אנחנו לא נגד הסוכנים אבל אי אפשר לעצור קדמה, אי אפשר לעצור תחרות ואי אפשר לעצור את ההתקדמות של הסוכן לכיוון של ייצוג הלקוח ולא מטרות אחרות. אני רוצה סוכן אובייקטיבי שמשרת את הלקוח, שלא יקרה מצב שחברה ערכה מבצע לסוכן ונותנת לו עמלה גבוהה יותר ואז הוא ינתב את הלקוח להיכן שהוא יקבל עמלה גבוהה יותר".
כך אמר השבוע הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת, בראיון בתכנית "משחקי הכיס" בערוץ "כאן", לעיתונאי שאול אמסטרדמסקי, עורך ומגיש התכנית.

עוד אמר ברקת: "כשניגשים לסוכן, מצפים ממנו שיעניק לנו את ההצעה הטובה ביותר, אך פעמים רבות מתגלה כי הוא עובד עם חברת אחת או שתיים בלבד – שמעניקות לו תשלום נאה על הלקוחות אותם הוא מביא. אז איך אפשר לוודא שנקבל הצעה אובייקטיבית? לכל סוכן יהיה היצע של מוצרים, לפחות מארבע חברות, והעמלה שיקבל מאותן חברות תהיה זהה. אנחנו רוצים לשנות את התגמול לסוכן, גם שיוכל לקבל עמלה
זהה על מוצרים דומים".
ביטוח בריאות בסיסי
בתחום ביטוחי הבריאות סיפר ברקת כי הוא מתכנן ליצור פוליסת ביטוח בריאות בסיסית אחידה שכל חברות הביטוח ימכרו אותה: "מוצר כמו הלחם האחיד עם כיסויים בסיסיים שמתאימים לציבור הרחב; אפשר יהיה לרכוש שכבות נוספות מעל מוצר הבסיס, כי אני מאמין בבחירה של הלקוח", אמר בראיון.
הממונה סיפר כי הוא מוטרד שהצעירים אינם חוסכים לפנסיה, משום שהכנסתם נמוכה. הוא הבטיח לקדם מס הכנסה שלילי לבעלי הכנסה נמוכה על הפקדות לפנסיה, כשאז המדינה תשלם מענק שיצטרף לחיסכון הפנסיוני שלהם. עוד רפורמה שברקת מבטיח לקדם היא בדמי הניהול בחיסכון הפסיוני: "אנחנו מתכננים שינוי משמעותי בנושא. דמי הניהול הנגבים הם לא לפי אפיק השקעה; יש הבדל בעלות העבודה של הגוף הפנסיוני בין השקעה באג"ח או במניות. לפי המודל הקיים היום, אם אדם משקיע באג"ח או במניות, הוא ישלם את אותם דמי הניהול, על אף שהעלות שונה. בישראל מרבית החוסכים לא בוחרים את המסלול שלהם, אלא הוא משתנה אוטומטית על פי הגיל. על פי המודל החכם, אותם מבוגרים שיש להם השקעות סולידיות יותר משלמים דמי ניהול כמו בהשקעות עם סיכון גבוה, לכן נפעל להורדת דמי הניהול עם הגיל", הסביר ברקת והוסיף: "לפעמים אדם רוצה לקחת סיכון ולהשקיע באפיקים שדורשים יותר התמחות. היום אין תמריץ להתמחות הזו – כי דמי הניהול נשארים אותו הדבר. אני רוצה שהלקוח ישלם על הצלחה. אם אין הצלחה, אז אתה יכול לקבל גם 0 דמי ניהול. כך מנהל טוב יותר יקבל עמלות גבוהות יותר".
"נאמני הלקוח"
בהמשך לאמירתו של ברקת הגיב נשיא לשכת סוכני הביטוח, סו"ב ליאור רוזנפלד: "המעניין הוא שבכל הקשור לתגמול הסוכנים לפתע כל אבירי התחרות והכלכלה החופשית נעלמים או נאלמים ואני אומר שאל לאף גורם להתערב ביחסים מסחריים ואם תידרש התערבות שכזאת אזי הרשות המחוקקת תדרש לסוגייה, ולא אף גורם אחר.
"לשכת סוכני הביטוח הצהירה לא פעם כי סוכני הביטוח הינם נאמני לקוח ומאז ומעולם עובדים באובייקטיביות ואף הגדילה לעשות וכבר לפני מעל שנה הודיעה כי היא בעד מתווה של סוכן הפועל בנאמנות לטובת ציבור מבוטחיו אך בכפוף לעובדה כי מדובר במתווה הוגן השומר על חופש עיסוקם של סוכני הביטוח לרבות בנושא התגמול שם אין לרשות כל סמכות להתערב לבדה, ואינני מבין את הדחף התמידי שלה לעסוק בנושא זה.

"הלשכה מצרה על עמדת הרשות לפיה סוכן ביטוח מונחה על פי מבצעים או עמלות גבוהות, הצגת סוכן הביטוח כמי שרודף אחר עמלות גבוהות ומבצעים אין לה מקום, בטח ובטח כאשר מדובר על אמירה מצערת שיוצאת מטעם הגורם המפקח על ציבור הסוכנים. זאת, יש לזכור, סוכני הביטוח עושים עבודתם נאמנה לטובת ציבור המבוטחים. "בסופו של יום, יודעים גם ברשות שוק ההון כי בעת תביעה – סוכן הביטוח הוא זה אשר ירים את הטלפון באמצע הלילה ויסייע למבוטח שנתקע בתאונה, סוכן הביטוח ידע לתאם את הקשר בין מוקד החירום לחילוץ לבין המבוטח אשר זקוק להטסה ומצוי באיזור נידח על הגלובוס, וכן, סוכן הביטוח יהיה זה אשר יסייע באישורי הכיסוי הביטוחי למבוטח הנזקק לניתוח והדבר האחרון שצריך להעסיק אותו תהיה השאלה – איך מארגנים את עלות הרופא ואת בית החולים הפרטי. את כל אלה לא תדע לתת לציבור לא חברת אשראי ולא אף גורם אחר, שמנסה להידחף לתחום הביטוח, אלא רק סוכן ביטוח מורשה ומקצוען שמעניק ערך ללקוחותיו ומתפרנס בכבוד.
"לשמחתנו, נבחרי הציבור, כמו הציבור עצמו, מבינים את הערך של סוכני הביטוח ואנו מאמינים כי המחוקק יתן את דברו ליתן שירות מקצועי וערכי לציבור המבוטחים אך ורק על ידי סוכני ביטוח מורשים בישראל, והואיל וכל נושא תגמול סוכני הביטוח מצריך דיון מסודר ברשות המחוקקת, אנו נדע להבהיר את הדברים בצורה מפורשת בדיונים שיערכו על מנת לשמור ולהגן על סוכני הביטוח במקביל לשמירה על האינטרסים של ציבור המבוטחים בישראל".