טופס ב‘1 הוא טופס מינוי סוכן גורף לכל הפוליסות, הפנסיות וחסכונות המבוטח. הוא מוכר לכולנו היטב, ופותח בפני הסוכנים אפשרויות רבות. הנוחות והמהירות שבה תיק ביטוח שלם של מבוטח עובר מסוכן אחד אל סוכן אחר, הקלו על עבודת סוכן הביטוח ואנו עדים בשנה האחרונה לעשרות אלפי פוליסות העוברות בין סוכנים. אך האם כל ההעברות האלו מיטיבות עם הסוכנים?
נראה שלא.
הנה מספר דוגמאות שהגיעו לאוזניי, מסוכנים שמצטערים על החיפזון שבו נהגו להחתים מבוטחים, מבלי לבצע בדיקה מקדימה.
אחד הסוכנים שהחתים מבוטח על טופס ב‘1, גילה רק לאחר שהפוליסות עברו לטיפולו, כי המבוטח נמצא בביטוח אובדן כושר עבודה, כלומר הפוליסה משוחררת מתשלום פרמיה וגם מתשלום עמלת סוכן.
לא עבר זמן רב, והמבוטח התייצב במשרדו של הסוכן החדש עם טפסים רפואיים, להמשך טיפול בתביעה בפוליסה שעליה לא הרוויח שקל.
סוכן נוסף שהחתים את המבוטח על מינוי סוכן, גילה לאחר זמן קצר, כי המבוטח שאותו מיהר לצרף לשורותיו, אוחז בפוליסה שנעשתה בתנאים מיוחדים לאחת מחברות ההייטק הגדולות, בדמי ניהול אפסיים שלא מצדיקים כלכלית אפילו משלוח דיווח שנתי למבוטח.

סוכן שלישי סיפר לי, כי לאחר העברת הפוליסות הפנסיוניות של מבוטח מסוים לטיפולו, גילה כי משכורתו של אותו מבוטח מחולקת ללא פחות מ־5 פוליסות וקרנות פנסיה שונות. לא רק זאת, אלא שאותו מבוטח נוהג להחליף מעסיקים אחת לשלושה חודשים, באופן תמידי, כך שהניירת של אותו מבוטח למעשה לא יורדת משולחנו של הסוכן.
עוד סוכן עמו שוחחתי, נוכח לדעת לאחר העברת קרן פנסיה של מבוטח חדש לידיו, כי קיים חוב פרמיה של חודשים רבים בעבר. זהו דבר שהיה ידוע היטב למבוטח, שחיפש סוכן חדש שיתנהל מול המעסיקים הקודמים ויגבה עבורו את הפרמיה החסרה. אך אותו מבוטח לא סיפר זאת לסוכן החדש לפני ההעברה. מדוע? כי הסוכן החדש פשוט לא התעניין.
לחשוב גם כאנשי עסקים
מסתבר אם כך, שהאפשרות הקורצת לכולנו להעברת תפוקה מהירה תחת מספר הסוכן שלנו, מתגלה לעיתים כ“חתול בשק“ ולא משתלמת כלכלית, ואפילו הפסדית. המסקנה המתבקשת מכולנו היא בדיקה מקדימה, שיחה עם המבוטח וביצוע תחקיר ראשוני מקיף – מי המבוטח? אילו פוליסות אנו ממהרים, שלא בחכמה, להעביר אלינו? האם אנו מודעים להיקף העבודה הנדרשת מאיתנו והצפויה לנו?
התקופה שבה ייחסנו חשיבות רבה להיקף, חלפה לה. נכון, עלינו לחשוב ראשית כאנשי ביטוח, אבל גם כאנשי עסקים. צירוף מבוטח הפסדי, עתיר טיפול ועתיר שירות, ללא כל כדאיות כלכלית, צריך להיעשות (אם בכלל), רק לאחר שבדקנו היטב ולקחנו על עצמנו ביודעין את הטיפול, על כל המשתמע ממנו.
מיותר לציין, כי בכל המקרים שציינתי, הסוכנים הקודמים מהם נלקח המבוטח לא הביעו צער רב ולא הזילו דמעה. יתרה מכך, הם אפילו ”שמחו“ לספק לסוכן החדש כל חומר רלוונטי שביקש, ובלבד שהמבוטח עתיר הטיפול ייצא מהם.