רו"ח ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס: "מה שהממונה עשתה לסוכני הביטוח זה סיכול ממוקד של המקצוע"

"מי שייתן שירות וזמינות כמו שצריך, יוכל לגבות שכר טרחה ראוי ולהתפרנס בכבוד, כי יהיה לו כדאי לתת שירות טוב"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

לשכת יועצי המס הולכת יד ביד עם לשכת סוכני הביטוח בשנים האחרונות, ויחד עם ארגון להב, בו שתיהן חברות, בכל מה שקשור למעמדם ופעילות הסוכנים כעצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים. נשיא לשכת יועצי המס רו"ח ירון גינדי הוא חבר קרוב של הלשכה ומשתתף בכל כנסיה הארציים.

בראיון ל"ביטוח ופיננסים" הוא מסביר את מהות שיתוף הפעולה ותוקף את הרגולציה המכבידה על סוכני הביטוח. "שיתוף הפעולה בין הלשכות הוא בכל דבר שעולה ואפשר לעשות ביחד; אם זה בנושא חברות ארנק, בו סייענו לכם רבות, מעמד העצמאים בכלל, רגולציה.

לאחרונה אנחנו עוסקים למשל ביחד בנושא הדיווח המקוון; ישבנו מספר פעמים עם רו"ח הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון; יש ממשקים שבהם סוכן הביטוח סוגר, אבל מי שמדווח באופן מקוון זה יועץ המס, כי אנחנו עושים את המשכורות. לכן, אנחנו במו"מ מול הרשות לראות שהדיווח המקוון מתאים לפרקטיקה ולשטח, ולייעל אותו. זה עדיין בדיונים מול רשות שוק ההון, אבל כבר השגנו כמה שינויים לטובתנו.

גינדי.

"עכשיו רוצים לעשות שינוי בסעיפים 45 ו־47 לפקודת מס הכנסה (זיכוי לפי סעיף 45א ואו ניכוי לפי סעיף 47 בגין הפקדות לקופת גמל). היום צריך להיות בוגר פיזיקה גרעינית כדי להבין מה רוצים מאיתנו בסעיפים האלה, ואנחנו רוצים לפשט אותם. זה נושא שעליו נתייעץ גם עם לשכת סוכני ביטוח ונראה איך עושים משהו הוליסטי פשוט גם מבחינת המס והיבטים נוספים שלשכת סוכני ביטוח חושבת שצריך לטפל בהם".

יש גם היבטים אחרים של שיתוף פעולה?
"אנחנו, לשכת יועצי המס, גם נכונים לתת העשרה מקצועית לסוכני הביטוח, אם זה בחשבונאות, במסים וכד'. אני אישית נתתי כמה הרצאות מקצועיות בכנסים של הלשכה, אבל מעבר לכנסים הארציים, זה יכול להתנהל במוקדים שונים בארץ. כך למשל, לפני שנה או שנתיים, ליאור רוזנפלד שהיה אז יו"ר סניף חיפה, הזמין אותי להרצות הרצאה מקצועית בהשתלמות מסים שעשה בחיפה לטובת הסוכנים. אפשר לעשות שיתופי פעולה כאלה לטובת סוכני הלשכה ביתר תכיפות ובכל מקום בארץ".

הציבור רק מפסיד

בכנס הפנסיוני האחרון של לשכת סוכני הביטוח באילת, תקפת את הרגולציה המכבידה. "בכל נושא הרגולציה, אנחנו הולכים יד ביד עם לשכת סוכני הביטוח, גם מול הרשות וגם בכנסת – בוועדת הכספים או בוועדת העבודה והרווחה.

