רונן טוב: "מעל 1.5 מיליון חוסכים משלמים דמי ניהול מקסימליים ומפסידים שליש מהפנסיה"

מ"מ נשיא הלשכה סו"ב הורנצ'יק: "דמי הניהול המופחתים והנמוכים ביותר הם בחסכונות פנסיוניים המבוצעים עם סוכני ביטוח"

"יש היום מעל 1.5 מיליון חוסכים לפנסיה שמשלמים דמי ניהול מקסימליים. מספרים מטורפים. מדובר בעמיתים או חוסכים שחלק גדול מהם כלל לא בחר, אלא באמת בברירת מחדל. המעסיקים, מסיבות עלומות, שולחים לשלם דמי ניהול מקסימליים. הפער בין לקוח או חוסך שמשלם דמי ניהול מקסימליים, לבין דמי הניהול שיהיו לו לצורך העניין יהיה במיטב דש, בקרן ברירת מחדל, הוא בסדר גודל של 12.5 שנים של הפקדות עובד־מעביד, שליש מהפנסיה".

כך אמר רונן טוב, יו"ר מיטב דש גמל ופנסיה ומשנה למנכ"ל מיטב דש, ברב־שיח משולב בכנס עדיף, תחת הכותרת בימת הפנסיה המרכזית: משפרים עמדות'. הפאנל אירח שתי קבוצות של שיח: שיח יצרנים ושיח מפיצים. שיח היצרנים כלל את רונן טוב; אבי רוזנבאום, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנכ"ל כלל פנסיה וגמל; וברק שטרוזנברג, סמנכ"ל מצוינות עסקית בקבוצת אסם, לשעבר סגן הממונה על השכר במשרד האוצר. בשיח המפיצים השתתפו איציק עוז, מנכ"ל משותף, אגם לידרים; דני גיגי, מנהל מחלקת ייעוץ פנסיוני בבנק הפועלים; וליאור הורנצ'יק, מ"מ נשיא לשכת סוכני ביטוח.

ליאור הורנצ'יק הדגיש כי דמי הניהול המופחתים והנמוכים ביותר הם בחסכונות פנסיוניים המבוצעים עם סוכני ביטוח: "אם נבחן את מה שאנו סובלים ממנו בשנים האחרונות, נזהה שדמי הניהול המופחתים ונמוכים מבוצעים תחת סוכני הביטוח. לגיטימי לתת דמי ניהול נמוכים ואטרקטיביים. מי מלווה את העמית ופועל לטובתו? אך ורק סוכן הביטוח", אמר.

לא חל שינוי

העיתונאית רחלי בינדמן מכלכליסט, אשר הנחתה את הפאנל, שאלה מה חשוב יותר, דמי ניהול או התשואה, והזכירה את המכתב ששלח יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לממונה על שוק ההון דורית סלינגר שבו ציין שיש לחתוך את דמי הניהול בחצי כתשובה לכישלון פנסיית ברירת מחדל.

רוזנבאום: "בסופו של יום עולה השאלה, מה דמי הניהול המרביים? הדגש, השאיפה מי מוכר ומי מקבל יותר בזול, איך אפשר להגיע להחזר דמי ניהול מהמפיץ. לנהל עסק של קרן פנסיה, זה עסק מורכב עם הוצאות רבות, זה לא מלכ"ר, יש רצון לבעלי המניות לייצר רווחים והרבה. מעבר לדמי הניהול יש סוגיות שוטפות ביום יום, השירות שנותנים לעמיתים, אופן ניהול התביעות".

שטרוזנברג: "עשינו סקר בין מעסיקים. פנינו ל־25 מעסיקים, חלקם חברי ועדת העבודה, חלקם לא, ביניהם בנקים, חברה ממשלתית גדולה ועוד. רציתי לראות איפה המעסיקים עובדים ביחס לרפורמות. בנושא הדיווח האחיד האם הוא השיג את המטרות שלו? האם הנתונים מהימנים והמידע עובר בצורה חלקה ושקיפות? 60% מהמעסיקים אומרים שלא חל שינוי או שאומרים שיש הרעה. אני חשבתי שהמצב יהיה עוד יותר גרוע".

בהתייחסו לנושא דיגיטציה ושירות שעלה בפאנל, אמר הורנצ'יק: "אנחנו מאמינים שנכון ללכת יחד עם העולם הדיגיטלי וכמה שיותר דיגיטציה מבורך ונכון לכולנו, למעסיקים ולעמיתים ולכל העולם".

הציבור לא מטומטם

איציק עוז התייחס לקרנות ברירת מחדל: "אי ההצלחה היחסית של קרנות ברירת מחדל היא מסיבה פשוטה. ציבור העובדים והמעסיקים לא מטומטם והוא רוצה שירות. יש ערך בעיניו לשירות", הוא הוסיף: "באגם לידרים יש לא מעט מעסיקים שמאפשרים חופש בחירה ואומרים – אם אתה הולך לישיר אתה הולך לדמי ניהול".

בהקשר לייעוץ הפנסיוני אמר גיגי: "למעשה מה שאני טוען מאז רפורמת בכר ב־2005 שהרגולציה קבעה שהמערכת הבנקאית תנגיש את הייעוץ ל־3 מיליון שכירים שמשוועים לייעוץ אובייקטיבי לצד חברינו בלשכת סוכני ביטוח. שאפו, אתם הגורם היחידי שהצליח בוועדת הכספים לרכז קואליציה מקיר לקיר ולקדם את מעמד הסוכן ובהחלט חושבים שעשיתם עבודה יפה מול הרגולציה. למעסיקים אני אומר, אל תתערבו בשיקולי העובד עם איזה מוצר ללכת, עם איזה יועץ – שהעובד יבחר".