"שינוי התקנון הקודם בוצע 4 חודשים לפני הבחירות ב-2017"

חברת ועדת התקנון סו"ב שוש כהן עונה לטענות הסוכנים שדורשים דחיית השינויים עד לאחר הבחירות. לדבריה, כל השינויים הם לטובת ניהול תקין של הלשכה והם יחזקו את סמכויות הנשיא
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בעוד שבוע אמורה האסיפה הכללית של הלשכה לאשר את השינויים בתקנון הלשכה לפי הצעת ועדת התקנון. בימים האחרונים גובשה עצומה המופצת בפייסבוק וקוראת לחברי הלשכה לחתום עליה, לפיה "אנו סוכני/ות הביטוח חברי/ות הלשכה החתומים מטה, קוראים להשהיית כל שינוי תקנוני מתוכנן וכל שינוי פרסונלי עד לאחר הבחירות לכל מוסדות הלשכה, לרבות פיטורי המנכ"ל".

בראיון מיוחד עונה סו"ב שוש כהן, חברת הוועדה, לטענות הסוכנות והסוכנים שדורשים את דחיית שינוי תקנון הלשכה עד לאחר הבחירות.

שוש כהן. צילום: יעקב בן שלוש

"ראשית אדגיש, כי שינוי התקנון הקודם בוצע ביולי 2017, 4 חודשים בלבד לפני הבחירות הקודמות", אומרת כהן, "היום הוא מובא לאישור 8 חודשים לפני הבחירות. התקנון נוצר על מנת לשרת את כל חברי הלשכה באופן שווה ללא אפליה ולאפשר עבודה מנהלית מתוקנת, ולעיתים יש לבצע תיקונים/עדכונים המתבקשים ברוח הזמן.

"השינויים בתקנון גובשו כבר לפני שנתיים וחצי. נשיא הלשכה דאז, סו"ב ליאור רוזנפלד, ביקש לדחות את השינויים לתקופה שלפני תום הקדנציה כדי שיתפסו לקדנציה הבאה. הסכמנו ודחינו את השינויים לתקופה זו.

"לא התעוררנו יום אחד בבוקר, ובוודאי לא בחודשים האחרונים, והחלטנו על השינויים. השינויים היו נדרשים כדי להתאים את התנהלות הלשכה לעידן הנוכחי. בגיבוש התקנון סייעו לחברי הוועדה עו"ד איתן צחור, יועץ משפטי שמתמחה בעמותות ועו"ד עדי בן אברהם, היועמ"ש של הלשכה, פסקי דין של ביה"ד הארצי של הלשכה ודו"חות וועדת הביקורת".

עלו טענות על ביטול הסניפים וחלק מהמחוזות.
"על ביטול הסניפים וצמצום המחוזות מ-6 ל-4 הומלץ עוד בקדנציה של נשיא הלשכה לשעבר אריה אברמוביץ; אין היגיון בכך שמחוז עם 150 סוכנים ישלח נציג שווה כוחות לוועד המנהל כמו מחוז עם 1,500 סוכנים. עיוות שהיה צורך לתקן כדי שיהיה שיווי משקל בין המחוזות. ביטול הסניפים הוא פועל יוצא למה שקורה ממילא בשטח וגם יחזק את יו"ר המחוז שייהנה גם מיותר תקציבים לפעילות המחוזית".

השינויים לא יפגעו בסמכויות נשיא הלשכה?
"חד משמעית לא. אין שום החלשה של סמכויות נשיא הלשכה, להיפך – מספר ראשי המחוזות, שהם נבחרים ולא ממונים כמו ראשי הוועדות, יוקטן בוועד המנהל מ-6 ל-4, כך שלנשיא הלשכה יש יותר כוח בוועד המנהל.

"תיקון ללקונה שקיימת בתקנון, לפיה אם יו"ר ועדה ממונה מתפטר, מי שצריך לאשר את המחליף זו המועצה הארצית; המועצה היא זו שאישרה את המינוי שמובא על ידי נשיא הלשכה/הוועד המנהל, אז גם את המחליף המועצה צריכה לאשר".

טענה נוספת שנשמעת היא על הוצאת ועדת הצעירים מהוועד המנהל.
"הוצאת יו"ר ועדת הצעירים מהוועד המנהל נובעת מכך שהוועד המנהל אמור לעסוק בנושאים מקצועיים ואחרים הקשורים לכלל הסוכנים ולא למגזר זה או אחר. בכל מקרה, יו"ר ועדת הצעירים יכול/ה להביא נושאים לדיון בוועד המנהל בפניה אליו או אל הנשיא.

"ובכלל אנו מחזקים את ועדת הצעירים ומשקלם בוועדות בכך שהתקנון החדש יחייב שבכל ועדה מקצועית או כללית ישתתפו לפחות 25% חברים צעירים שיוכלו לשקף ולהביא לידי ביטוי את הצרכים והאתגרים העומדים בפני הסוכנים הצעירים.

"כמו כן, הכנסנו את הוועדה לפיננסים לוועד המנהל שרובה ממילא מורכבת מצעירים".

ביטול ההנחות לא יפגע בגיוס סוכנים ללשכה?
"כפי שציינתי, הלשכה שייכת לכלל הסוכנים והכללים שווים ואחידים. לא ייתכן ולא הגיוני שסוכנויות קיבלו הנחות גדולות על חשבון סוכנים אחרים שמשלמים את מלוא דמי החבר, הדברים צריכים להיות שקופים ולהתנהל באמות מידה שגוף ציבורי אמור להתנהל בהן. לגבי הצעירים התקנון מתחשב ומביע פתרונות לדור הצעיר".

ממה נובעת הדרישה לכתובת סוכן בתקנון?
"סוכן הביטוח יירשם בלשכה על בסיס כתובת מקום מגוריו בלבד; נדרשנו לכך, משום שהיו מקרים בהם סוכן שגר בצפון, למשל, פתח תיבת דואר במרכז, כדי שיוכל להתמודד על ראשות מחוז מרכז; במקרה אחר, יו"ר מחוז צירף למחוז סוכנים ממחוזות אחרים כדי שיתמכו בו בבחירות. לכן אנו מציעים כמו בבחירות הארציות, שכתובת סוכן תחשב כתובת מגוריו בלבד, וזאת כדי לשמור על טוהר המידות וחלילה שימוש לרעה בכתובות פיקטיביות ותיבות דואר".

"חברות וחברים, איני מבינה את המהומה שקמה סביב התיקונים הנ"ל, אני מזמינה כל אחד ואחת לדבר, לדון ולהסביר רציונלית מדוע".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email