שקיפות מוגברת: איסור על מכירת ביטוח כפול

סלינגר מחייבת את החברות ואת הסוכנים לבצע בדיקה באתר "הר הביטוח" טרם מכירת מוצר ביטוח

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, קובעת בהוראות חדשות כי חל איסור על חברות וסוכני הביטוח למכור מוצר ביטוח לאדם שמחזיק ברשותו מוצר ביטוח דומה, אלא אם אישר לבטל את המוצר הדומה, או לחילופין הביע רצונו לשלם על שני המוצרים לאחר שנמסרה לו הודעה על המשמעות של כפל הביטוח.

במטרה לוודא כי לא קיים מוצר ביטוח דומה, הממונה מחייבת את חברות הביטוח וסוכני הביטוח לבצע בדיקה באתר "הר הביטוח" טרם המכירה, ולאפשר למבוטח לבחור האם להציג לחברה או לסוכן את רשימת מוצרי הביטוח שברשותו, או להעניק הרשאה חד פעמית לשימוש בהר הביטוח. מהלך זה צפוי להגביר את השקיפות בתהליך מכירת מוצר הביטוח.

סלינגר | צילום: דוברות האוצר

ההוראות החדשות קובעות כי חברת הביטוח תשלח באמצעים דיגיטליים (מסרון או כתובת דואר אלקטרוני) מידע למבוטח, אלא אם ביקש לקבל שירות באמצעות דואר רגיל. בנוסף לצעדים אלה, ההוראות מקלות על תהליך ביטול פוליסה קיימת אם בחר המבוטח להצטרף לפוליסת ביטוח אחרת. רשות שוק ההון השיקה באפריל 2017 את "הר הביטוח", ממשק אינטרנטי לטובת המבוטחים שמרכז מידע בסיסי על כל מוצרי הביטוח (רכב, דירה, בריאות וחיים) במקום אחד. אתר "הר הביטוח" הוא חינמי ומאפשר למבוטחים לגלוש לאתר ייעודי דרך המחשב, הטאבלט או הסמארטפון ולאתר בקלות ובמהירות היכן הם מבוטחים וכמה שילמו על כל מוצר ביטוח.

סלינגר: "תופעת הביטוחים הכפולים בעייתית ואינה שקופה לציבור הרחב. שימוש באתר 'הר הביטוח' בעת צירוף לביטוח, יאפשר להימנע מכפל ביטוחים, ויאפשר שקיפות מלאה שתסייע למבוטח לשפר את תיק הביטוח שלו בהיבט של מגוון הביטוחים, מחירם ורמת השירות בחברות עמם הוא קשור".

סו"ב ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני ביטוח: "הכפל הביטוחי נוצר בעיקרו בשל מכירה בלתי מקצועית של מוקדנים בחברות הביטוח, ולא על ידי סוכני ביטוח. כפי שציינתי כבר בוועדת הכספים, אנו מברכים על החובה לעשות שימוש ב'הר הביטוח' כדי למנוע מלקוחותינו ביטוחים כפולים ומיותרים. חרף העובדה ש'הר הביטוח' אינו מושלם ואינו משקף עדיין את מכלול הביטוחים הקיימים ללקוח, מדובר בכלי עבודה שישמש את הסוכנים כדי לבחון את הביטוחים הקיימים לציבור לקוחותיהם, על מנת לאפשר לסוכן הביטוח לקבל תמונה ביטוחית מלאה על הלקוח מחד וכן לאפשר ללקוח ללמוד על הכיסויים הביטוחיים הקיימים ברשותו מאידך. אנו תקווה כי לתוך הכלי הזה תחייב הרשות את הגופים המוסדיים להוסיף פירוט בדבר העבר ביטוחי של הלקוח ברכב (טופס העדר תביעות), דבר שיחסוך ללקוחות הרבה מאוד טרטור בעת רכישת כיסוי ביטוחי חדש לרכב".