רוזנפלד: "אין שום הנחייה בהבהרת האוצר להקטין עמלות בריסקים"

נשיא הלשכה אמר את הדברים בכנס סוכנות סיני; לדבריו, "חברות הביטוח יוצרות פאניקה בקרב הסוכנים ואנחנו דורשים מהן לא לנצל את המצב ולפגוע בתיגמול הסוכנים"
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"בהבהרת רשות שוק ההון בדבר הקטנת תעריפי ביטוחי הריסק אין שום התייחסות לתגמול הסוכן בעמלות ההיקף והנפרעים". כך אמר נשיא הלשכה סו"ב ליאור רוזנפלד, בכנס סוכנות "סיני" שהתקיים היום במלון ניקס בהרצליה בהשתתפות כ־250 סוכנים. סוכנות סיני היא בבעלות חברת "שומרה", והינה אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בישראל תחתיה עובדים מאות סוכנים. היא מנוהל ע"י יעל מוסצ'י ומייצגת חברות ביטוח רבות.

לדברי נשיא הלשכה בכנס: "ההתייחסות היחידה היא בעניין חיוב הסוכן בהחזר עמלות בגין ביטולים ומניעת הפיצוי ממנו ע"י היצרנים. מצד שני, חברות הביטוח יוצרות פאניקה בקרב הסוכנים כאילו סוף העולם הגיע. אנחנו קוראים לחברות לא לנצל את המצב ולפגוע בעמלות. אין להם שום מניעה להמשיך ולתגמל את הסוכן ללא כל פגיעה בו. אנחנו בעד כל פעולה לטובת הציבור, אבל פעולה שכזאת לא מחייבת הקטנת עמלה. הסוכן מייצר ערך מוסף ללקוח", טען רוזנפלד.

רוזנפלד | צילום: שלומי דעי

רווחיות גבוהה

מדובר במהלך שמוביל הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת להוזלת תעריפי ביטוחי החיים למקרי מוות (ריסק) במסגרת חיסכון פנסיוני, או כאלה שנמכרים בנפרד או במסגרת ביטוחי משכנתאות. מדובר במהלך שהחלה עוד הממונה הקודמת דורית סלינגר, במטרה להוזיל משמעותית את תעריפי ביטוחי הריסק וזאת לנוכח הרווחיות הגבוהה של חברות הביטוח במוצר זה. הממונה דורש מחברות הביטוח לקבוע עד ה־15 בפברואר 2019 , תעריפים שיתחשבו רק בעלות הסיכון הטהור, ללא שקלול עלות רכיב העמלות לסוכנים.

הנחיית הממונה יצרה מתח רב בין חברות הביטוח לסוכנים, מאחר שהחברות הבהירו שהן מתכוונות לפגוע בעמלות הסוכנים כדי להקטין את הפגיעה ברווחיות שלהם. לשכת סוכני ביטוח עושה לאחרונה מאמצים רבים אל מול חברות הביטוח כדי שלא לפגוע בעמלות. סוכנים אמרו ל"ביטוח ופיננסים", כי לא פעם מכרו את ביטוחי הריסק במחצית מהתעריף שקבעה חברת הביטוח, ואם העמלה שלהם תקוצץ, ימכרו את הביטוחים האלה בתעריף מלא, כך שמבוטחים רבים לא ייהנו מתעריפים מוזלים כבעבר. המחלוקת בין חברות הביטוח לסוכנים הביאה לכך, שבינתיים חלק מהחברות טרם העבירו לרשות שוק ההון את התעריפים החדשים.

כוחות השוק חזקים

בנוסף, הנחה הממונה את היצרנים ואת הסוכנים שאם פוליסה מתבטלת, הסוכנים יצטרכו להחזיר את עמלות המכירה החד־ פעמיות לפי מנגנון חישוב, וזאת עד שש שנים לאחר מכירת הפוליסה, כשבשנה הראשונה לחיי הפוליסה שבוטלה, יחזיר הסוכן את מלוא 100% העמלה. לגבי הנחיה זו של רשות שוק ההון לחייב את סוכני הביטוח בהחזר עמלות אם פוליסת ריסק מתבטלת, אמר רוזנפלד ל"ביטוח ופיננסים": "האפשרות שנתנה רשות שוק ההון לחברות לפרוס את תקופת הביטולים ל־6 שנים, הינה התערבות הפוגעת מעבר לתגמול הסוכן, גם בטובת ציבור המבוטחים, זו אינה התערבות הולמת לשוק חופשי ומודרני כמו השוק בישראל".

רונזפלד הוסיף כי "ההתערבות עומדת על סף הפגיעה בחוקי היסוד ובחרויות הפרט בישראל. מוטב היה לרשות לו לא נכנסה להתערבות בתגמול הסוכנים. עד היום הוכח כי כוחות השוק חזקים מכל רגולטור וכי הוראות שכאלה רק הובילו לכשלים בשוק". עוד מסר נשיא הלשכה כי לשכת סוכני ביטוח נמצאת בדיונים למול רשות שוק ההון והיצרנים. "הנחייה רגולטורית להורדת פרמיות לא צריכה להקטין את העמלות ואין לנו ספק שחברות הביטוח, שתזרים המזומנים שלהן בנוי על מכירות הסוכנים, ימצאו את הדרכים לתגמל את הסוכנים כראוי", ציין רוזנפלד.

"נשתמש בכל הכלים"

סו"ב ליאור הורנצ'יק, משנה לנשיא הלשכה, מוסיף: "לשכת סוכני ביטוח היא הראשונה לברך על שינויים שהם לטובת הציבור, שינויים שקשורים לקידמה ולדיגיטציה. יחד עם זאת, אין שום סיבה שציבור סוכני הביטוח העצמאיים יפגעו מהמהלך, לא בעמלות ולא בשום צורת תגמול מול חברות הביטוח בחסות רשות שוק ההון". "הגיע הזמן שחברות הביטוח יפנימו את מה שהציבור כבר יודע – סוכן הביטוח הוא שומר סף של לקוחותיו למול חברות הביטוח", הוסיף הורנצ'יק ואמר "אם חברות הביטוח קיבלו הוראה להתאים תעריפים, לא נהיה מוכנים שפעולה זו תושת על חשבון הסוכנים, שהם עמוד התווך המקצועי והאחראים להפצת מוצרים ביטוחיים להגנת הציבור. נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו – המשפטיים, הלובי הפוליטי והתקשורת – כדי לשמור על ציבור סוכני הביטוח ומעמדנו מול חברות הביטוח".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email