"אני חושב שמה שעשו לסוכני הביטוח בשנים האחרונות זה לקחת מקצוע ולעשות לו סיכול ממוקד. לא התייעצו עם לשכת סוכני ביטוח, עם ממשקים אחרים לסוכנים או גורמים בציבור. הרי זה משהו שבסוף פוגע גם בציבור המבוטחים, גם במעסיקים וגם בעסקים הקטנים והבינוניים. הממונה טוענת שהיא לטובת ציבור המבוטחים, אבל הציבור לא הרוויח מזה, להיפך – הציבור רק הפסיד מזה. יכול להיות שזה נעשה עם מחשבה מראש, אבל חד־צדדית וצרה, היא לא רואה בצורה הוליסטית את כל התמונה, אלא רק צד אחד של המטבע. והכי חשוב, היא יוצאת מנקודת מוצא שגויה, שמישהו כאן מרמה; קודם כל יוצאים מנקודת הנחה שסוכני הביטוח מרמים את הציבור, שהם לא רואים לנגד עיניהם את טובת הלקוח שלהם אלא רק את עצמם. אז הממונה החליטה – אז בואו נעשה להם סדר.

"גם חברות הביטוח ספגו מנחת זרועה של הממונה, כשכל מה שהיא רצתה זה להפחית את הרווחים של חברות הביטוח. אני חושב שזו מחשבה שגויה, כי אנחנו צריכים חברות ביטוח יציבות, חזקות, לא רוצים חברות שמדשדשות בדוח רווח והפסד שלהן".

תוצאות עגומות

רו"ח גינדי חוזר וטוען בכל הרצאה שלו, שהרגולציה בכלל על עסקים קטנים ובינוניים, היא כבדה מדי בעיקר משום שהיא נקבעת בידי פקידים ולא פוליטיקאים: "הכל נובע מכך שהפקידות חושבת שהיא מגנה על הציבור מפני בעלי העסקים שהם בהכרח מושחתים בעיניה. אני בהחלט מצפה שפקיד ממשלתי יהיה דעתן, אבל הוא חייב לתת לשר שלו גם למשול; הם לא רואים ממטר את חברי הכנסת, כי הם סומכים על המשמעת הקואליציונית שתתמוך בהם.

"כשאני מסתכל בעיניים של עסקים קטנים ובינוניים, אז הרי הרגולציה העלתה את ההוצאות שלהם ללא צורך, מה שבהכרח העלה את יוקר המחיה, כי מי שמשלם על זה הוא הציבור. "אם היה שיח ציבורי אמיתי עם הגורמים הרלבנטיים לפני כל החלטה רגולטורית, זה היה נראה אחרת לגמרי. אבל הם באו, ירו, כי חשבו שכל השכל נמצא בצד אחד בלבד, ולכן התוצאות העגומות".

כדאי לתת שירות טוב

הציבור משלם שכר טרחה ליועצי המס מאז ומעולם. מה דעתך שהלקוחות ישלמו שכ"ט לסוכני הביטוח על השירות שהם מקבלים מהם?
"בעיניי סוכני הביטוח הם גורם כל כך חשוב וחיוני גם בהוויה העסקית וגם בפרטית. אני לא יודע להתנהל בלי סוכן ביטוח, ישירות מול חברת הביטוח. מי ידאג לאינטרסים שלי, מי ידאג לי כשאני בבעיה מול חברת הביטוח?

"מן הראוי, שהלקוחות יקבלו שירות אישי ושהסוכנים יקבלו על כך שכר טרחה, כמו יועצי המס, ושזה יהיה שקוף, שהלקוח יידע מראש כמה הוא משלם. אם אני צריך עכשיו ביטוח למשרד שלי, אז בא אלי סוכן ביטוח, בודק ועורך סקר בחברות ביטוח שונות ונותן לי את ההצעה הטובה ביותר שמתאימה לאופי העסק שלי ולאופי ההתנהלות שלי. אז אני משלם לו על זה שכר טרחה, כי הוא לא צריך לעבוד בחינם והוא עובד שקוף.

"סוכני הביטוח צריכים להתחרות על השירות, על הזמינות בדיוק כמו שאני עושה כיועץ מס. מי שייתן שירות כמו שצריך וזמינות כמו שצריך, יוכל לגבות שכר טרחה ראוי ולהתפרנס בכבוד, כי יהיה לו כדאי לתת שירות טוב".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email