תביעה ייצוגית נגד ביטוח ישיר: החברה מפלה בין גברים לנשים

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

בסוף השבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד תביעה ייצוגית נגד איי.די.איי חברה לביטוח, שמפעילה את "9 מיליון" ו"ביטוח ישיר", בגין מדיניות מפלה בין גברים לנשים. התובע דורשת פיצוי של 108 מיליון שקל.

בתביעה נטען כי בפוליסות ביטוח הרכב של החברה נגבים מגברים דמי שירות בסכום של 80 שקל עבור החלפת גלגל תקור, בעוד שנשים מקבלות את השירות בחינם. "האבחנה בין המינים מנציחה סטריאוטיפים הפוגעים בדימוי הגבר והאשה ופוגעת בשאיפה לשוויון בין גברים לנשים", נטען.

לטענת התובע, ההסדר הנ"ל מנוגד לאמור בסעיף 1 לחוק איסור הפליה, שנועד למנוע איפה ואיפה בהספקת מוצרים ושירותים, וכן לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. כתב התביעה מעלה שאלות: "האם נהגת אישה זקוקה לעזרה בהחלפת גלגל רכב יותר מגבר, כל גבר? האם גם גבר נכה או קשיש? מה זה אומר על הדימוי של גברים הזקוקים לעזרה בהחלפת גלגל? מה אומר הדבר על החוש הטכני של הנשים?" התביעה הוגשה לאחר שהתובע פנה לביטוח ישיר לקבלת הצעת מחיר לביטוח רכב.

נציג השירות ציין כי הפוליסה כוללת שירותים נלווים כמו גרירה והחלפת גלגל בעלות של 80 שקל. בבירור שערך התובע הוא מצא כי נשים פטורות מתשלום על החלפת גלגל. התובע דחה את ההצעה של ביטוח ישיר "בשל המדיניות הפרימיטיבית המציגה נשים כחסרות יכולת". התובע אף ערך השוואה בין הצעת ביטוח ישיר לחברות ביטוח אחרות וגילה כי דמי שירות החלפת גלגל בחברות אחרות הם 49 שקל.

לטענתו, "ההפרש בגובה דמי השירות בין החברות מראה כי איי.די.איי לא סופגת את הפטור, אלא מעמיסה אותו על הגברים, שמשלמים כמעט כפול על השירות". כשפנה התובע לאיי.די איי לפני שהגיש את התביעה, השיבה היועצת המשפטית של החברה כי בראייתם "במרבית המקרים, הצורך בשירות החלפת הגלגל עבור אשה הוא בשל הקושי הפיזי בביצוע החלפת הגלגל ואילו עבור גבר השירות הוא מותרות, בשל הבדלים פיזיים בין המיניים". מחברת איי.די.איי נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את כתב התביעה בנושא זה. עם קבלתו נגיב במידת הצורך".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email