רוזנפלד: "אם לא תהיה ברירה – נלך לבג"צ"

בפגישה שנערכה בסופ"ש בין הממונה להנהגת הלשכה, חלה התקדמות בנושא מתווה הביטולים, אך הדרך להסכמה רחוקה; רוזנפלד: "מדובר בהתערבות שגויה ולא הוגנת של הרשות בהסכמי יצרן מפיץ"; סוכני ביטוח מצהירים – לא נמכור יותר ביטוחי ריסק
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

הלשכה בוחנת עתירה לבג"צ נגד רשות שוק ההון אם לא תגיע להבנות עם הרשות בנושא העמלות בביטוחי הריסק. לדברי נשיא הלשכה סו"ב ליאור רוזנפלד: "פעילות זו מצד רשות שוק ההון באופן הפוגע בשוק החופשי ומאפשר מצב שבו הרשות מגבילה, באופן ישיר ו/או עקיף, את היקף העמלות לגוף המשווק, מהווה התערבות שאינה הוגנת, אינה מידתית ואינה סבירה באופן שפוגע ומתערב בהכנסותיהם של סוכני הביטוח".

בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע בין הנהגת רשות שוק ההון לבין הנהגת הלשכה וחלה התקדמות בכל הקשור לנושא מתווה הביטולים שהוציאה הרשות, אך עדיין גדול המרחק לפתרון מקובל על שני הצדדים. בין היתר מציעה הלשכה לקצר את תקופת החזר הביטולים למחצית לפחות. לאחר הפגישה הדגיש רוזנפלד: "אם לא תהיה ברירה נלך לבג"צ".

רוזנפלד. "לא חוסכים במשאבים" | צילום: באדיבות הלשכה

השבוע הודיע ד”ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון על “רפורמה שתביא להוזלה של עשרות אחוזים בעלות ביטוחי המשכנתאות וביטוחי החיים". הרפורמה נכנסה לתוקף, ב־15 בפברואר, ובה התעריפים החדשים. יש לציין, כי נשיא הלשכה פנה אל ברקת בתחילת השבוע שעבר בבקשה לשקול מחדש את הרפורמה, אך כאמור, הרשות לא נענתה לבקשת הלשכה והודיעה על החלת הרפורמה.

בהודעת הרשות נכתב, כי לאור הירידה שחלה בשנים האחרונות בסיכוני התמותה והתארכות תוחלת החיים, דרשה רשות שוק ההון מחברות הביטוח לעדכן את תעריפי ביטוח החיים בהתאם לסיכונים העדכניים, מה גם שחברות הביטוח הראו רווחים גדולים בתחום זה. בעקבות דרישה זו אישר ברקת תעריפי ביטוח חיים חדשים אשר יביאו להוזלת עלויות הביטוח בשיעור של כ־30%.

הרשות טוענת, כי התעריפים המעודכנים צפויים לחסוך למבוטח מאות שקלים בחודש, ועשרות אלפי שקלים לאורך כל תקופת הביטוח. כך לדוגמה, ההוזלה הצפויה במהלך תקופת הביטוח לגבר לא מעשן, אישה לא מעשנת וגבר מעשן בגיל 30 הרוכשים ביטוח של מיליון שקל עומדת על כ־90 אלף שקל, כ־56 אלף שקל וכ־103 אלף שקל בהתאמה. לטענת הרשות, החיסכון הצפוי לכלל הציבור בעקבות הפחתה זו יעמוד על כ־1.5 מיליארד שקל במהלך חמש השנים הקרובות.

יש לציין, כי ההוזלה תהיה משמעותית יותר (בשקלים) ככל שהמבוטח מבוגר יותר, משום שהפרמיה למבוגר יקרה בהרבה מזו של צעיר, כך שהורדת התעריפים בשיעור של כ־30% תביא להוזלה הרבה יותר גדולה למבוגרים, כאמור.

