50 אלף אופנועים נוסעים בישראל ללא ביטוח

יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה: "ההיקף של הלא מבוטחים צריך להטריד אותנו יותר ואני מאמינה שלמחיר הביטוח יש חלק בזה"
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

"נכון להיום יש 130 אלף אופנועים ישראל, כש־40% מהם נוסעים ללא ביטוח (כ־50 אלף אופנועים)". כך גילה ניר ברטל מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בדיון שהתקיים אתמול, יום רביעי, בוועדת הרפורמות. הוועדה בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), החלה בדיוני ההכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק לתיקון פקודת רכב מנועי (מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח) (פ/ 3900), התשע"ז־2017 , אשר יזם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד). על פי הצעת החוק, מרכיב "ההעמסה" הצפוי למימון העלות לביטוח אופנועים במסגרת ה"פול", יועלה ויעמוד על 11% מעלות הסיכון הטהור. על פי החוק מ־2011 במימון ביטוח האופנועים ישנו "רכיב העמסה" הקובע כי בעלי רכבים פרטיים יממנו חלק מעלויות הביטוח של האופנוענים דרך תשלומי ביטוח החובה.

ח"כ זוהר אמר בדיון: "כיום פרמיות הביטוח של רוכבי רכב דו־גלגלי הן חסרות כל פרופורציה גם לעלות הרכב וגם לעלות אחזקתו, עד לרמה שרבים פשוט לא בוחרים באופציה הזו. ברור לי שיש פה עלויות נוספות לרכבים עם ארבעה גלגלים, אך הן שוליות מול התועלות שהגברת השימוש בדו גלגלי תביא – קיצור זמני הפקקים, בזבוז דלק בפקק ופליטת מזהמים פחותה. כל אלה הולידו את הצעת החוק".

עו"ד עמית ברגמן, מועדון האופנועים הישראלי: "על מנת להגיע לשיעור מבוטחים הגיוני ועלות ביטוח הגיונית, יש צורך לממן, והדבר הנכון היה להשית זאת באופן שווה על כל אזרחי ישראל, דרך הביטוח הלאומי או ביטוח הבריאות, כי כל אזרחי המדינה מרוויחים מהדו־גלגלי".

אילן שמיר, מנכ"ל המאגר הישראלי לביטוח חובה ("הפול"): "מרכיב ההעמסה מעביר נטל מאופנועים לרכבים פרטיים, שכבר היום הוא כמה עשרות שקלים לרכב, והעלאה ל־11% היא עוד כמה עשרות שקלים".

ברטל: "אותם 80 אלף שכן מבוטחים, בשנת 2016, היו זכאים ל־600 מיליון שקל פיצויים, כאשר 250 מיליון מזה הגיעו מהאופנוענים עצמם, ו־350 מיליון הגיעו מהרכבים הפרטיים דרך מרכיב ההעמסה וצו החצייה".

לדברי ברטל, בעקבות ועדת וינוגרד, שהורידה את ריבית ההיוון, היה צורך להגדיל את הפרמיה על האופנועים. ההעלאה מ־6.5% כיום ל־8.5% משמעותה מאה מיליון שקל לאותם 80 אלף אופנוענים, ובפועל תהווה התייקרות של 30־40 שקל לכל רכב פרטי".

עו"ד הילה דוידוביץ' ממשרד המשפטים השיבה: "יש את בעיית האכיפה הקיימת, אך הצוות יהיה ממוקד לנושא היקף הביטוח הנדרש, הפרמיות והיכן עובר הגבול המידתי כאשר משיתים על כל הציבור סבסוד, אפילו אם מדובר בכ־15 שקל לאחוז העלאה".

בתגובה אמר סו"ב ישראל גרטי, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכה סוכני ביטוח: "הלשכה מודאגת מהיקף הרוכבים שנוהגים ללא ביטוח חובה ומקווה שהמחוקק ימצא את הדרך לאכוף את הבעיה".

יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה, סיכמה: "ההיקף של הלא מבוטחים צריך להטריד אותנו יותר ואני מאמינה שלמחיר הביטוח יש חלק בזה. לדיון הבא תבואו עם הפתרונות שיאפשרו גם את הוזלת הפרמיות ולא רק שימור מצב העלויות הקיים".

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email