רשות שוק ההון בוחנת שינוי תגמול הסוכן: "מחפשים מודל שייתן ערך מוסף ללקוח"

עו"ד ליאת שטרק, מנהלת מחלקת שירות ותיווך בביטוח ברשות שוק ההון, חושפת בראיון למגזין ביטוח ופיננסים: מודל התגמול ישונה – ושוקלים גם לחייב יועצי ביטוח ברישיון. "נערוך ביקורות אצל סוכנים כדי לוודא שפועלים לטובת הלקוח וליצור הרתעה"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

"אנו לומדים את נושא התיווך בביטוח, ומצויים בשלב גיבוש החזון הראוי למציאות המשתנה. בין היתר, אנחנו בוחנים את המודל הראוי לתגמול הסוכנים על ידי החברות. חשוב לנו להבטיח מודל תגמולי שיאפשר לסוכן הביטוח להעניק ערך מוסף ללקוח. כלומר, לאפשר לסוכן הביטוח לבצע את עבודתו ולפעול על מנת להבטיח, בראש ובראשונה, את טובת הלקוח. נציג לציבור מסמך להיוועצות, שבין היתר בוחן את מקומו ומעמדו של הסוכן, לרבות התייחסות למודל התמריץ הראוי" – כך אומרת עו"ד ליאת שטרק, מנהלת מחלקת שירות ותיווך בביטוח ברשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, בראיון למגזין כנס אלמנטר 2017 שיתקיים באילת ב-23-26 באוקטובר.

לדברי שטרק, כחלק מהליך אסטרטגי של קביעת חזון, הרשות תיבחן את מעמד סוכן הביטוח, "תוך התייחסות לנושאים השונים המצריכים הסדרה (סוגיית דמי טיפול, שאלות ניגודי עניינים, תמריצים ועמלות, ייעוץ בביטוח וניהול סיכונים, 'מוכרני ביטוח', התאמה לעידן הדיגיטלי וכיו"ב). בהמשך נשקול פרסומו לצורך קבלת התייחסות הציבור. לאחר דיון ועיבוד הנושאים, נבקש לקבוע תכנית עבודה מפורטת", היא מסבירה.


שטרק. הרשות תבחן את מעמד סוכן הביטוח

ביקורת על הסוכנים

עו"ד שטרק מגלה כי הרשות תבצע ביקורות אצל סוכני ביטוח שהתקבלו תלונות על התנהלותם: "מפניות ציבור המתקבלות אצלנו עולה כי קיימת שונות לגבי טיב השירות ואופן פעולתם של הסוכנים השונים. ישנם סוכנים שהלקוח הוא בראש מעייניהם, ושראויים לשבחים על פעולתם. עם זאת, ישנם גם כאלה שיש מקום להבטיח שהם פועלים לפי הוראות הדין. בכוונתנו לערוך ביקורות אצל אותם סוכנים, כדי להבטיח שיפעלו בהתאם לדין, לטובת המבוטחים, ועל מנת ליצור הרתעה", היא מסבירה.

לדברי שטרק, הרשות שוקלת גם לחייב יועצי ביטוח ברישיון: "המציאות מלמדת שנוכח מורכבותו של שוק הביטוח, לקוחות נדרשים לייעוץ. מאחר שקיים ביקוש ליועצי ביטוח, אנו שוקלים לחייב יועצי ביטוח ברישיון. ליועץ הביטוח יש תפקיד משמעותי, בפרט בביטוחי בריאות וסיעוד, שהם ביטוחים מורכבים, ונתונים לרגולציה רבה. עליו להיות מקצועי מאוד – להכיר את תנאי המוצר, את הוראות הדין, את הרפורמות השונות – ולדעת להתאים את המוצר ללקוח, תוך הימנעות מניגודי עניינים".

לדבריה, "דוגמה מצוינת לחשיבות הייעוץ ניתן לראות בביטוח סיעודי. קבוצות התקשרו בביטוח סיעודי קצר טווח, שלא שיקף את טובת המבוטחים. לכן, אנו שוקלים לקבוע הוראות המחייבות יועצים ברישיון, שיבטיח ייעוץ מקצועי ללקוחות".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email