עוד במסגרת הרפורמה, הודיעה הרשות כי "על מנת להתמודד עם תופעת ביטולי הפוליסות הנובעת מהתמריצים שבקבלת עמלת מכירה חד פעמית ("עמלת היקף"), מה שגורם להתייקרות הפוליסות לכלל הציבור ולסיכון יציבותי לחברות, קבעה הרשות מנגנון החזר עמלות על ביטולי פוליסה, כך שביטול פוליסה בשנים הראשונות (עד שש שנים. ר.מ.) יוביל להחזר עמלת המכירה ששולמה על ידי החברה לסוכן שלה. מנגנון זה צפוי לייצר תמריצים למתן שירות מתמשך למבוטח. תכניות ביטוח חיים המעודכנות אושרו לתקופה של שנתיים שבסיומן תבחן הרשות את השלכות ההוראות החדשות על התחרות בשוק, ואת הצורך בעדכון נוסף של התכניות.

כמו כן, במסגרת מהלך זה מטפלת הרשות גם בביטוחי החיים הנמכרים בתוך ביטוחי המנהלים. כיום מחיר ביטוח החיים המשווק כחלק מביטוח מנהלים אינו שקוף למבוטח, אינו מאפשר השוואה למוצרי החיסכון הפנסיוני האחרים, ולכן מביא לפגיעה בחיסכון הפנסיוני של המבוטח. כעת דורשת הרשות כי כל ההוצאות והמרכיבים האחרים (מעבר לעלות הסיכון וההון) שמשלם המבוטח עבור ניהול פוליסת ביטוח החיים ישוקפו בדמי הניהול שמשלם המבוטח. באופן זה השקיפות למבוטח תגדל, והוא יוכל להשוות בצורה טובה יותר בין מוצרי החיסכון הפנסיוני השונים – ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה.

הסוף לביטוח מנהלים?

בתגובה להודעת הממונה אמר רוזנפלד: "הוזלה היא דבר חשוב אבל היא לא מחייבת פגיעה בסוכנים, אלו שנותנים ערך למבוטח, במיוחד בכל הקשור לביטוחים ארוכי טווח כמו ביטוח פנסיוני. "אנו מצפים מחברות הביטוח לא לנצל את ההנחיה הרגולטורית שבה לא מוזכרת כלל פגיעה בעמלות הסוכנים ולהמשיך לפעול לתגמול נכון ומלא לאיש המקצוע האיכותי ביותר בענף והוא סוכן הביטוח.

"לא ברור מדוע מכוונת רשות שוק ההון, למוצר פנסיוני אחד? האם אנחנו מכירים בתחום אחר בישראל מוצר אחד לאותו תחום? האם בידי הרשות נתונים על עליונותה של קרן הפנסיה על פני ביטוח המנהלים? התשובה היא לא. אנחנו לא רואים מקום לפגוע בסוכני הביטוח שמשווקים מוצרי מנהלים שהינם מוצרים הרבה יותר מורכבים וברבים מהמקרים גם יותר נכונים למבוטח.

"אנחנו בהחלט דורשים מהרשות הסברים מדוע הוזלה בתעריפים שכולנו תומכים בה מחייבת התערבות רגולטורית בהסכמי יצרן ומפיץ. נכון להיום טרם קיבלנו הסבר להתערבות הזאת שגם לגבי חוקיותה אנחנו מכלכלים את צעדינו”.

דחייה ב־2 חברות

כבר שבועות מספר נסערים סוכני הביטוח מהרפורמה הקרבה, וההודעה הסופית שפרסמה הרשות השבוע, העלתה את גלי הסערה לגבהים חדשים. שתי חברות ביטוח, איילון וכלל, הודיעו כבר לסוכניהן, שלא יחול אצלן שינוי בשיעור העמלות בגין ביטוחי הריסק בחודשים הקרובים – איילון לפחות עד ה־1 במאי 2019 וכלל לפחות עד ה־1 ביוני 2019. בלשכה מברכים על הצעד של שתי החברות ומקווים שעוד חברות יודיעו על מהלך דומה. עם זאת, מבהירים סוכני ביטוח, כי מדובר רק בדחייה, וכי בכל מקרה העמלות יוקטנו בסופו של דבר. שתי החברות הדגישו כי את הוראת הממונה על החזר עמלות בגין ביטוחים יקיימו החל מה-15 בפברואר.

