פינטק, ביטוח ומה שביניהם

כפי שנכנסו נרות החרס, חלונות הזכוכית ונורות הלהט לחיינו – כך גם טכנולוגיית הפינטק משפיעה על עולם הביטוח; כיצד יש להתמודד עם הקידמה? מעבר למשרד דיגיטלי הוא רק ההתחלה
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

את הקידמה אי אפשר לעצור; כל ניסיון רגולטורי או ניסיון אכיפה והתערבות ממשלתית לא צלחו במהלך ההיסטוריה.

הנר הראשון למאור הומצא במצרים לפני מאות שנים, הנר היה כלי חרס קטן עמיד בחום שמולא בשמן עם פיה שדרכה הושחלה כותנה או צמר שדלקה והאירה את החדרים. תעשיית הקדרות היתה התעשייה השולטת במשך מאות בשנים ועברה מאב לבן.

כדאי שהסוכנים יעשו שינוי נוכח המצב החדש | צילום: shutterstock

עם השנים השתכללו הנרות והשיטות בהן השתמשו בני האדם. בתקופה הרומית והחלו להשתמש בכלי קיבול ממתכת, בימי הביניים גילו את השעווה השימושית. קדרים שעשו התאמה למקצועות הנפחות ולמדו כיצד לעבוד עם שעווה ולייצר נרות – הם אלו ששרדו את השינוי.

ושוב שינוי – במאה ה-12 נכנסה הזכוכית המלוטשת ועיטרה את מבני הכנסייה והאצולה ושימשה כחלון שהעביר את אור השמש, אותה הזכוכית החליפה את חלונות הכנף מעץ שהיו סגורים רוב היום בשל האבק ופגעי מזג האוויר.

החלונות החדשים הקטינו את התלות בנרות מאחר והעבירו את אור השמש רוב היום, גם ניסיונות רגולטוריים במאה ה-16 במדינות כמו הולנד ואנגליה שהטילו מס על בעלי החלונות – לא הצליחו לעצור את הקדמה אלא זה רק תמרץ את הענף ליצור משטחים גדולים יותר ולפעול לאספקה המונית.

וכך, בעלי הנפחיות היו צריכים לבצע התאמות חדשות ולעבור אף הם לייצור תעשייתי. גם הפעם זה שביצע את השינוי ועבר לתעשיית הזכוכית – הוא זה ששרד.

ושוב המצאה חדשה – נורת הלהט של אדיסון ואספקת החשמל בתחילת המאה כמעט ומחקה את תעשיית הנרות, שוב – זה שעשה שינוי וייחס למוצר תכונות אחרות מלבד תאורה לצרכי תפילה כמו למשל: יצירת אווירה, הכנסת צבעים וריחות ועיצוב צורה לנרות – המשיך הלאה עם הקידמה.

הן החשמל והן הקידמה עשו שינויים בענפים נוספים מלבד הנרות, אחד הבולטים היה עם המצאת המקרר הביתי אשר עד לפני הגעתו של המקרר, סיפקו במשך עשרות שנות קרח על ידי מפעלי קרח ואיתם מוכרי קרח – נאלצו להוריד מחירים ולהתמודד עם מציאות חדשה.

בשנות החמישים המאוחרות – נעשתה פנייה ללוי אשכול, ראש הממשלה, שיאסור על יבוא מכשירים. על מנת לעכב – הוטל מס על הרוכשים, אך את הקידמה לא ניתן היה לעצור והסוף ידוע – מוכרי הקרח שעשו התאמה ונכנסו לתעשיית המקררים הם אלו ששרדו.

המהפכה כבר כאן

גם עולם הביטוח אינו יכול לעצור את הקידמה והוא עובר שינוי ששום התערבות רגולטורית או פוליטית לא תשנה את המצב אלא רק התאמה דיגיטלית, שינוי ארגוני וחשיבה מחדש.

השינוי מגיע מחברות הפינטק ולא משום גורם אחר. פינטק הינו שילוב של צמד המילים: "טכנולוגיה פיננסית". תחום הפינטק כבר פה והשינוי אכן מורגש הן בתחומים פיננסיים רחבים: בנקאות, ניהול כספים, חסכונות, הלוואות להמונים וגם ביטוח, וזה ישנה את המפה בעשור הבא.

אפשר לדמות את זה למהפך שעשה כרטיס האשראי לפני כשלושים שנה, עת הפך למוצר להמונים שעד לפני המצאתו – עוד עמדו שעות בתורים בכדי למשוך מזומן מסניפי הבנק.

המעבר למטבעות וירטואליים אחדים ובנקאות דיגיטלית כבר מתרחש וככל שפעילות הפינטק תתרחב כשחקן ראשי ולא ככוח אדם – יינתנו שירותים דיגיטליים מהירים אשר ייצרו למעשה חיסכון בעלויות. בין אם זו הלוואה לתשלום על סחורה ורכישת פוליסות ביטוח, כאשר תשלום התביעה יתבצע ישירות לחשבון הלקוח דרך אפליקציית שירות וכך מבוצעת הנגשה למוצר והוא יגיע לבית של כל אחד.

המהפכה כבר פה, היא מורגשת וזאת רק ההתחלה. כדאי שהסוכנים יעשו שינוי נוכח המצב החדש על ידי מעבר למשרד דיגיטלי, סימולטורים וטפסים חכמים הנותנים מענה מהיר ללקוח, הפקה וטיפול בתביעות און ליין כאשר הסוכן הוא הצד המכוון המפקח על תנועת החומר הן לחברות הביטוח והן לגופים ממשלתיים, ושומר, ואף דואג, ללקוח בצורה המהירה והיעילה ביותר.

חיסכון במיסוי ושירותי ביטוח מקיפם בלחיצת כפתור – יבצעו התאמה למצב החדש. את האור שלנו לא ניתן לכבות וההתאמה לקידמה כבר מתחילה להתבצע.

הכותב הינו חבר ועדת פיננסים בלשכת סוכני ביטוח

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email