רמת ההכנסה מעמלות של רוב הסוכנים היא מתחת לחצי מיליון שקל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

על פי הדו"ח מספר הסוכנים בעלי הרישיון בביטוח אלמנטרי הוא 6,149 ומספר הסוכנים בביטוח פנסיוני הוא 10,971. בביטוח ימי ישנם רק 911 סוכנים. סך כל מספר בעלי הרישיונות הוא 12,311 (יש סוכנים המחזיקים רישיון בשני ענפים או יותר).

ב-2013 נוספו לשוק כ-200 סוכנים בלבד (12,311 בעלי רישיון ב-2013 לעומת 12,121 בעלי רישיון ב-2012). מספר הנבחנים נותר זהה בשנים האחרונות (בין 3,500 ל-3,800 נבחנים בבחינות רישוי בחמישה נושאים).

באם נשווה את המספרים לעורכי דין ולרואי חשבון נוכל להבחין שתחום הביטוח אינו מושך צעירים ואיני חושב שהסיבה למיעוט המצטרפים לענף קשורה בבחינות של האגף, אלא לעובדה שיש חששות רבות לגבי היכולת להתפרנס בעתיד.

האקדמאים המסיימים כלכלה, מינהל עסקים, ראיית חשבון ועוד מעדיפים כנראה אפשרויות אחרות ולא מגיעים לענף הביטוח. באם נבדוק לעומק, נוכל להבחין שרוב המצטרפים קשורים לענף בשל היותם עובדים שכירים בסוכנויות ביטוח, או/ו שייכים לדור שני או שלישי בסוכנות הביטוח. כמו כן, ישנם ניסיונות של סוכנויות גדולות לייצר את הדור הבא של הסוכנים.

אין ספק שענף הביטוח לא מייצר מספיק סוכנים חדשים שיהוו דור עתיד לתעשיית הביטוח בישראל. חלוקת העמלה בין הסוכנים מסבירה היטב שלרוב הסוכנים יש בעיות כלכליות רבות בתפעול העסק ו-83% מהסוכנים אינם עוברים את רף ההכנסות של חצי מיליון שקל. הדו"ח מתייחס רק לעמלות המשולמות ולפיכך ברור שחלק גדול מאותם סוכנים אינם יכולים להרשות לעצמם להחזיק משרד ו/או לשלם לפקידת עזר.

השקעה בתשתיות, כגון מיכון או השקעה בשיווק, כמעט ואינה אפשרית בקרב הסוכנים הללו. שכבת הביניים של הסוכנים כוללת 10.6% שהכנסתם בין חצי מיליון למיליון שקל וגם בשכבה זאת יש רבים המחזיקים משרד ופקידות, ופרנסתם אינה קלה לאחר תשלום כל ההוצאות. על פי הדו"ח רק כ-6.4% הם בעלי הכנסות של מעל למיליון שקל.

לאחר קריאת הדו"ח איני יכול שלא להתייחס לקמפיין של ביטוח ישיר המתאר את סוכן הביטוח הישראלי כנהנתן הנוסע לחו"ל לעתים תכופות על חשבון הציבור. רוב סוכני הביטוח בישראל עובדים קשה לפרנסתם ורחוקים מרחק רב מהתיאור של שוקה. בדו"ח מצויים גם נתונים אופטימיים: רמת העמלות בביטוח כללי הגיעה לכדי 3.3 מיליארד שקל, המהווים גידול של 7.8% ביחס לשנה קודמת.

בביטוח אלמנטרי ניתן להבחין שהשוק תחרותי יותר וחלק נכבד מהתחרות קשור גם לתגמול הסוכנים. ראוי לציין שהתחרות באלמנטרי גרמה לגידול בעמלות בתחום ביטוח חובה ולהקטנת הפגיעה בעמלות סוכנים כתוצאה ממתן הנחות בתחומים אחרים. מהדו"ח ניתן להבחין שעמלת הסוכן מהווה בממוצע רק 15.6% מהפרמיה בביטוח אלמנטרי וכי נתון זה יציב לאורך השנים.

עיקר ההכנסה מעמלות בתחום רכב רכוש ושיתוף הפעולה בין החברות לסוכנים שיפר בשנה הנוכחית גם את הרווחיות של אותו תחום. בדו"ח ניתן להבחין שסוכני ביטוח עובדים (בעיקר בתחומי הפרט) עם חברות ביטוח רבות כדי שיוכלו לתת מענה לרוב המבוטחים. מהצד של חברות הביטוח ניתן להבחין שהן עובדות עם סוכנים רבים המייצרים בעבורם את התפוקה.

חברות כגון מנורה, הפניקס והראל משלמות עמלות באלמנטרי ליותר מ-50% מהסוכנים הרשומים בישראל. הנתונים הללו מסבירים שבביטוחים אלמנטריים ובעיקר בביטוחי הרכב (רכוש וחובה) הפיזור בין החברות והפעילות השיווקית של הסוכנים משפיעים לחיוב על התחרות והמבוטחים נהנים משירות טוב וממחירים תחרותיים.

העמלות בביטוח חיים כמעט זהות לעמלת השנה החולפת (כ-2.5 מיליארד) ונראה שהמגמה פחות אופטימית ועמלות הסוכנים נשחקות בצורה הדרגתית ואטית בתחום זה. השינויים שעובר ענף ביטוח החיים והמעבר לפנסיה מצריך שינויים בתפישה הכוללת של משרדי הסוכנים. באם נתייחס לשינויים שעובר הענף בשני העשורים האחרונים אין לי ספק שגם משרדי הסוכנים צריכים לעבור שינויים מתבקשים ועליהם לטפל בבעיות העתיד.

הסוכנים החדשים צריכים להגיע מהמוסדות האקדמיים ולהתכונן לבעיות העתיד של שוק הביטוח בישראל. עם זאת, יש כמה נתונים אופטימיים בדו"ח המאפשרים כניסת סוכנים נוספים .יש להגדיל את החלק של הביטוח בתמ"ג, ההוצאה לנפש פר ביטוח צריכה לגדול ורמת התחרות צריכה לגדול כתוצאה מכניסת יצרנים נוספים בעיקר לענפי ביטוח חיים, פנסיה ובריאות, שהינם ריכוזיים ביותר. הקשר בין ריכוזיות ותחרות ניכר היטב בביטוח וסוכני הביטוח צריכים להניע את התחרות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email