ברקת. "רפורמה שתביא להוזלה" | צילום: אוראל כהן

אתגר עצום

עם זאת, איילון הודיעה כי היא מציעה לסוכניה במסגרת ביטוחי מנהלים, מסלול עמלות מישוריות שעליהן אין החזר בגין ביטולים. כך למשל, תחתום בתחילת השבוע סוכנות "דורות", שבבעלות סו"ב אריה קלמנזון, עם איילון, הסכם עמלות חדש. קלמנזון מסביר: "על פי המודל המתגבש, סוכני דורות לא יקבלו יותר עמלת היקף על מרכיב הריסק בביטוחי מנהלים, אלא יקבלו עמלה שטוחה (Flat) על כל הפוליסה. נגדיל לכל הסוכנים שלנו את העמלה על מרכיב החיסכון והם יקבלו על מרכיב הריסק רק את העמלה השוטפת, ללא עמלת היקף. אם המבוטח ביטל את הביטוח, הסוכן לא יצטרך להחזיר את העמלה כיוון שההחזר הוא רק על עמלת ההיקף". קלמנזון משוכנע כי גם החברות האחרות יאמצו את המודל, משום שהוא כלכלי לשני הצדדים.

נושא החזר העמלות לאורך שש שנים הוא המטריד יותר מכל את סוכני הביטוח, ומאז פורסמה הודעת הממונה, גועשות הרשתות החברתיות בפורומים השונים של סוכני הביטוח, שחלקם הצהירו שלא ימכרו יותר ביטוחי ריסק וקוראים לכל סוכני הביטוח להצטרף למהלך זה כדי ללחוץ על חברות הביטוח.

במטרה להרגיע את הרוחות, פרסם נשיא הלשכה איגרת לחברי הלשכה ובה כתב, בין היתר: "כידוע לכם בשבועות האחרונים אנו ניצבים בפני אתגר עצום, אתגר שכמוהו לא ידע הענף בשנים האחרונות סביב סוגיית ביטוחי המנהלים והריסקים.

"הודענו בשבועיים האחרונים כי אין לחברות הביטוח כל סיבה לפגוע בעמלות ההיקף והנפרעים ואל להן להיתפס להוזלת התעריפים ולתפוס 'טרמפ' על הוזלה רגולטורית של פרמיות הביטוח. "אנו עדים לקולות שמגיעים מהיצרנים ביממה האחרונה של רצון שלא לפגוע בעמלות הסוכנים ושתי חברות כבר הודיעו בשעות האחרונות כי לא יפגעו בעמלות הנפרעים וההיקף ועל כך אנו מברכים. כעת עדיין נותרה פתוחה סוגיית חיוב הסוכנים עבור ביטולים ואנו עוסקים בה ללא הפסקה במספר ערוצים בו זמנית.

"חשוב לי לנצל את הבמה המכובדת ולומר לכם כי ההנהגה אשר קיבלה את המפתחות לייצג את כולנו, לא חוסכת במשאבים, לא מניחה לשום גורם קטן וגדול לפגוע בנו וכך נעשה ככל הנדרש עד מיצוי התהליכים, תוך הפעלת מגוון רב של כלים. אנו פועלים במקביל וכיחידה אחת ברמה המשפטית, אסטרטגית, יח"צנית, פוליטית ופרסומית.

"הצלחנו לייצר שיח מקצועי ופתוח אל מול הרשות וחברות הביטוח, על מנת להעביר להם מסר חד וברור – סוכני הביטוח הם המנוע להצלחתם בכל המהלכים הצרכניים, יש לשמור אותנו חזקים, מתוך הבנה כי אנחנו הפתרון ולא הבעיה.

"בימים שכאלו אינני שופט אף סוכן שחושש לעתידו, גם אני סוכן כמוכם הפועל כדור שני בענף, אבל אבקש מכולם לא לקיים פעולות שפוגעות בפעילות הלשכה. בטוח שלא לירות מתוך הנגמ"ש ולייצר מאבקי כח פנימיים שמעבר לכך שהם מיותרים וטפלים, הם פוגעים לנו בהתעסקות בעיקר ולא ניתן לזה יד. המונח כוחנו באחדותנו נאמר בדיוק על ימים שכאלו, אכן כוחנו באחדותנו. כולי תקווה כי בימים הקרובים אעדכן גם בסיכומים ממשיים אל מול הרשות וחברות הביטוח".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email