שנה לרפורמה ב"נזקי צנרת"

החברות הכפילו את הפרמיה וההשתתפות העצמית – הרשות בודקת

חברות הביטוח ניצלו את הרפורמה בתחום נזקי הצנרת בביטוחי דירות, והכפילו את הפרמיה וגם את ההשתתפות העצמית. לדברי סו"ב שלמה אפלר, חבר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני הביטוח: "יש חברות שההשתתפות העצמית אצלן הוכפלה מכ־450 שקל ל־900-800 שקל. הפרמיה ברוב החברות הוכפלה אף היא מ־400 ל־800 שקל לשנה. גובה הפרמיה תלוי היום בגודל הדירה, כך שבית גדול יכול לשלם פי כמה מדירה רגילה, אומר אפלר בראיון למגזין "ביטוח ופיננסים" שיושק בכנס אלמנטר 2018.

אפלר גילה, כי הוועדה בראשות סו"ב ישראל גרטי, פנתה לרשות שוק ההון לבדוק אם העלאות המחירים הללו לגיטימיות, כשעוד אין ניסיון לחברות עם המודל החדש כך שהן לא יכלו כבר לדעת שהרפורמה דורשת הכפלת המחירים. אפלר: "רשות שוק ההון מסרה לנו שמספר התלונות מצד מבוטחים ירד משמעותית, אך לאור הממצאים שהעלינו בפניה הוחלט לבדוק את הרווחיות של חברות הביטוח מנזקי צנרת תחת המודל החדש. ממידע שיש לנו כרגע, נדרשו כבר שתי חברות ביטוח גדולות להעביר נתונים בנושא לפיקוח", הוא מוסיף.

אלפר: "בית גדול יכול לשלם פי כמה מדירה רגילה" | צילום: באדיבות המצולם

הכשלים ברפורמה הם ביישום

לדברי אפלר, ההסדרה במהותה, שנכנסה לתוקף בספטמבר אשתקד, אכן טיפלה בכל הנושאים הבעייתיים שהיו במצב הקודם, המבוטחים מפנימים את התהליך, אך התוצאות בשטח רחוקות מלספק את המטרות לטובתן היא גובשה.

"בעבר היו השרברבים, בחלקם, גובים את דמי ההשתתפות העצמית מהמבוטח. כיום אין מגע כסף בין המבוטח לשרברב, וההשתתפות העצמית מועברת מהמבוטח לחברת הביטוח. האינסטלטור מקבל את הכסף מחברת הביטוח רק לאחר התיקון ולא מראש כבעבר. זה משמעותי, כי חברות הניהול (חברות השרברבים. ר.מ.) מחויבות לתת בכל אזור מספר מסוים של אינסטלטורים, כשכל אינסטלטור מדורג בהתאם לציון שנתנו לו לקוחות קודמים. מטבע הדברים הלקוח יזמין את האינסטלטור עם הדירוג הגבוה ביותר. גם לחברות הניהול יש אינטרס שלשרברבים שלהן יהיו דירוגים כמה שיותר גבוהים, כי כך יזמינו את העובדים שלהן ולא של המתחרות. לכן השינוי הוא מבורך.

עוד מסר אפלר: "מהממצאים שלנו בעקבות תלונות של סוכני ביטוח, יש תגובות קשות על התנהלות מוקדי החברות; האינסטלטורים הטובים יותר פחות זמינים לעבודה ולתת שירות ולכן צריך לעבות את הרשימה ולעקוב ולעדכן אותה; עדיין יש תופעה של אינסטלטורים שמעניקים שירות לא מספק".

כדי לשפר את הכשלים שקיימים עדיין בתחום נזקי הצנרת הקימה הוועדה האלמנטרית מוקד מקוון ([email protected]) ובו שני חברי הוועדה האלמנטרית דני גל ומאור כהן, אשר יקבלו ויטפלו בתלונות הסוכנים בנושא נזקי צנרת. "אנחנו גם נעביר את התלונות לרשות שוק ההון, שביקשה להתרשם מהן גם היא", מוסיף אפלר.

הראיון המלא יפורסם במגזין מיוחד של "ביטוח ופיננסים" לכנס אלמנטר