליה של 200%.
תקיפה אלימה – החלפת של המחשב שברכב. מהווה 25% מהגניבות שנרשמו השנה. ירידה של 50% ביחס לשנה שעברה.
גניבת מפתחות מבית הלקוח – מהווה 15% מסך הגניבות שנרשמו השנה. ירידה של 11%.
גניבה בידי מורשה – מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. מהווה 13% מסך הגניבות שבוצעו השנה. פוינטר מספקת פתרון לתופעה זו באמצעות מערכת בקרת התנעה ומערכת clock & lock, אשר מאפשרות הגדרת שעות פעילות ונסיעה של הרכב. שיטת גניבה בידי מורשה גדלה השנה ב־ 18%.
שוד וגניבת רכב מונע – מהווה 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס ל־2017.